۰

ایران چه میزان سوخت به افغانستان صادر کرد؟

بر اساس گزارشی که یک موسسه تحقیق و مشاوره نفت و گاز ایران منتشر کرده است، ایران از ماه مه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ حدود ۴۰۰ هزار تن سوخت به افغانستان صادر کرده است.
صادرات بنزین به افغانستان | میز نفت
صادرات بنزین به افغانستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، رویترز به نقل از یک فعال تجاری ایران اعلام کرد که در پی درخواست دولت جدید افغانستان که احساس می کند با خروج آمریکا از این کشور می تواند به صورت آشکارتری نفت تحریم شده را خریداری کند، صادرات سوخت ایران به افغانستان چند روز پیش از سر گرفته شد.

گروه طالبان هفته گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و ایالات متحده و متحدانش پس از یک جنگ 20 ساله نیروهای خود را از این کشور خارج کردند.

در حالی که بسیاری از افغان ها به دلیل ترس از انتقام جویی طالبان و بازگشت به نسخه ای سختگیرانه از قوانین اسلامی که دو دهه پیش در این کشور اجرا می شد، از شهرهای خود بیرون رفته اند، قیمت بنزین در افغانستان به 900 دلار در هر تن رسید.

اکنون طالبان برای مقابله با افزایش قیمت ها از ایران خواسته است تا مرزها را برای تجار باز نگه دارند.

بیشتر بخوانید

طالبان عوارض واردات سوخت از ایران را 70 درصد کاهش داد/ ازسرگیری صادرات بنزین ایران به افغانستان

واکنش طالبان: تاریخ تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکایی خط قرمز ماست

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران در تهران، گفت: طالبان به ایران پیام هایی ارسال کرده است که می گوید "می توانید صادرات فرآورده های نفتی را ادامه دهید ".

بر اساس این گزارش، طالبان برای تجار ایرانی و اتاق بازرگانی ایران که ارتباط نزدیکی با دولت این کشور دارد، پیام هایی را ارسال کرده است.

در نتیجه، اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت صادرات سوخت به افغانستان را که از تاریخ 6 اوت به دلیل نگرانی های تهران در مورد امنیت تجارت برقرار بود، لغو کرد.

حسینی گفت این نگرانی ها با رویکرد طالبان برطرف شده است.

وی همچنین به تصمیم طالبان مبنی بر کاهش تعرفه واردات سوخت از ایران و دیگر کشورهای همسایه اشاره کرد و سند رسمی صادر شده توسط امارت اسلامی افغانستان (نامی که طالبان برای خود استفاده می کند) را با رویترز به اشتراک گذاشت.

این سند تخفیف 70 ​​درصدی بر تعرفه واردات بنزین، گازوئیل و گاز مایع از کشورهای همسایه به افغانستان را اعمال می کند.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، اما آخرین دور تحریم های آمریکا که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 وضع شده، صادرات نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

حسینی گفت: با این وجود، ایران به ویژه با صادرات کامیون های سوخت به همسایگانی مانند افغانستان، موفق به انجام تجارت خود شده است. خروج نیروهای آمریکایی نیز باعث کاهش نگرانی مقامات ایران و افغانستان درباره تجارت آشکارتر دو طرف شده است.

بنزین و گازوئیل عمده محصولات صادراتی ایران به افغانستان است. بر اساس گزارشی که "پترو ویو"، یک موسسه تحقیق و مشاوره نفت و گاز ایران منتشر کرده است، ایران از ماه مه 2020 تا مه 2021 حدود 400 هزار تن سوخت به همسایه خود صادر کرده است.

به گفته تجار و گزارش دولت افغانستان، صادرات سوخت ایران به افغانستان در چند سال گذشته برای این کشور حیاتی بوده است.

طبق این گزارش که توسط وزارت دارایی افغانستان، اتاق های بازرگانی و داده های شرکت های خصوصی تهیه شده است، بین ماه های مارس 2020 تا مارس 2021، ایران 367 میلیون دلار از واردات را به خود اختصاص داده که بیشتر آن سوخت بوده است.

دو کشور مهم دیگر برای صادرات نفت به افغانسان، ترکمنستان و ازبکستان هستند که تجارت آنها عمدتا نفت است و به ترتیب 257 میلیون و 236 میلیون دلار را به خود اختصاص می دهند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت که بیش از 1 میلیون تن در سال یا بیش از 20000 بشکه در روز سوخت ایران به افغانستان وارد می شود.

گسترش همکاری؟

حسینی گفت، مقاصد اصلی سوخت ایران استان های شرقی این کشور در نزدیکی مرز و مناطق جنوبی افغانستان مانند قندهار و نیمروز که طالبان حتی قبل از به قدرت رسیدن طی هفته های اخیر در آن ها نفوذ زیادی داشته، بوده است.

حسینی گفت: من فکر می کنم دولت جدید ایران همکاری های خود را با دولت طالبان به میزان قابل توجهی گسترش خواهد داد. ایران به راحتی می تواند تجارت خود را با افغانستان دو برابر کند. دولت (اشرف) غنی همیشه در تلاش بود تا همکاری با ایران را محدود کند زیرا ایران تحت تحریم های آمریکا بود.

بر اساس این گزارش، افغانستان صنعت نفت خود را توسعه نداده است. این کشور دارای شش پالایشگاه کوچک است که هر کدام تنها چندین هزار بشکه در روز محصولات تصفیه شده تولید می کنند.

آنها با نفت سبک ترکمنستان کار می کنند که دو پالایشگاه آنها نیز مستقیماً سوخت دیزل و جت را تأمین می کنند.

دو پالایشگاه اصلی ازبکستان نیز محصولات پالایش شده را از طریق راه آهن و کامیون عرضه می کنند.

این منبع همچنین گفت که عرضه میعانات ترکمنستان (نفت خام سبک) یک ماه پیش به دلیل وضعیت امنیتی متوقف شده است، اما پیش بینی کرد که حدود دو هفته دیگر از سر گرفته شود.

این منبع می گوید: مشکل این است که بانک ها از سه روز پیش کار خود را متوقف کرده اند، بنابراین ممکن است به روش های پرداخت نقدی بازگردیم.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 30746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *