۰

پاکستان: ایران را راضی کردیم!

وزیر نفت پاکستان مدعی شد ایران از دریافت ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به دلیل کوتاهی پاکستان در آغاز واردات گاز این کشور چشم پوشی کرده و بند «بخر یا بپرداز» موجود در موافقتنامه منعقده بین دو کشور اجرا نمی شود.
پاکستان: ایران را راضی کردیم!
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور پاکستان از ابتدای سال ۲۰۱۵ باید واردات گاز از ایران را آغاز کند در غیر این صورت باید معادل مبلغ گاز وارداتی به ایران جریمه بدهد.

پاکستان قبلا گفته بود، گاز ایران به صرفه ترین گزینه موجود برای کاهش بحران کمبود انرژی در این کشور است. ذخایر انرژی پاکستان در قسمت های جنوبی و جنوب غربی این کشور به اتمام رسیده است. اما مقامات پاکستانی اکنون می گویند، ادامه فشارهای آمریکا بر اسلام آباد مانع از تکمیل این خط لوله است و این پروژه تا زمان برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران قابل اجرا نیست.

شاهد خاقان عباسی که در مصاحبه با فایننشال تایمز سخن می گفت گفت: بر اساس «تفاهم جدید» بین دو کشور فعلا تعهد «بخر یا بپرداز» موجود در موافقتنامه منعقده بین دو کشور اجرا نمی شود.

عباسی گفت: «ما به یک تفاهم جدید با ایران دست یافته ایم... هیچ جریمه ای از اول ژانویه قابل پرداخت نخواهد بود.»

پاکستان روزانه حدود ۴ میلیارد فوت مکعب گاز تولید می کند، اما مقامات این کشور می گویند پاکستان حداقل به ۸ میلیارد فوت مکعب گاز در روز نیاز دارد. تشدید کمبود انرژی در این کشور در روزهای اخیر با سرد شدن هوا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. شهروندان پاکستانی در روزهای اخیر از کمبود گاز گلایه کرده اند. این مشکل اسلام آباد را ناگزیر ساخته است تا فروش گاز طبیعی فشرده شده در جایگاه های عرضه سوخت را متوقف کنند تا بتوانند گاز مورد نیاز منازل را تامین نمایند.
کارشناسان انرژی گفتند، گاز وارداتی از ایران می تواند بخش قابل توجهی از نیاز پاکستان به انرژی را تامین کند.
ساکیب شرانی، مشاور سابق وزارت دارایی پاکستان گفت، گاز ایران «یک منبع بسیار مهم تامین گاز پاکستان در آینده بود. ما نمی توانیم از این پروژه دست بکشیم.»
عباسی گفت، قرار است یک پایانه برای تبدیل ال ان جی وارداتی به گاز در نزدیکی شهر بندری کراچی تا مارس ۲۰۱۵ به بهره برداری برسد.

جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 4427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *