۳
۲

تسویه‌حساب سیاسی عربستان با امریکا

رحال حاضر عربستان جایگاه استراتژیک خود را نزد آمریکا از دست داده و در واقع با افزایش تولید نفت به دنبال احیای وزن خود نزد آمریکا است و افزود که در این کشمکش سایرکشور ها با طناب عربستان درون چاه می شوند.
تسویه‌حساب سیاسی عربستان با امریکا
مجید میرزاحیدری/ سازمان اوپک درماه‌های اخیر و بر خلاف انتظار، افت شدید قیمت سبد نفتی خود را به نظاره نشسته به نحوی که تداوم روند نزولی قیمت نفت این سازمان در دو ماه گذشته ،در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

پر واضح است، کاهش قیمت نفت در ماه‌های پیشین، درآمد تعدادی از کشورهای تولید کننده نفت را به شدت کاهش داده ، از همین رو اضطرابی شدید در نگاه برخی از وزرای تولیدکننده نفت اوپک، موج می زند.

"افت چشمگیر قیمت نفت در دو ماهه اخیر، اختلاف نظر اعضاء بر سر ادامه مسیر کنونی تولید و نگرانی ناشی از قرارگرفتن بهای طلای سیاه در سراشیبی سقوط، از جمله دلایل نشست ١٦٦ وزرای نفتی در روزهای آتی به شمار می رود.

به گزارش نسیم، بیژن نامدار زنگنه سکاندار وزارتخانه نفت ایران، در اقدامی هر چند دیرهنگام، چند روز قبل به دیدار برخی از وزرای تاثیرگذار نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس رفت تا شاید از این رهگذر، شانس خود برای تاثیرگذاری بر متنفذترین عضو سعودی این سازمان، یعنی عربستان بیازماید.

صرفنظر از پرداختن به نوع تصمیم سازی هریک از اعضا برای شکل گیری آینده انرژی در نشست آتی، اما به طور قطع، ۱۲ عضو حاضر در زیر چتر سازمان با وجود اختلاف نظر در برخی سیاست ها، اهداف مشترکی را هم دنبال می کنند؛" بیم از دست دادن سهم بیشتر کشور متبوع از بازار انرژی دنیا، کسری بودجه ناشی از افت بیش از پیش قیمت طلای سیاه و تنزل درآمدهای نفتی.


*عدم احساس خطرجدی اعضای اوپک برای کاهش تولید
در همین راستا، رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی اذعان دارد که اوپک از افت کنونی قیمت نفت احساس خطر جدی نکرده تا دست به یک اقدام اضطراری بزند، هرچند که اگر قیمت ها دچار افت بیشتری شود این احساس خطر در بین اعضاء شکل خواهد گرفت.

سیدحسین ایرامنش درگفتگو با نسیم، افزودکه اولویت برخی از اعضای اوپک مبتنی بر حفظ سهم خویش در بازار بوده تا کاهش قیمت نفت.

وی، با بررسی گذشته بازار نفت و استفاده از آن به عنوان یک ابزار سیاسی، گفت:کشورهایی که از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی بهره می گیرند دچار کاهش درآمد خواهند شد.

این کارشناس ارشد انرژی،تولید شیل اویل و منابع نامتعارف و عدم رشد جدی در اقتصاد جهانی را از عوامل تاثیرگذارکنونی برافت قیمت نفت یاد کرد و گفت که این افت قیمت نفت، یک زنگ خطر بوده که باید اقتصاد کشور این بیدار باش را دریافت کند و برای کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور چاره اندیشی کند، چراکه کاهش وابستگی اقتصاد کشور با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی، پیرامون تاثیر شیل اویل ها بر بازار نفت هم گفت که در رابطه با شیل اویل ها اندکی اغراق شده و با توجه به انحصار ی بودن تکنولوژی استخراج شیل اویل ها در دست آمریکا، نمی توان آن را به عنوان یک رقیب جدی برای نفت های مرسوم برشمرد.

به گفته ایرامنش،به طور قطع با افت قیمت ها در بازار جهانی نفت، صنعت شیل اویل هم دچار مشکل خواهد شد.


*تولید بیش ازحد عربستان ناشی از ناخرسندی این کشور از سیاست های آمریکا
نایب رئیس انجمن اقتصاد انرژی هم مبنای تصمیم گیری در سازمان اوپک را توافق نظر و اجماع همه اعضاء دانست و گفت که عربستان به دنبال کاهش تولید نفت نبوده، بنابراین بدون خواست این کشور، توافقی در این سازمان صورت نخواهد گرفت.

مرتضی بهروزی فرد درگفتگو با نسیم، افزایش تولید نفت از سوی عربستان را ناشی از ناخشنودی این کشور در قبال سیاست های آمریکا بر علیه عربستان ارزیابی کرد و افزود که عربستان با افزایش تولید، به دنبال نشان دادن ناخشنودی خویش ازآمریکا، از بین بردن صرفه اقتصادی تولید شیل اویل توسط ایالات متحده و کمک به رقبای آمریکا است.

وی، تاکیدکرد که اگر اهمیت عربستان از بین برود ممکن است آمریکا توجهی به نقش این کشور نکند.

این کارشناس ارشد انرژی از عدم تمایل عربستان سعودی برای حل مساله هسته ای ایران نزد مجامع بین المللی خبرداد.

وی ارزیابی کرد که قیمت نفت از ۷۰ تا ۸۰ دلار پایین تر نیاید و ادامه داد که بهتر است قیمت نفت در بودجه سال آینده بین همین مقدار بسته شود.

به گفته بهروزی فرد، اگر بهره برداری از ذخایر غیرمتعارف درهمین مسیر پیش برود اهمیت ژئوپولیتیک خاورمیانه کمرنگ ترخواهد شد.

نائب رئیس انجمن اقتصاد انرژی،تولید ۳.۵ میلیون بشکه نفت شیل را عاملی درراستای سخت تر شدن فعالیت سازمان اوپک ارزیابی کرد و اظهار داشت که این مقدار حدود ۳ درصد تولید نفت جهان بوده وتاثیرخود را بر بازار بین المللی خواهد گذاشت.


*نگرانی متفاوت اعضای اوپک از کاهش شدید قیمت نفت
نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک اطمینان داد که تمامی صادرکنندگان اوپک از افت ۴۰ دلاری بهای نفت در ماههای اخیر متاثر شده اند وافزود که البته میزان نگرانی ها وعلنی کردن نگرانی ها بین اعضاء متفاوت است.

محمدعلی خطیبی درگفتگو با نسیم، از پیش بینی تولید ۲۹ میلیون بشکه ای دبیرخانه سازمان اوپک برای سقف تولیدات اعضای این سازمان خبرداد و درعین حال افزودکه تولیدات اعضای کنونی سازمان از ۳۰ میلیون بشکه فراتررفته است.

وی، از افت متوسط ماهیانه ۶ دلاری بهای هربشکه نفت خام اوپک خبرداد و گفت که بر اساس شاخص میزان وابستگی اقتصاد هرکشور به درآمد نفتی، طیف نگرانی ها از کاهش یا افزایش قیمت بین آنها متفاوت است.

خطیبی، توصیه کردکه عرضه باید در کانال ثتبیت بازار هدایت شود هرچندکه اوپک با تاخیر به بازار واکنش نشان می دهد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک،با انتقاد از رفتار تولیدکنندگان شناور در بازار نفت اظهارداشت که به دنبال کاهش تولید و صادرات برخی از اعضاء، عده ای دیگر، نقش تولیدکننده شناور را ایفا کرده اما این نقش شناور خود را فقط در جهت افزایش تولید تولید بکارگرفته اند.

وی، در راستای توضیح بیشترنقش شناور از سوی اعضا گفت که اصول آن مبتنی برحرکت در مسیر کاهش و یا افزایش تولید با هدف بهبود قیمت نفت بوده اما برخی ازکشورها حاضر به تن دادن به کاهش تولید نبوده و اصول رارعایت نمی کنند.

به گفته خطیبی، در صورت عدم افزایش تولیداز ناحیه برخی از اعضاء خلاء صادراتی ازبین نمی رفت و قیمت ها هم افزایش می یافت درحالیکه این کشورها با این رفتار خود هم مانع افزایش قیمت شده و هم سهم خویش را در بازار نفت افزایش داده اند؛ عربستان درحال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت تولیدکرده درحالیکه پیشتر۸ میلیون بشکه نفت تولید می کرد.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک ازکاهش قیمت نفت در سال آتی ابراز نگرانی کرد و گفت که در سال آینده کشورهایی چون لیبی و عراق افزایش تولید خواهند داشت که این امر افت تقاضا را در پی خواهد داشت.

وی،پیش بینی خود از بازار نفت را بر پایه دو سناریو اعلام کرد که در سناریوی نخست عکس العمل اوپک دایر برکاهش یک میلیون بشکه ای نفت بوده که این امر،روند نزولی قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، در سناریوی دوم که ناظر بر عدم واکنش به موقع از سوی اوپک خواهد بود که در اینصورت بازار به حال خویش رها شده و باید منتظر بیش از پیش قیمت نفت بود.


*ورود اعضای اوپک به درون چاه با طناب عربستان سعودی
یک کارشناس دیگر ارشد انرژی هم از نگرانی اعضای اوپک به دلیل افت شدید قیت نفت خبرو احتمال داد که با توافق اعضاء، شاید۵۰۰ هزار بشکه از تولیدات سازمان اوپک در نشست آتی کاسته شود.

حسین یادگاری درگفتگو با نسیم، پیش بینی کرد که قیمت نفت درسال آینده هم بین ۱۰ تا ۱۵ دلار دیگرکاهش یابدکه بر این اساس ،قیمت نفت در کانال ۷۵ تا ۸۵ دلار قرار گیرد.

به گفته وی، سازمان اوپک پیچیدگی خاصی برای تصمیم گیری درباره قیمت نفت در پیشرو دارد چراکه در صورت کاهش تولیدودستیابی به افزایش قیمت خطر شیل اویل ها تولیدات این سازمان را تهدید کرده و اوپک سهم خود را از بازار از دست خواهد داد.

وی،"کاهش رشد اقتصاد چین"، "عدم مطلوبیت چشم انداز اقتصادی اروپا"،" افزایش تولیدات برخی کشورها در تولید و عرضه نفت" ، "جایگزینی انرژی فسیلی با انرژی های تجدید پذیر" و"انقلاب شیل اویل ها" را از جمله عوامل کاهش قیمت نفت برشمرد و تصریح کردکه عربستان با افزایش تولیدات خود نمی تواند در برابر تولید شیل اویل های آمریکا مقاومت چندانی کند چرا که تولید شیل اویل ها همچنان دامه دارد.

یادگاری با بیان اینکه عربستان تمایلی به کاهش تولید نفت ندارد،گفت که اگر قیمت ها تا ۶۰ دلار هم سقود کند تولید شیل اویل آمریکا ادامه خواهد داشت، زیرا تولید آن هنوز مقرون به صرفه است.

این کارشناس ارشد انرژی با بیان اینکه اعضای عرب سازمان اوپک دنباله روی عربستان بوده ، اذعان داشت که درحال حاضر عربستان جایگاه استراتژیک خود را نزد آمریکا از دست داده و در واقع با افزایش تولید نفت به دنبال احیای وزن خود نزد آمریکا است و افزود که در این کشمکش سایرکشور ها با طناب عربستان درون چاه می شوند.

وی با بیان اینکه افت قیمت نفت تاثیرخود را براقتصاد ایران خواهدگذاشت، توصیه کردکه سهم نفت در اقتصاد این کشور کاسته شود.

با این اوصاف، با توجه به تایید کمیسیون اقتصادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دایر برکاهش تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده به نظر می رسدکه روزهای سختی برای اعضای این سازمان در پیش رو است اگر که این سازمان تن به کاهش تولیدات خود به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز ندهد.

۱۲ کشور عضو اوپک در ماه اکتبر گذشته روزانه حدود ٣٠,٢٥ میلیون بشکه تولید نفت داشته‌اند

هر چندکه پیش بینی قبلی اوپک در نوامبرگذشته دایر برکاهش تقاضای روزانه نفت خام این سازمان در سال ۲۰۱۵ به ٢٩.٢ میلیون بشکه در روز بود.

صف آرایی در سازمان اوپک برای کاهش یا حفظ سقف تولیدات از چند روز آینده در حاشیه رودخانه دانوب در وین کلید خواهد خورد؛ در یکطرف، الجزایر، ونزوئلا و ایران که مدافع کاهش میزان عرضه و افزایش قیمت بوده و در طرف دیگر عربستان، کویت و امارات متحده عربی است که با کاهش اندکی از تولیدات، اقتصاد آنها چندان ضربه پذیر نخواهد بود

فارغ از تاکید برجدال جدی اعضای موافق و مخالف کاهش تولید نفت در صدر این سازمان، به نظر می رسد دو گزینه مهم دیگر در کنار مورد مذکور بر روی میز کار اعضا قرار گرفته باشد؛ تصمیم گیری برا ی توازن بازار جهانی نفت با کاهش عرضه نفت و یا انتظار برای واکنش شرکت های تولیدکننده شیل اویل در آمریکا.

هر چند که انتخاب گزینه دوم برای قیمت ها بسیار ناخوشایند تر بوده زیرا هزینه توسعه ذخایر شیل اویل ٦٥ دلار برای هر بشکه یا کمتر از آن است.
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 3880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مبینا مظفری
مطلب خوبی بود
پژمان درود گر
در شرایطی که نطراتی مختلف از ائتلاف امریکا وعربستان برای تحریم روسیه به گوش می رسید نظرات جالبی دراین گزارش مطرح شد.