۰

چرا 6.5 میلیون بشکه؟ اصلا 7.4 میلیون بشکه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ ایران امکان تولید روزانه 7.4 میلیون بشکه نفت را دارد. برای این کار به 120 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که در صورت تأمین این میزان 1500 میلیارد دلار درآمدزایی خواهیم داشت.
علی آقامحمدی | میز نفت
علی آقامحمدی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در آئین گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: تحریم‌های نفتی با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اعمال شدند و بدین ترتیب همکاری‌ بین‌المللی ما را تحت الشعاع قرار دادند.

وی اشاره کرد:‌ ورود رقبای جدید در بازار نفت در دوران اعمال تحریم‌ها انجام شد. آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ از توافقنامه پاریس خارج شد و تمامی فعالیت‌های آسیب‌زا به محیط زیست را برای تولید نفت شیل انجام داد. در کنار آمریکا، عربستان و روسیه نیز به تولید 10 میلیون بشکه در روز دست یافتند و همسایگان ایران نیز برای تولید 6 یا 7 میلیون بشکه در روز برنامه‌ریزی می‌کنند.

آقامحمدی گفت: از طرفی مصرف جهانی فرآورده‌های نفتی و سوخت  رو به کاهش است و انرژی‌ها و تکنولوژی‌های تجدیدپذیر جایگزین آنها خواهند شد. از سال 2025 در کشورهای اروپایی از جمله آلمان و سپس در سال‌های بعدی در سایر کشورهای دیگر شاهد مصرف سوخت‌های فسیلی نخواهیم بود و تحولات مربوط به آوردن تسلا به آلمان بر این موضوع صحه می‌گذارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس ما با دو پدیده مواجه هستیم. اول اینکه رقبا تولید نفت خود را افزایش داده‌اند و ما کاری نکرده‌ایم، دوم اینکه مصرف سوخت‌های فسیلی در آینده به شدت کاهش پیدا می‌کند که این موضوع برای ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارای ذخایر هیدروکربوری حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: از طرفی تا 30 سال آینده کشور ایران از یک کشور جوان به یک کشور پیر تبدیل می‌شود و ما فقط در این 30 سال ظرفیت مناسبی در تأمین نیروی انسانی در اختیار داریم. اگر نتوانیم در این 30 سال جهش کنیم ما به یک کشور پیر و فقیر تبدیل می‌شویم.

آقامحمدی گفت: در حالی که ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق به یک کشور پیر، ولی ثروتمند تبدیل شویم. البته اگر سیاست‌های جمعیتی اصلاح شود تنها در یک بازه کوتاه کشور ما پیر خواهد بود و دوباره از پیری به جوانی گذر می‌کنیم، ولی توجه داشته باشید برای اینکه دوباره جوان شویم هم نیازمند ثروت هستیم.

*ایران امکان تولید روزانه 7.4 میلیون بشکه نفت  را دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درباره تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز از میادین نفتی ایران، استدلال‌ها و توجیهات کاملی وجود دارد. همچنین در مطالعه‌ای دیگر امکان تولید 7.4 میلیون بشکه در روز نیز اثبات شده است. برای این کار به 120 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که در صورت تأمین این میزان 1500 میلیارد دلار درآمدزایی خواهیم داشت.

وی گفت: البته در توسعه در صورتی در ایران اتفاق می‌افتد که پول حاصل از درآمدهای نفتی وارد بودجه دولت نشود. تولید نفت مساوی خام‌فروشی نیست. بلکه ما باید زنجیره ارزش در صنعت نفت را تا ایستگاه پایانی دنبال کنیم.

آقامحمدی اظهار داشت: در حال حاضر ما گاز را در پتروشیمی تزریق کردیم و الان در برنامه هفتم برای ادامه زنجیره ارزش گاز از پتروشیمی به صنایع پایین‌دست پتروشیمی برنامه‌ریزی خواهیم کرد. همچنین 6.5 میلیون یورو برای ساخت دو پتروپالایشگاه بزرگ نیز تأمین مالی صورت گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توانمندی تولید و ساخت داخل تجهیزات نفتی توسط سازندگان ایرانی بسیار ارتقاء پیدا کرده است و این جملات بنده یک تعارف نیست. برای حمایت از کارهای فناورانه باید یک برنامه سرعتی در پارک فناوری و نوآوری تدوین کنیم.



منبع : فارس 
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 30196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *