۰

یک واحد پالایشگاه آبادان تعطیل شد

واحد تصفیه بنزین، بازیافت پروپیلن و بازیافت گوگرد(SRP) پالایشگاه آبادان که از آن به عنوان عامل آلوده کننده هوای این شهر و تصادعد گاز گوگرد یاد می شود، روز سه شنبه به دستور دادستان آبادان تعطیل شد.
یک واحد پالایشگاه آبادان تعطیل شد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، پالایشگاه نفت آبادان در استان خوزستان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که ۱۰۲ سال قدمت دارد و زمانی بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه و جهان شناخته می شد.

پالایشگاه آبادان با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کند و طبق برنامه توسعه، قرار است روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در آن تولید شود.

این در حالی است که تصاعد گاز گوگرد ناشی از فعالیت پالایشگاه آبادان در روزهای گذشته موجب اذیت و آزار شهروندان شده و سلامتی مردم این شهر را به خطر انداخته است.

اگرچه به گفته کارشناسان، میزان انتشار این گاز در دو روز گذشته در آبادان کاهش یافته، اما همچنان بازار بحث و گفت وگو بر سر کشف مقصر اصلی این پرونده، داغ است.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان به ایرنا گفت: تعطیلی واحد اس. آر. پی پالایشگاه آبادان با دستور دادستان این شهر صورت گرفته زیرا استفاده این واحد از سوخت نفت کوره به جای گاز طبیعی، موجب آلودگی هوای شهر آبادان در هفته گذشته شده بود.

سیداحمد موسوی آزاد' افزود: نیروی انتظامی نیز امروز با دستور دادستان آبادان نسبت به پلمپ این واحد اقدام کرد.

وی تصریح کرد: این واحد تا زمانی که نسبت به نصب کاتالیست های محیط زیستی اقدام نکند، نمی تواند فعالیت داشته باشد.

'فرشید خائیز' مدیر روابط عمومی پالایشگاه آبادان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم آبادان با بوی گوگرد ناآشنا نیستند اما در ایام وارونگی هوا این موضوع خود را بیشتر نشان می دهد.

خائیز افزود: پالایشگاه آبادان همه ساله سهم خود را از محل عوارض آلایندگی به اداره امور مالیاتی آبادان پرداخت کرده به طوریکه در سال ۹۰ حدود۳۶۰ میلیارد ریال، ۹۱ بیش از ۴۷۰میلیارد ریال و ۹۲ نیز ۶۱۰ میلیارد ریال پرداخته است.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه آبادان گفت: بر اساس اسناد، شش ماهه نخست امسال نیز ۳۳۰ میلیارد ریال بایت عوارض آلایندگی از سوی این شرکت به اداره امور مالیاتی پرداخت شده است.

وی با این حال، جنجال بر سر انتشار خبر آلایندگی پالایشگاه آبادان را در روزهای اخیر، سیاسی خواند و گفت: تعطیلی پالایشگاه آبادان به نفع هیچ کس نیست زیرا اگر این واحد تعطیل شود اشتغال و اقتصاد منطقه آسیب جدی می بیند.

خائیز یادآور شد: آلایندگی پالایشگاه را قبول داریم، زیرا به دستور وزارت نفت و در راستای تامین گاز مناطق سردسیر مجبور شدیم بخشی از سوخت مورد نیاز را از نفت کوره تامین کنیم.
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 4235
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *