۰
نیاز جبل عامل به سوخت

بنزین ایران، راه تنفس لبنان

انتصاب نجیب میقاتی، میلیاردر لبنانی که در سال ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر بود، در ماه ژوئیه یک راه تنفس باز کرد، اما هنوز نتیجه‌ای در برنداشته است.
بنزین ایران، راه تنفس لبنان
میز نفت | درحالی‌که توجه جهانی به افغانستان متمرکز است، ایران سعی می‌کند از هرج‌ومرج سیاسی و اقتصادی که در لبنان ایجادشده است، استفاده کند. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که یک نفت‌کش ایرانی به سمت سواحل لبنان حرکت کرده است و دو کشتی دیگر نیز در حال آماده شدن برای این کار هستند تا بحران سوخت را که این کشور را فلج کرده است، برطرف کنند.

نصرالله علاوه بر وعده اعزام تانكرهای سوخت بيشتر، پيشنهاد كرده است كه يك شركت ايرانی از ميدان گاز در آب‌های لبنان که هم‌مرز با اسرائيل است، بهره‌برداری كند.
 
رقبا و مخالفان حسن نصرالله این را یک مانور خطرناک از سوی حزب‌الله می‌دانند، آن‌ها هشدار دادند که واردات نفت از ایران پیامدهای خسارت باری خواهد داشت که ممکن است منجر به اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه لبنان شود.
 
سرپرست وزارت انرژی لبنان گفته است که دولت لبنان هیچ درخواستی برای صدور مجوز واردات سوخت از ایران دریافت نکرده است.
 حسن نصرالله اطمینان داد: تا زمانی که کشور به آن نیاز دارد، ما این روند را ادامه خواهیم داد.
 
 پس‌ازآنکه دولت لبنان یارانه واردات سوخت را تا حدی برداشت، قیمت بنزین ۶۶ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت‌ها ممکن است به‌کل اقتصاد سرایت کند و خدمات اساسی مانند بهداشت را تحت تأثیر قرار دهد.
 
ارسال نفت‌کش از ایران یک چالش آشکار برای دیپلماسی ایالات‌متحده نیز است. تحویل این محموله می‌تواند ناقض تحریم‌هایی باشد که آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر ایران اعمال کرد.
 
اسرائیل نیز در حال حاضر سکوت کرده و منتظر عبور اولین نفت‌کش ایرانی از کانال سوئز در مسیر خود از خلیج‌فارس به مدیترانه است.
 مشکلات سیاسی که از سال ۲۰۱۹ در لبنان به وجود آمد، پس از انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست سال گذشته که باعث کشته شدن ۲۱۸ نفر و خسارت ۵ میلیارد یورویی شد، تشدید شده است.
 
از آن زمان، این کشور هنوز فاقد یک دولت فعال برای حل مشکلات است. تقریباً هیچ دارویی یا خوراکی اساسی در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها وجود ندارد و ارزش پوند لبنان ۹۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته.  نیمی از ۴.۵ میلیون نفر از ساکنان آن و تقریباً همه پناهندگان یک‌میلیون سوری و صدها هزار فلسطینی  زیرخط فقر شدید قرارگرفته‌اند.
 
انتصاب نجیب میقاتی، میلیاردر لبنانی که در سال ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر بود، در ماه ژوئیه یک راه تنفس باز کرد، اما هنوز نتیجه‌ای در برنداشته است.
 
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب: 30833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *