۰
اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد

پرنفوذترین شرکت‌های نفتی جهان کدامند؟

با وجود تلاش‌هایی که برای کنار گذاشتن استفاده از سوختهای فسیلی از سوی دولتهای جهان به خصوص آمریکا در جریان است، نفت همچنان اصلی ترین منبع انرژی در جهان مانده است.
شرکت‌های نفتی جهان | میز نفت
شرکت‌های نفتی جهان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که جهان در سال ۲۰۲۰ با وجود کاهش ۹ درصدی استفاده از نفت به دلیل پاندمی، ۹۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت و سایر سوختهای مایع را مصرف کرد.

با تلاش کشورهایی نظیر آمریکا و چین که بزرگترین آلایندگان جهانی هستند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اجرای اهداف کاهش آلایندگی، بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز طبعا بزرگترین مسئولیت پذیری را برای انتشار گازهای گلخانه ای به دوش خواهند گرفت و احتمالا بیشترین فشار را متحمل می شوند.

جالب است که پنج شرکت نفت و گاز بزرگ جهان از چین و اروپا هستند و غولهای انرژی آمریکایی اکسون موبیل، شورون و ماراتون اویل به ترتیب در رتبه های ششم، هشتم و نهم قرار می گیرند.

بر اساس تحلیل اخیر محققان انرژی در شرکت وود مک کنزی که پیش بینی کرده اند تقاضا برای نفت در منطقه آسیا اقیانوسیه تا سال ۲۰۴۰ در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۵ درصد رشد خواهد کرد، چین و آسیا  احتمالا برتری نفت و گاز نسبت به همتایان آمریکایی خود را توسعه خواهند داد.

پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به بررسی پنج شرکت نفت و گاز برتر جهان پرداخته که عبارتند از:

۱- شرکت نفت و شیمیایی چین (سینوپک)

درآمد (۲۰۲۰): ۴۰۷ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۵.۱ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۷۵.۸ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۴.۹ درصد

شرکت نفت و شیمیایی چین تولیدکننده و توزیع کننده محصولات پتروشیمی و نفت است. محصولات این شرکت شامل بنزین، دیزل، کروسن، لاستیک مصنوعی و رزین، سوخت جت و کودهای شیمیایی هستند. این شرکت که به نام سینوپک هم شناخته می‌شود، یکی از سه شرکت نفتی بزرگ دولتی چین بوده و با درآمد ۴۰۷ میلیارد دلار در پایان سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹، بزرگترین شرکت نفت و گاز در آسیا اقیانوسیه و جهان از نظر درآمد شناخته شد و دومین شرکت پردرآمد در بازار بورس آمریکا پس از والمارت است.

سود سال مالی ۲۰۲۰ سینوپک تحت تاثیر پاندمی، به ۵.۱ میلیارد دلار کاهش یافت که پایینترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود اما این شرکت انتظار دارد سال مالی جاری بهتر باشد و اعلام کرده است قصد دارد هزینه سرمایه را ۲۴ درصد افزایش داده و به ۲۵.۵۵ میلیارد دلار برساند. همچنین تولید پالایشگاهی خود را امسال ۵.۵ درصد افزایش داده و به پنج میلیون بشکه در روز می رساند.

شرکت سینوپک اعلام کرده که چین با ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون بشکه در روز، تبدیل شدن به بزرگترین پالایشگر نفت جهان تا سال ۲۰۲۵ را هدف گذاری کرده است.

۲- پتروچاینا

درآمد (۲۰۲۰): ۲۹۶.۳ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۲.۹ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۱۱۱.۴ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۰.۲۶ درصد

شرکت نفت و گاز پتروچاینا دومین شرکت نفت و گاز بزرگ جهان است که در حال حاضر داراییهایی در ۳۰ کشور جهان دارد. این شرکت در اکتشاف، تولید و فروش نفت فعالیت دارد و محصولات پتروشیمی هم تولید می‌کند. پتروچاینا شاخه ای از شرکت ملی نفت چین است.

پتروچاینا طرحهایی برای هزینه ۲۳۹ میلیارد یوان (۳۷ میلیارد دلار) در هزینه سرمایه سالانه رونمایی کرده که بالاترین میزان در میان شرکت‌های نفت و گاز جهان است. این اقدام در راستای تلاش برای افزایش تولید داخلی در پنج سال آینده و بهبود امنیت انرژی چین انجام می گیرد.

۳- شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکوی سعودی)

درآمد (۲۰۲۰): ۲۸۶.۹ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۶۴.۵ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۱.۹ تریلیون دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۱.۴ درصد

آرامکوی سعودی با داشتن سرمایه بازار ۱.۹ تریلیون دلار، ارزشمندترین شرکت نفت و گاز جهان است اما از نظر درآمد در رتبه سوم قرار می گیرد. قرار گرفتن آرامکو در این فهرست غیرمعمول به نظر می رسد زیرا سهامش در بازار آمریکا مبادله نمی شود اما این شرکت که شرکت ملی نفت عربستان سعودی است، بازیگر مهم و پرنفوذی در صحنه انرژی جهانی به شمار می رود.

آرامکو بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت با تولید روزانه ۳.۲ میلیون بشکه به شمار رفته و همچنان صاحب دومین ذخایر قطعی بزرگ نفت خام جهان به میزان بیش از ۲۷۰ میلیارد بشکه است. این شرکت به توافقی برای فروش ۴۹ درصد سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار در خطوط لوله نفت خود به یک کنسرسیوم بین المللی رسیده که در راس آن صندوق سرمایه دولتی مبادله ابوظبی و EIG گلوبال انرژی پارتنرز قرار دارند. اقدام مذکور تلاش برای کسب درآمد از داراییهای نفت عظیم عربستان سعودی در راستای تلاش این کشور برای متنوع سازی اقتصاد است.

عربستان سعودی سرمایه گذاریهای بزرگی در انرژی تجدیدپذیر انجام داده و اعلام کرده قصد دارد از توسعه LNG به نفع توسعه هیدروژن چشم پوشی کند. آرامکو تاثیرگذارترین تولیدکننده اوپک مانده و به منظور متوازن کردن بازار، تولیدش را به صورت یکجانبه یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

۴- رویال داچ شل

درآمد (۲۰۲۰): ۱۸۰.۵ میلیارد دلار

درآمد خالص: منفی ۲۱.۷ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۱۴۴.۳ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۸.۴ درصد

رویال داچ شل که در هلند مستقر است، از طریق زیرمجموعه های خود به اکتشاف، تولید و پالایش نفت می پردازد. این شرکت جایگاههای فروش بنزین در سراسر جهان دارد و سوختها، روغن و سایر مواد شیمیایی را تولید کرده و می‌فروشد.

شل در خصوص چشم انداز بلندمدت نفت و گاز، یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی است که کمترین خوش بینی را دارد و اعلام کرده که احتمالا تقاضا برای نفت به پیک خود رسیده و خود را برای بدترین سناریو که عدم احیای کامل تقاضا برای نفت به سطح سابق است، آماده کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که انتظار دارد ۷۵ درصد از ذخایر نفت و گازش تا سال ۲۰۳۰ و تقریبا همه آنها تا سال ۲۰۵۰ تمام شوند.

شل در حال فاصله گرفتن از تولید نفت و گاز و حرکت به سمت انرژی سبز است و میلیاردها دلار ضرر به دلیل کاهش ارزش داراییهایش متحمل شده است. با این حال شل موفق شد سود تجارت نفت و فرآورده های نفتی را در سال ۲۰۲۰ دو برابر کند و درآمد واحد فرآورده های نفتی این شرکت به حدود ۲.۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. شل با وجود کاهش ۸۷ درصدی سود، موفق شد سودآور بماند.

۵- شرکت بریتیش پترولیوم (BP)

درآمد (۲۰۲۰): ۱۸۰.۴ میلیارد دلار

درآمد خالص: منفی ۲۰.۳ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۸۲.۳ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۴.۳ درصد

شرکت BP در کسب و کارهای انرژی در سراسر جهان شامل تولید نفت و گاز و پالایش، تجارت گاز طبیعی، عرضه سوختهای زیستی و اداره مزارع بادی در خشکی و فراساحلی و تاسیسات تولید نیروی خورشیدی فعالیت دارد. واحد بازرگانی BP مانند شل در طول بحران نفتی عملکرد چشمگیری نشان داد و حدود چهار میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۲۰ داشت و تقریبا برابر با سود تجارتی بود که در سال ۲۰۱۹ کسب کرد. این سودها از نتایج سال مالی این شرکت حمایت کرد و BP بدون در نظر گرفتن کاهش ارزش داراییها، ۵.۷ میلیارد دلار ضرر خالص گزارش کرد. این شرکت در زمینه تولید و اکتشاف نفت فعالیت کمتری پیدا کرده اما همچنان از همتایانش نظیر شل فعالتر است و یک هفته پیش کشف نفت در پوما وست در بخشهای عمیق خلیج مکزیکوی آمریکا را اعلام کرد.



منبع : ایسنا 
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 29831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *