۰

ماجرای تشکیل باشگاه سافاری

با تشدید فشارهای کنگره امریکا به دولت ایالات متحده مبنی بر عدم دخالت نظامی در قاره افریقا، طرحی زیرکانه از سوی هنری کسینجر تدوین شد که بر اساس آن، باشگاهی با عنوان باشگاه «سافاری» تاسیس می شد که به نوعی وظیفه حراست از منافع امریکا در قاره افریقا را بر عهده داشت.
ماجرای تشکیل باشگاه سافاری
به گزارش «ميزنفت»، ایده اصلی تشکیل باشگاه سافاری، طرح تعدادی از بانک ها و شرکت های بزرگ در امریکا بود که احساس می کردند منافعشان در حال نابودی است،دولت امریکا به دلیل جنگ فرسایشی ویتنام و شکست در شرق آسیا نمی توانست مجوز لشگر کشی به افریقا را از سنا دریافت کند. در زئیر و آنگولا حکومت هایی به قدرت رسیده بودند که گرایش های مارکسیستی داشتند و منافع شرکت های امریکایی را در معرض خطر قرار داده بودند اما دولت امریکا نمی توانست به آن ها کمک کند.

سیا، بلافاصله طرحی را تدوین کرد و در اختیار چند کشور قرار داد تا موافقت خود را اعلام کرده و در روزهای نخست اردیبهشت ۱۳۵۲ خود را به تهران برسانند تا این موافقت نامه امضا شود. در آن تاریخ، کنفرانس سری با شرکت روسای دوایر جاسوسی آمریکا در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی در تهران برگزار شد. با وجود آنکه دوسازمان سیا و ساواک ایران کوشیده بودند تا این کنفرانس به صورت کاملا سری برگزار شود ، با این وجود یک روز به زمان برگزاری آن ، رادیو بی بی سی خبر مربوط به این نشست سری را در صدراخبار خود بیان داشت و علاوه بر ناکام گذاشتن سازمان های ساواک و سیای آمریکا باعث شد تا وزارت جهانگردی و اطلاعات ایران خبر مختصری را در اختیار مطبوعات قرار دهند تا از اهمیت خبر بی بی سی بکاهند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، پنج کشور فرانسه ، ایران، عربستان ،مصر و مراکش در این باشگاه عضو شدند ، الجزایر هم در نظر گرفته شد که البته بعدأ از قلم افتاد. آمریکائیان هم که سکاندار این ابتکار بودند ، رهبری مستقیم آن را به سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه و دومارانش سپردند.

شیخ ادهم ،رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی ، ارتشبد نعمت اله نصیری رئیس ساواک ایران ، احمد دولیمی رئیس سازمان اطلاعاتی مراکش و خود دومارانش از فرانسه این موافقت نامه را امضا کردند؛ این باشگاه یک نیروی واکنش سریع با آموزش تفنگداران امریکایی بود که البته امریکا در پس پرده به راهبری آن مشغول بود.

در همان ایام باشگاه سافاری تشکیل شد؛ باشگاهی با پول نفت ایران و عربستان و جنگجویان الجزایری، مراکشی و مصری که برای خودشیرینی این کشورها می جنگیدیند. سافاری یعنی سفرهای شکار وحوش در جنگل ها از شگفت انگیز ترین ماجراجویی های سیاسی در تاریخ معاصر منطقه بود. قرار بود این باشگاه با هماهنگی کشورهای منطقه نظم نوینی به خاورمیانه دهد به شرط ان که تمامی اوامر امریکا به ایران و عربستان مو به مو اجرا شود.

ایران و عربستان در رقابتی تمام نا شدنی برای تثبیت خود در منطقه و تبدیل به ژاندارم خاورمیانه از هیچ تلاشی کم نگذاشتند اما اختلاف مصر و الجزایر، پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده شدن نظام کمونیستی و مارکسیستی، برای همیشه این باشگاه را به تاریخ پیوند زد و از آن بیش از یک نام باقی نمانده است.
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 3554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *