۰

بورس های اعراب وقتی به خاک نشستند

کاهش قیمت نفت به بازارهای بورس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زیان شدید وارد کرد.
بورس های اعراب وقتی به خاک نشستند
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی،بورس های این کشورها سال سختی را پشت سرگذاشت.درحالی که برخی از بازارهای بورس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،افزایش 50 درصدی قیمت را درنیمه سال 2014 تجربه کردند درپایان این سال متحمل زیان شدید شدند و همه دستاوردهایشان را ازدست دادند،علت چه بود؟کاهش شدید قیمت نفت.

درواقع بازارهای بورس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شدیدترین افت را در سال 2014  میلادی تجربه کرد.اغلب بازارهای بورس این کشورها پس ازکاهش شدید قیمت نفت و تشدید نگرانی سرمایه گذاران درباره احتمال عدم تداوم تزریق سرمایه دولتی ازسوی اعضای این شورا،همه سود خود را در یک ماه پایانی این سال از دست داد.

درهمین چارچوب بورس عربستان که بزرگترین بازار بورس درکشورهای عربی به شمار می رود درحالی که در روز  22 ژوئیه سال 2014 بزرگترین افزایش قیمت را درشش سال گذشته تجربه کرد،پس از سقوط قیمت نفت همه دستاوردهایش را از دست داد بطوری که میانگین عملکرد آن درکل سال 2014 زیر یک درصد بود.

بازار بورس دبی نیز که درنیمه سال 2014 شاهد افزایش 50 درصدی ارزشش بود،پس از کاهش شدید قیمت نفت دچار بحران شد بطوری که میانگین عملکرد حدود 12 درصد درکل این سال را داشت.بورس ابوظبی نیز همین روند را طی کرد و درحالی که افزایش بیست درصدی را درنیمه اول سال 2014 تجربه کرد،درماه پایانی این سال دچار زیان سنگین شد و میانگین عملکردش درکل این سال حدود 6 درصد بود.

بازار بورس کویت نیز شاهد کاهش سرمایه گذاری و معاملات درماههای پایانی سال 2014 بود که بخشی از آن به وجود مشکلات دراداره این بورس مربوط می شد و بخشی دیگر ناشی از کاهش شدید قیمت نفت بود.بطورکلی بازار بورس کویت درسال 2014 میانگین منفی 0.68 درصد زیان را تجربه کرد.

درمقابل،بازار بورس قطر درسال 2014  بیشترین افزایش را درمقایسه با بورس های دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس داشت و بطور میانگین افزایش 17 درصد را تجربه کرد،یکی از عوامل مهم افزایش ارزش سهام بازار بورس قطر،اقدام این کشور به کاهش محدودیت ها برای سرمایه گذاران خارجی بود.

بازار بورس بحرین که معمولا سرمایه گذاری کمتری درآن صورت می گیرد،شاهد افزایش بیش از  13 درصدی در میانگین عملکرد سال 2014 بود.

دراین میان بازار بورس مسقط(عمان) بیشترین زیان را در سال 2014 متحمل شد که بیش از 7درصد درکل این سال بود..
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب: 4532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *