۰

اوپک توان کنترل قیمت نفت را ندارد

افزایش تقاضا برای نفت به دنبال کمبود گاز در اروپا و آسیا و کاهش تولید نفت آمریکا قیمت آن را در بازار جهانی بالا برده و اوپک پلاس توانایی جبران این کمبود عرضه و مهار افزایش قیمت را ندارد
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت  ، قیمت نفت به دنبال کاهش عرضه گاز طبیعی در اروپا و آسیا افزایش قابل توجهی داشته و شرکت‌های مختلف را مجبور کرده پیش‌بینی‌های خود از قیمت آینده آن را افزایش دهند. یکی از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت نفت توسط بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز صورت گرفته که نفت 80 دلاری را پیش‌بینی می‌کند. تحلیل‌گران این شرکت پیش‌بینی قیمت نفت را تا 90 دلار در هر بشکه هم بالا برده‌اند.

افزایش قیمت نفت تا حدی تحت تاثیر کاهش تولید نفت آمریکا به خاطر طوفان آیدا هم بوده است. این طوفان 30 میلیون بشکه در روز تولید این کشور متوقف کرده است. طوفان آیدا باعث شده افزایش تولید اوپک پلاس از ماه ژوئیه سال جاری میلادی نتواند تغییر چندانی در میزان عرضه نفت در جهان ایجاد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد این طوفان باعث شده عرضه جهانی نفت در ماه اوت علی‌رغم افزایش 540 هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس کاهش یابد. انتظار می‌رود تولید نفت از ماه آینده میلادی افزایش یابد ولی گلدمن ساچز عقیده دارد این افزایش تولید آنقدر نخواهد بود که تعادل بین عرضه و تقاضا را فراهم کند.

ترکیبی از کاهش سرمایه‌گذاری در تولید داخلی، افزایش تقاضا به دنبال بهبود فعالیت‌های اقتصادی و زمستان سخت سال گذشته که ذخایر گاز اروپا را خالی کرده، باعث شده قیمت گاز در این قاره به شدت افزایش یابد و مصرف زغال سنگ و نفت برای تولید برق بالا رود. چین هم تحت فشار عرضه پایین زغال سنگ و قوانین ضد آلااینده‌های کربنی قرار دارد که هزینه‌های آن را افزایش داده است.

همه این عوامل باعث کمبود نفت در بازار و افزایش قیمت آن خواهد شد و ائتلاف اوپک پلاس نه توانایی آن را دارد که جلوی این افزایش قیمت را بگیرد و نه تمایل آن را. تحلیلگران عقیده دارند بهبود تولید نفت شیل آمریکا هم برای از بین بردن این کمبود کافی نیست.



منبع : میز نفت 
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 31075
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *