۰

قیمت ۲۰ سنتی هند و آمریکا بدون تخفیف

قیمت گاز طبیعی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی بعنوان خوراک و سوخت در کشورهای هند و آمریکا حدود 20 سنت است و هیچ کدام از این کشورها، حاضر به اعطای تخفیف‌های زیاد و ارزان فروشی گاز به مجتمع‌های پتروشیمی داخلی نبوده اند.
قیمت ۲۰ سنتی هند و آمریکا بدون تخفیف
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، تعیین قیمت خوراک گاز تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی بالادستی گازی و بدست آوردن فرمولی مناسب برای محاسبه قیمت خوراک گاز به یکی از مباحث اصلی این روزهای حوزه انرژی کشور تبدیل شده است و هر روز، یکی از مسئولان دولتی یا نمایندگان مجلس و یا مسئولان بخش خصوصی صنعت پتروشیمی درباره ویژگی‌هایی که این فرمول باید دارا باشد، مطالبی را در رسانه ها بیان می‌کنند.

اما یکی از جنبه‌هایی که در قیمت‌گذاری خوراک گاز پتروشیمی‌ها معمولا از سوی ذینفعان پتروشیمی‌های گازی در ایران مورد تاکید قرار می‌گیرد، قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها در مناطق مختلف دنیا است.

نکته قابل توجه این است که قیمت گاز تحویلی به مجتمع های پتروشیمی در هر منطقه بر اساس ویژگی های خاص همان منطقه تعیین می شود، زیرا هر منطقه با توجه به میزان ذخایر گاز طبیعی، تعداد مجتمع های پتروشیمی و میزان تقاضای آنها برای خرید گاز، خصوصی یا دولتی بودن مجتمع های پتروشیمی و ارزش افزوده ایجاد شده توسط شرکت های مختلف صنعتی در ازای گاز دریافتی، قیمت گاز را تعیین می کند. در ادامه وضعیت قیمت‌گذاری و همچنین نرخ خوراک گاز در کشورهای هند و آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد.

*هند

هند، کشوری در جنوب قاره آسیا و نزدیک به منطقه خاورمیانه و ایران است و دارای ۷ واحد پتروشیمی اصلی است که ۳ واحد از آنها با خوراک گاز طبیعی فعال هستند. عمده محصولاتی که توسط مجتمع های پتروشیمی هند تولید می شود محصولات حد واسط صنعت پتروشیمی (میان دستی) یعنی اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن و زایلن است.

این کشور برای تأمین نفتای مورد نیاز واحدهای پتروشیمی با مشکل خاصی مواجه نیست اما واحدهای پتروشیمی گازی برای خرید گاز طبیعی باید بهای زیادی را پرداخت کنند چون خوراک گاز قیمت بالایی دارد و البته واحدهای جدیدی که در آینده راه اندازی می شود، تمایل دارند که خوراک دریافتی خود را بر روی گاز طبیعی تنظیم کنند زیرا سازوکار قیمت‌گذاری و نظارت بر عرضه گاز طبیعی بسیار قانونمند و دقیق است و این تضمین را برای واحدهای پتروشیمی ایجاد می کند که خوراک گاز را با قیمتی مشخص برای یک بازه زمانی بلندمدت دریافت کنند.

در حال حاضر، هند گاز طبیعی را با قیمت حداقل حدود ۱۹ سنت به ازای هر متر مکعب (۵.۲۵ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو) به واحدهای پتروشیمی خود تحویل می‌دهد. با توجه به تقاضای بالایی که از طرف واحدهای پتروشیمی برای دریافت گاز طبیعی به عنوان خوراک وجود دارد و همچنین با عنایت به کمبود منابع گازی که هند با آن مواجه است؛ این قیمت بدون تردید در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.


*ایالات متحده آمریکا
در گزارش ماهیانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در ماه سپتامبر سال۲۰۱۴ میلادی، قیمت های مختلف گاز طبیعی برای مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاه های تولید برق آمده است.

براساس این گزارش، کمترین قیمت گاز تحویلی مربوط به بخش های صنعتی از جمله پتروشیمی‌ها است و برای هفت ماهه اول سال ۲۰۱۴ برابر با حدود ۲۰ سنت به ازای هر متر مکعب (۱۶.۳ دلار به ازای هر هزار فوت مکعب) است که نسبت به مدت مشابه در سال های گذشته افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که تولید گاز طبیعی آمریکا از منابع نامتعارف گاز طبیعی (شیل گاز)در سال های اخیر روند افزایشی داشته است و افزایش تولید گاز نه تنها سبب کاهش قیمت آن نشده است، بلکه قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال های پیش از آن نیز افزایش داشته است.


*نتیجه‌گیری
با توجه به آنچه که در این یادداشت بیان شد، قیمت گاز طبیعی در کشورهای هند و آمریکا برای تحویل به مجتمع های پتروشیمی رقم بیشتری نسبت به صنعت پتروشیمی ایران است و هیچ کدام از این کشورها، حاضر به اعطای تخفیف‌های زیاد و ارزان فروشی گاز به مجتمع‌های پتروشیمی داخلی نبوده اند.

یکی از مهمترین دلایل این موضوع، وجود هزینه-فرصت‌های مناسب‌تر و تقاضای زیاد برای خرید گاز از طرف بخش های مختلف این کشورها است،بنابراین مسئولین این کشورها، دلیلی برای فروش گاز طبیعی به قیمت بسیار پایین به شرکت های پتروشیمی ندارند و گاز را با قیمت بسیار واقعی‌تری نسبت به ایران به آن مجتمع ها تحویل می‌دهند.

علاوه بر این، نرخ گاز تخصیص داده شده به پتروشیمی‌های هند و آمریکا مربوط به کل گاز تحویلی به این مجتمع‌ها است.این درحالی است که پتروشیمی‌های ایران نه تنها برای افزایش قیمت ناچیز فعلی گاز مقاومت می‌کنند، بلکه این افزایش قیمت تنها مربوط به آن بخشی از گازی است که به عنوان خوراک مصرف می‌کنند.

بنابراین اگر قرار باشد با پتروشیمی‌های کشور نیز مانند کشورهای هند و آمریکا رفتار شود، قیمت ۱۳ سنت فعلی خوراک گازی پتروشیمی‌های کشور باید حداقل به ۳۲ سنت برسد.

ایران هم برای فروش خوراک گاز طبیعی به مجتمع‌های پتروشیمی گازی، وضعیت مشابهی دارد، یعنی غیر از مجتمع های پتروشیمی، تقاضای بسیار زیادی از طرف سایر بخش های کشور برای خرید گاز وجود دارد. علاوه بر این، فرصت صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه نیز برای کشورمان وجود دارد. بنابراین تحویل خوراک گاز به قیمتی کمتر از ۱۳ سنت به مجتمع های پتروشیمی گازی، منافع ملی را تامین نمی‌کند و حتی فرصت سوزی کشور در زمینه‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت.
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 3335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *