۰
عربستان دقیقا چه می کند؟

خود زنی عربستان ادامه دارد

بودجه اخیر عربستان چالش های پیش روی اقتصاد این کشور را در سال ۲۰۱۵ نشان می‌‌دهد.
خود زنی عربستان ادامه دارد
به گزارش «ميزنفت»،  پایگاه اینترنتی آمریکایی المانیتور در تحلیلی به قلم "بروس ریدل" نوشت: بودجه‌ای که عربستان اواخر دسامبر امسال اعلام کرد با وجود کاهش درآمدهای نفتی ، هزینه های داخلی و خارجی را همچنان بالا نگه می‌دارد.

این وضع، بازتابی از نگرانی خانواده سلطنتی در مورد ناآرامی های داخلی است. انتخاب های دشوار در حال حاضر به تعویق افتاده است.

نشریه سعودی گازتا نوشت : بودجه عربستان برای سال آینده ۲۲۹ میلیارد دلار و درآمدها ۱۹۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است. میزان کسری بودجه پیش بینی شده ، ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

در واقع ، هزینه ها کمی بیش از سال گذشته افزایش خواهد داشت در حالی که درآمد به دلیل کمتر شدن قیمت نفت کاهش یافته است. این کسری بودجه بیشترین کسری بودجه در تاریخ عربستان خواهد بود.

"ابراهیم عساف" وزیر دارایی گفته است این کسری بودجه با برداشت از ذخایر این کشور پادشاهی که ۷۵۰ میلیارد دلار یا بیشتر برآورد می شود تامین خواهد شد. عبدالله پادشاه عربستان دستور برداشت از ذخایر را برای بالا نگه داشتن هزینه ها صادر کرده است. پادشاه عربستان همچنین قول داده است حدود ۹.۶ میلیون بشکه در روز نفت استخراج شود.

عربستان در طول دوره های قبلی سقوط قیمت نفت هزینه ها را کاهش داده است. به عنوان مثال، ملک عبدالله سال ۱۹۹۸ گفت: عربستانی ها مجبور به تغییر شیوه زندگی خود و درک این موضوع هستند که زمان فراوانی پایان یافته است. عربستان سعودی سال ۲۰۰۹ بودجه مشاغل دولتی و پروژه های عمومی را کاهش داد. در بدترین بحران دهه ۱۹۸۰، درآمد سرانه حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

پادشاه عربستان به دنبال خرید هر مخالفتی با پول بوده است. خانواده سلطنتی بودجه های نظامی و امنیتی را نیز افزایش داده است. عبدالله مارس ۲۰۱۱ ،شصت هزار شغل جدید امنیتی ایجاد کرد و این کار را اساسا به منظور افزایش امنیت در تاسیسات کلیدی دولت انجام داد. هزینه های واردات تسلیحات همچنان بالاست.

در حالی که نیروی هوایی عربستان با داعش مقابله می کند، هزینه های عملیاتی بالا خواهد رفت.

تصمیم عبدالله مبنی بر حفظ بالاترین هزینه ها منعکس کننده این است که آل سعود اعتقاد دارد بزرگترین خطر برای بقای آن در داخل ، شهروندان ناراضی هستند. سعودی ها بسیار بیشتر از ناظران خارجی در مورد ناآرامی های داخلی نگران هستند. البته خانواده سلطنتی عربستان در مورد تنش های داخلی از بسیاری از خارجی ها اطلاعات زیادتری دارند. در حالی که وضع جسمانی پادشاه و سلمان ولیعهد خوب نیست ، زمان برای اختلال های اجتماعی یا آزمایش های خطرناک برای برقراری اصلاحات سیاسی مناسب نیست. فراهم نکردن زمینه برای رانندگی زنان ، بازتابی از این بینش محافظه کارانه است.

هزینه های عربستان در خارج از کشور از سال ۲۰۱۱ بالا رفته است. این پادشاهی با پرداخت یارانه سنگین ، پادشاهی های دوست خود در بحرین و اردن را در قدرت نگه داشته است.رژیم نظامی در مصر یک متحد بسیار گران است. پاکستان یکی دیگر از دریافت کنندگان عمده سخاوتمندی عربستان است. یمن ، فوری ترین بحران است.

نویسنده مقاله در پایان نوشت : یکی از مقامات ارشد عربستان به طور خصوصی به من گفت پادشاهی عربستان ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ صرف تقویت دوستان خود کرد .این مبلغ جدا از هزینه های جنگ در سوریه و عراق است.
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 4463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *