۰

پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضای نفت

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی را ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد اعلام کرده است که بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی آن است.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، اوپک با امید به فروکش کردن بحران کرونا، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت در جهان را در سال جاری میلادی افزایش داد. اوپک امیدوار است مهار گسترش همه‌گیری کرونا به این گروه و متحدانش در حمایت از بازار نفت کمک کند.

 سازمان کشورهای صادر کننده نفت در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرده تقاضا 5.95 میلیون بشکه در روز معادل 6.6 درصد در 2021 رشد کند. این رقم 70 هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته افزایش دارد.

اوپک در گزارش خود آورده است:«در شرایطی که انتظار می رود برنامه‌های واکسیناسیون کرونا گسترش و شدت همه‌گیری این ویروس را کاهش دهد، محدودیت‌های رفت و آمد هم برداشته شده و حمل و نقل در جهان افزایش می‌یابد».

اوپک در ماه‌های گذشته به خاطر اعمال قرنطینه‌های جدید، پیش‌بینی تقاضای نفت را پایین آورده بود. بهبود بیشتر تقاضا باعث می‌شود اوپک و متحدانش افزایش تولید بیشتری در آینده داشته باشند.

 قیمت نفت پس از انتشار این خبر تا 64 دلار در هر بشکه بالا رفت. قیمت نفت قبلاً در سال جاری میلادی به خاطر پیش‌بینی بهبود اقتصادی و محدودیت عرضه اوپک ‌پلاس تا 70 دلار در هر بشکه بالا رفته بود.

اوپک پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در 2021 را هم از 5.1 تا 5.4 درصد بالا برده است و انتظار دارد تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا با آغاز نیمه دوم سال جاری میلادی محدودتر شود.

 ائتلاف اوپک‌پلاس در اول آوریل توافق کرد تولید خودرو از ماه مه به تدریج افزایش دهد. این گزارش همچنین تولید بیشتر نفت از سوی ایران را نشان می‌دهد. ایران که به خاطر تحریم‌های آمریکا از قرارداد کاهش تولید معاف شده، تولید بیشتری در ماه مارس داشت و 200 هزار بشکه در روز به تولید نفت این گروه اضافه کرد تا به 25.04 میلیون بشکه در روز برسد.

 اجلاس بعدی اوپک‌پلاس در 28 آوریل برگزار می‌شود. تولیدکنندگان رقیب هم عرضه نفت را افزایش داده‌اند، گرچه اوپک پیش‌بینی خود از رشد تولید کشورهای غیر اوپک را در 2021 روی همان یک میلیون بشکه در روز نگه داشته و تولید نفت آمریکا را رو به کاهش تخمین می‌زند.

 اوپک با توجه به تقاضای بالاتر و ثابت ماندن عرضه تولیدکنندگان غیر اوپک، تقاضای جهانی برای نفت خام خود را در سال جاری میلادی 27.4 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است یعنی 200 هزار بشکه در روز بالاتر از ماه گذشته.




منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 29729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *