۰

یک احتمال نفتی درباره عربستان

نظرسنجی رویترز از شش پالایشگر نشان داد در پی کاهش ماه گذشته قیمت پایه دوبی، عربستان سعودی احتمالا قیمت فروش گریدهای نفتی خود به آسیا را در اکتبر کاهش می دهد.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، چهار شرکت کننده در این نظرسنجی پیش بینی کردند قیمت فروش رسمی عرب لایت ۲۰ تا ۴۰ سنت در هر بشکه در اکتبر کاهش داده می‌شود. دو شرکت کننده دیگر کاهش بیش از یک دلار در هر بشکه را پیش بینی کردند.

اگر چنین پیش بینی درست باشد، نخستین کاهش قیمت فروش نفت عربستان در پنج ماه گذشته خواهد بود.

وزیران اوپک پلاس روز چهارشنبه توافق کردند برنامه افزایش تدریجی تولید را در اکتبر ادامه دهند. این گروه در ژوئیه افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از سپتامبر تا دسامبر را تصویب کرده بود.

عرضه محدود از قیمت گریدهای نفتی عربستان سعودی پشتیبانی کرد و قیمت فروش رسمی عرب هِوی به بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ صعود کرد و قیمت گریدهای دیگر هم در بالاترین رکورد از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون قرار گرفتند.

یک پالایشگر با اشاره به قیمت ماه گذشته نفت سعودی، گفت: قیمت نفت عربستان از قیمتهای بازار محموله های تک فراتر رفته است.

به گفته معامله گران، پریمیوم محموله های تک نفت ترش سبک خاورمیانه برای بارگیری در اکتبر حدود ۵۰ سنت در هر بشکه نسبت به ماه پیش کاهش پیدا کرد در حالی که "بانوکو عرب مدیوم" که کیفیتی مشابه نفت سعودی دارد نسبت به قیمت فروش رسمی ارزان‌تر شد. عرضه بالاتر نفت عراقی هم باعث شد قیمت نفت سنگین بصره برای بارگیری در سپتامبر نسبت به قیمت فروش رسمی، دو دلار در هر بشکه تخفیف پیدا کند.

یک معامله گر گفت: قیمتها قطعا باید اصلاح شده و کمتر شود با این حال میزان کاهش قیمت به این بستگی خواهد داشت که شرکت آرامکو تا چه حد تحولات بازار محموله های تک را در نظر بگیرد.

در نظرسنجی رویترز در خصوص دورنمای قیمت نفت سنگین عربستان دو دستگی وجود داشت زیرا گریدهای مشابه با قیمت پایینتر معامله می‌شود اما این گریدها بازدهی نفت کوره بیشتری دارند که حاشیه سود و تقاضا را افزایش می دهد.

دو شرکت کننده در این نظرسنجی پیش بینی کردند قیمت عرب مدیوم و عرب هِوی ثابت بماند یا حداکثر ۴۰ سنت افزایش پیدا کند در حالی که سه نفر دیگر افزایش قیمت این گریدها به میزان ۷۰ سنت یا یک دلار و ۵۰ سنت را پیش بینی کردند و ششمین شرکت کننده اظهار کرد برآورد قیمت دشوار است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت فروش رسمی نفت عربستان پنجم هر ماه اعلام می‌شود و روی تجارت بیش از ۹ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه شامل نفت ایران، کویت و عراق به مقصد آسیا تاثیر می گذارد. آرامکو قیمت فروش نفت خود را بر مبنای توصیه های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود در یک ماه گذشته بر مبنای بازدهی و قیمت محصول تعیین می کند.



منبع : ایسنا 
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 30819
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *