۰

مقایسه میدان گازی فرزاد «ب» با پارس جنوبی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت: حجم تولید از میدان فرزاد «ب» 28 میلیون مترمکعب در روز معادل یک فاز پارس جنوبی برآورد شده است. میعانات تولیدی از این میدان روزانه 5 هزار بشکه است.
میدان گازی فرزاد «ب» | میز نفت
میدان گازی فرزاد «ب» | میز نفت
به گزارش میز نفت ، رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در آیین امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد «ب» گفت: میدان فرزاد «ب» در مرز آبی ایران و عربستان واقع شده است و در حال حاضر عربستان در حال برداشت از این میدان است. برای توسعه این میدان نصب دو سکو برنامه‌ریزی شده است که در سکوی فرعی چهار حلقه چاه حفاری می‌شود و در سکوی اصلی نیز چهار حلقه چاه حفاری شده و تأسیسات جداسازی بر روی آن نصب می‌شود. 

وی گفت: در این پروژه، سیال از سکوی فرعی به سکوی اصلی منتقل می‌شود که از پروژه انتقال گاز ترش و میعانات این محصولات را به تأسیسات ساحلی منتقل می‌کنند. گاز ترش به پنج پالایشگاه گازی 12، 13، 14، 22 و 24 ارسال می‌شود، میعانات گازی نیز وارد پالایشگاه‌های 12 و 15 منتقل می‌شود. 

دهقان تأکید کرد: قرارداد توسعه میدان فرزاد «ب» با شرکت پتروپارس منعقد می‌شود. حجم تولید از این میدان 28 میلیون مترمکعب در روز برآورد شده است که این میزان معادل میزان تولید از یک فاز پارس جنوبی است. حجم میعانات تولیدی از این میدان روزانه 5 هزار بشکه است. گاز میدان فرزاد «ب» یک گاز ترش بوده و از این جهت نسبت به گاز تولیدی از میدان پارس جنوبی نامطلوب‌تر است. از این میدان 1200 تن گوگرد تولید می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری آن 1780 میلیون دلار بوده و مدت زمان توسعه آن پنج سال است. 

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت اظهار داشت: اگر بخواهیم میدان فرزاد «ب» را با میدان پارس جنوبی مقایسه کنیم، در میدان فرزاد «ب» فاصله تا خشکی دو برابر میدان پارس جنوبی است. دمای این میدان 128 درجه سانتیگراد است، در حالی که در پارس جنوبی این دما 70 درجه سانتیگراد است. فشار میدان فرزاد «ب» 9 هزار PSI  بوده که دو برابر پارس جنوبی است. ترکیبات گوگردی آن 36 هزار PPM است که 8 برابر پارس جنوبی است و ناخالصی‌های این میدان مثل نیتروژن نیز 3 برابر پارس جنوبی است. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیچیدگی‌های زمین‌شناسی مشکلاتی را برای انتقال گاز به خشکی به دلیل وجود ناخالصی‌ها ایجاد کرده است. به طور کلی خط لوله دریایی این میدان یکی از سخت‌ترین خطوط لوله برای احداث در ایران است. در فراورش گاز تولیدی از این میدان نیز به دلیل ناخالصی‌های موجود در میدان پیچیدگی‌هایی وجود دارد، در نتیجه نیاز به فناوری و دانش روز در طراحی تأسیسات و استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی وجود دارد. 




منبع : فارس 
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 29969
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *