۰
بحران صادرات گاز به عراق

الکاظمی: به ایران بدهکاریم

​وزارت برق عراق می‌گوید صادرات گاز ایران به عراق از روزانه 49 میلیون متر مکعب به 8 میلیون متر مکعب رسیده است و به گفته عراقی‌ها این یعنی کاهش 5 هزار و 500 مگاواتی تولید برق.
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق | میز نفت
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت، وزارت برق عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاهش گاز صادراتی ایران به عراق باعث اختلال در سیستم انرژی برق عراق شده است.

در این بیانیه به کاهش شدید تولید برق در نیروگاه‌های مناطق مرکزی و جنوبی عراق در نتیجه افت 41 میلیون مترمکعبی صادرات گاز ایران و در نتیجه کاهش تولید برق به میزان 5 هزار و 500 مگاوات شده است.

وزارت برق عراق اعلام کرد که مرتبا با وزارت نفت ایران و سفارت جمهوری اسلامی در بغداد در تماس است تا مساله پیش آمده حل و فصل شود.در بیانیه طرف عراقی، مساله کاهش صادرات گاز ایران بدون ذکر علت آن آمده است.

حدود 2 ماه پیش نخست وزیر عراق با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی دولت‌های گذشته در زمینه بحران برق عراق تصریح کرد که «برادران ما در جمهوری اسلامی ایران در تزریق گاز کم نگذاشتند با وجود اینکه دشواری‌هایی در دریافت بهای آن به علت تحریم های تحمیلی داشتند.»

الکاظمی با تاکید بر اینکه «ایران هم حقوقی برای ملت خود قائل است» به بدهی‌های برق عراق و تحریم‌های آمریکا اشاره کرده و گفته بود: درباره اعطای تمام بدهی‌های ایران برای واردات گاز و برق جدی هستیم و به زودی پیشرفتی در این باره حاصل خواهد شد.

در همین باره، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی ایران به کشور عراق طبق‌ توافق‌نامه‌ای با این کشور و با اعلام قبلی کاهش یافته است.

 طبق گفته محمدرضا جولایی - مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران - این موضوع با بدهی‌های آنها به ایران ارتباطی ندارد؛ هرچند ضرورت وصول بدهی‌ها همچنان در دستور کار است.

وی تصریح کرد: ایران از دو هفته پیش این کاهش صادرات را به عراق اعلام کرده بود و براساس توافق‌نامه این مقدار کاهش صادرات تا شش ماه ادامه دارد.

او تاکید کرد هرچند بخشی از این بدهی‌ها همچنان پابرجاست اما کاهش صادرات به دلیل بدهی عراق به ایران نبوده و طبق توافق‌نامه با آنها انجام شده است.

همچنین طبق توضیحات حسن منتظرتربتی- مدیرعامل شرکت ملی گاز، ایران پیش از این روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عراق صادر می‌کرد که بدهی‌های این کشور به ایران سبب کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق در دی‌ماه پارسال شد.
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 30811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *