۰

عراق نسبت به آغاز جنگ قیمت نفت هشدار داد

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق گفت: « در صورت عدم هماهنگی و تفاهم بین تولیدکنندگان اوپک، دوباره آغاز جنگ قیمتی شکل خواهد گرفت.»
نفت عراق | میز نفت
نفت عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق گفت: «در صورت عدم هماهنگی و تفاهم بین تولیدکنندگان اوپک، دوباره جنگ قیمتی شکل خواهد گرفت.»

مظهر محمد صالح به خبرگزاری رسمی عراق توضیح داد: «افزایش تولید در کشورهای عضو اوپک باید با احتیاط و با هماهنگی بالا در بین کشورهای عضو انجام شود، تا از هرگونه مشکل احتمالی در بازار عرضه نفت خام که باعث عدم تعادل نامطلوب قیمت می‌شود، جلوگیری شود.»

به گزارش فارس، مذاکرات اوپک ‌پلاس پس از چند روز گفت‌ وگوی جدی به علت تقاضای امارات برای افزایش سهمیه به نتیجه نرسید و پایان یافت.

این گروه، مذاکرات را بدون نتیجه و قراردادی ترک کردند و این کارتل با بحران روبرو و بازار نفت با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه شد.

به نوشته رویترز، نتیجه این نشست، یک شکست قابل توجه برای این گروه تولیدکننده است. روابط میان دو عضو اوپک یعنی عربستان و امارات آن قدر تیره و تار شده است که هیچ توافقی ممکن نبود. این شکست وجهه این گروه به عنوان مسئول بازار نفت را مخدوش کرده و احتمال وقوع یک جنگ داخلی قیمت را بالا برده است.(جزئیات بیشتر)

* قیمت نفت به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسید

پس از پایان مذاکرات اوپک پلاس بدون نتیجه و انتظار برای کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت به طوریکه قیمت نفت برنت و WTI به بالاترین رقم از سال 2018 رسید.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق دیروز گفت کشورش به توافق کنونی پایبند است و نمی‌خواهد شاهد افزایش قیمت نفت بالاتر از سطح کنونی باشد تا ثبات باقی بماند.

وی ابراز امیدواری کرد، طی 10 روز آینده، تاریخی برای نشست بعدی مشخص شود.
* هشدار تحلیلگران در مورد شکاف در اوپک پلاس و جنگ قیمتی

از طرفی، کوین سالمون، تحلیلگر StoneX  معتقد است، «بن بست کنونی، وضعیت پیچیده نفت را تقویت می‌کند... اما هرچه این بن بست بیشتر طول بکشد، ما شاهد مداخله تعداد بیشتری از قدرت های جهانی به دلیل تورم و افزایش قیمت بنزین در پمپ بنزین ها خواهیم بود، چرا که این موضوعات یک نگرانی اساسی جهانی است.» (جزئیات بیشتر)

پیش از این هم تحلیلگران هشدار داده بودند، پس از سنگ اندازی امارات در مذاکرات اوپک پلاس، اگر در میان اعضای اوپک پلاس شکاف ایجاد شود و گروه از هم بپاشد، بازار نفت می تواند شاهد یک سقوط قیمت مشابه زمان جنگ قیمت میان عربستان و روسیه باشد.

لوئیس دیکسون، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ریستارد انرژی در این رابطه گفته است: «اگر در میان اعضای اوپک پلاس شکاف ایجاد شود و گروه از هم بپاشد... بازار نفت می‌تواند شاهد یک سقوط قیمتی شبیه سقوط قیمت در زمانی باشد که روسیه از ائتلاف اوپک پلاس در مارس 2020  خارج و منجر به شروع جنگ قیمتی شد.»(جزئیات بیشتر)

* امارات چه می خواهد؟

منابع اوپک پلاس می گویند امارات شکایت دارد که سطح تولید پایه آن- سطح محاسبه هرگونه کاهش - در ابتدا خیلی کم تعیین شده است؛ موضوعی که قبلا هم مطرح شده بود اما امارات می گوید در صورت پایان توافق در آوریل 2022، آن را تحمل کند نه اینکه (توافق کاهش تولید) بیشتر ادامه یابد.

منابع اوپک پلاس اعلام کردند امارات می خواهد سطح پایه تولید آن 3.84 میلیون بشکه در روز تعیین شود، درحالی که اکنون روزانه 3.168 میلیون بشکه است.

به گزارش فارس، با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت این کالای اساسی در سال گذشته میلادی توافق کردند تا از ماه می 2020 روزانه 9.7 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که رقمی بی سابقه و رکورد محسوب می‌شد و در فاز نخست تصمیم گرفتند، تا این قرارداد تا آوریل 2022 ادامه یابد.

با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج بر میزان تولید افزودند و اکنون (جولای 2021) کاهش تولید به 5.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

پس از نشست بی نتیجه جمعه و دو دوشنبه به نظر می‌رسد تغییری در میزان تولید این گروه ایجاد نشود.



منبع : فارس 
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 30414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *