۰
احتمال جهش صادرات میعانات گازی ایران

میعانات ایران بازار را قبضه می‌کند

منابع آگاه می گویند اگر تمامی تحریم ها در نیمه دوم سال 2021 لغو شود، میعانات گازی ایران بازار را قبضه می کند و ایران می تواند 3 میلیون و 730 هزار متریک تن در این بازه زمانی میعانات صادر کند.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه می گویند صادرکنندگان ایرانی قصد دارند تا در صورت لغو تحریم ها، صادرات ال پی جی را به ظرفیت کامل افزایش دهند که این امر می تواند با افزایش عرضه از سوی خاورمیانه، هزینه حمل و نقل با کشتی را افزایش دهد.

به گفته این منابع، با فرض لغو کامل تحریم های آمریکا در نیمه دوم سال 2021، ایران می تواند 3 میلیون و 730 هزار متریک تن در این بازه زمانی صادر کند و حداقل به 33 کشتی برای حمل و نقل آن نیاز دارد که 6 کشتی بیشتر از تعداد کنونی است.

لغو تحریم ها به ایران اجازه  می دهد، میعانات گازی که نوعی نفت بسیار سبک است و حاشیه سود بیشتری دارد، صادر کند و این اقدام بر بازار نفتا در آسیا فشار قیمتی وارد می کند.

انتظار می رود، میعانات پارس جنوبی به صورت رقابتی قیمت گذاری شود و به تولیدکنندگان پتروشیمی اجازه می دهد از این میعانات نفتای خوراکی ارزان تری بدست آورند.

یک تولیدکننده پتروشیمی گفت: «بازار نگران است که با برداشته شدن تحریم های ایران، بر بازار نفتا تاثیر گذاشته شود زیرا میعانات گازی ارزان تر است؛ از این رو کره ای ها به جای خرید نفتای سنگین کامل، دوباره میعانات گازی بیشتری می خرند.»

به گفته این منابع، ایران قبلا به خریداران نهایی در کره جنوبی، میعانات گازی می فروخت که اگر عرضه میعانات گازی ایران به بازار از سر گرفته شود، بر (بازار) انواع دیگر نفتا تاثیر خواهد گذاشت.

یک منبع آگاه در سنگاپور گفت: «به محض اینکه ایران و آمریکا توافق کنند، ایران می تواند محصولات نفتی را صادر کند و این قطعا بر بازار نفتا تاثیر خواهد گذاشت.»

* صادرات ال پی جی در سال 2018 به اوج خود رسیده است

به نوشته اس اند پی پلاتس، شرکت پتروشیمی بند امام در استان خوزستان سالانه یک میلیون تن، شرکت بازرگانی پتروشیمی در عسلویه سالانه 1.5 میلیون تن و شرکت پتروشیمی خارک سالانه 200 هزار متریک تن ال پی جی تولید می کنند. صادرات پالایشگاه های گاز در کل حدود 3 میلیون تن در سال است و عمدتا در پارس جنوبی و عسلویه واقع شده است.

یک منبع آگاه دیگر گفت: «میزان تولید بسیار بیشتر است اما به علت شرایط سیاسی، تعداد کشتی‌هایی که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، محدود است.»

به گفته برخی از منابع آگاه، در میانه پیشرفت آرام مذاکرات، برخی منابع بازار اعلام کردند ازسرگیری کامل صادرات ال پی جی ایران زمان خواهد برد هرچند ارسال مقداری از این محموله ها همچنان ادامه دارد.

بر اساس آمارهای کشتیرانی و تجاری، پیش از اعمال محدودیت های صادراتی، صادرات ماهانه ال پی جی ایران در ماه آگوست 2018 به حدود 568 هزار متریک تن به اوج خود رسید و مجموع صادرات سالانه به 5 میلیون و 200 هزار متریک تن رسید.

به گفته منابع آگاه، حداکثر میزان صادرات در یک ماه می تواند به میزان 13 کشتی حمل گاز بسیار غول پیکر (VLGC)  برسد.

این منابع توضیح دادند در بازه 2018 تا 2020، ایران 3 میلیون و 200 هزار متریک تن بر ظرفیت تولید ال پی جی خود که بیشتر در میدان گازی پارس جنوبی هست، افزوده است و انتظار می رود تا سپتامبر امسال 2 میلیون و 200 هزار متریک تن دیگر بر ظرفیت تولید خود بیفزاید.

بر اساس آمارهای صنعتی، چین در سال 2019، چهار میلیون و 940 هزار متریک تن از ایران ال پی جی خریده است که این رقم در سال 2020 برابر با 3 میلیون و 850 هزار متریک تن و در بازه ژانویه تا می 2021 یک میلیون و 965 هزار متریک تن بوده است. منابع آگاه می گویند صادرات ایران به چین از طریق ارسال کشتی به کشتی (STS) بوده و در آمارهای رسمی گمرک ثبت نشده است.

به گفته منابع آگاه، در حال حاضر، 27 کشتی حمل گاز بسیار غول پیکر (VLGC)  ال پی جی ایران را حمل می کند و در سال 2019 هر کشتی به طور متوسط 5.4 سفر انجام داده است. این رقم در سال 2020 برابر با 4.26 سفر به ازای هر کشتی بوده است. این درحالی است که کشتی‌ها بارها نام خود را تغییر دادند.

به گفته این منابع، با فرض ادامه تحریم های آمریکا در سال 2021 و اینکه هر کشتی 5 سفر انجام دهد، این 27 کشتی می توانند 5.94 میلیون تن ال پی جی در سال جاری انتقال دهند و اگر هر کشتی 4 سفر انجام دهند می توانند 4.75 میلیون تن ال پی جی در سال جاری انتقال دهند.



منیع : فارس 
 
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 30173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *