۰

پرداخت یارانه ۳۰برابری سوخت به ثروتمندان

یک کارشناس با اعلام اینکه در لایحه بودجه ۹۴ ثروتمندان ۳۰برابر بیش از دیگران یارانه پنهان سوخت دریافت می‌کنند گفت: بودجه ۹۴ غیرشفاف، ناعادلانه، وابسته به نفت و متضمن رانت است که با اقتصاد مقاومتی تناقض دارد.
پرداخت یارانه ۳۰برابری سوخت به ثروتمندان
به گزارش «ميزنفت»، محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با تسنیم، در تحلیل خود از لایحه بودجه ۹۴ و تناسب آن با اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه متأسفانه در لایحه بودجه سال ۹۴، هیچ رقمی به عنوان "یارانه‌های پنهان سوخت" ذکر نشده است گفت: همین موضوع نشان می‌دهد که لایجه بودجه سال آینده شفاف نیست.

وی درباره یارانه پنهان سوخت توضیح داد: هزینه حمل‌ونقل نفت خام با قیمت ۷۲ دلار معادل ۵۴ سنت و هزینه پالایش و حمل و توزیع فرآورده‌های نفتی حدود ۷۰ سنت برای هر لیتر است؛ بر این اساس اگر قیمت هر دلار ۳۳۰۰ تومان باشد، قیمت هر لیتر نفت خام ۱۵۰۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین دو هزار و ۳۰۰ تومان می‌شود؛ مابه‌التفاوت این دو رقم در واقع یارانه پنهانی است که از محل بیت‌المال، صرف عرضه ارزان‌تر سوخت می‌شود و انعکاسی در لایحه بودجه ندارد.

او با اشاره به اینکه عدم رعایت این موضوع همچون سال‌های گذشته موجب عدم شفافیت بودجه شده است گفت: متأسفانه ۱۰ درصد از جمعیت ایران که از دیگران ثروتمندتر هستند، سهمشان از یارانه پنهان سوخت ۳۰ برابر سهم افراد دیگر است؛ این یک ظلم آشکار در لایحه بودجه ۹۴ است.

قدیری ابیانه ادامه داد: در پرداخت یارانه نقدی نه تنها پیش‌بینی حذف دهک‌های ثروتمند نشده است بلکه هیچ‌گونه اشاره‌ای به ادامه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نشده است؛ این تعلل به ضرر اقتصاد کشور، محرومان و مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: ادامه پرداخت یارانه نقدی و یارانه پنهان به ثروتمندان در حالیست که آنها ۳۵ برابر بیش از فقرا برای تفریح خود هزینه می‌کنند و دولت نمی‌خواهد با اجرای عدالت، اقشار ثروتمند را ناراضی کند؛ در واقع دولت بنا دارد، ده‌ها هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را به ثروتمندان به صورت نقدی و غیرنقدی اختصاص دهد، تا بلکه اینگونه برای خود تبلیغ کند؛ از این جهت این بخش از بودجه ارائه شده فاسد است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۴ نهاد ریاست جمهوری در لایحه تدوین شده، بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته این در حالیست که بودجه ستاد مشترک سپاه حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است اظهار کرد: وابستگی اقتصاد کشور به نفت در این لایحه کماکان وجود دارد و دولت برنامه‌ای برای کوچک کردن بدنه اش ندارد؛ این درحالیست که مدت زمان مفید کاری در ادارات دولتی ۲۵ دقیقه در روز است.
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 4233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *