۰

تاثیر اقدام نفتی امریکا بر بازار نفت چیست؟

دولت آمریکا با آزادی سازی صادرات نفت این کشور جبهه تازه‌ای را در نبرد جهانی بر سر سهم بازار نفت گشود و تقریبا راه را برای صادرات تقریبا روزانه یک میلیون بشکه نفت سبک به بازارهای غربی هموار کرد.
تاثیر اقدام نفتی امریکا بر بازار نفت چیست؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا به سکوت یک ساله خود در خصوص منع جنجالی چهار دهه ای روی صادرات نفت این کشور پایان داد واعلام کرد که با درخواست شرکتهای نفتی برای فروش نفت آمریکا به خارج از کشور موافقت کرده است.

دولت آمریکا در نهایت تسلیم ماهها فشار فزاینده شرکت‌های نفتی برای رفع ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت خام این کشور شد و دو اقدام مورد نظر برای آزادسازی صادرات نفت آمریکا به بازارهای جهانی را انجام داد.

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین سندی را منتشر کرد که دقیقا در آن نوع نفعی که قابلیت صادرات را دارد مشخص شده است.

اولین تلاش جدی دولت آمریکا برای شفاف سازی در خصوص مساله‌ای که بیش از یک سال باعث ابهام و سردرگمی‌ها بازار انرژی شده است احتمالا تولیدکنندگان داخلی نفت در آمریکا، شرکای خارجی آنها و برخی جمهوری خواهان که از اوباما خواسته بودند منع صادرات را لغو کند، خوشحال خواهد کرد.

ادمورس تحلیلگر نفتی در نیویورک گفت: در عمل این اقدام که از مدت‌ها قبل همه منتظرش بودند می تواند راه را برای افزایش قابل توجه صادرات تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی هموار کند.

آزادسازی صادرات نفت آمریکا در برهه حساس بازار جهانی نفت انجام شده است. بهای نفت از تابستان امسال تاکنون به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است زیرا عربستان که زمانی مدافع سرسخت نفت ۱۰۰ دلاری بود در مواجهه با افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی با کاهش تولید مخالفت کرده است.

دولت آمریکا با گشودن درهای صادرات نفت این کشور شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی که معتقدند مجبور به فروش نفت شیل با تخفیف ۱۵ دلاری نسبت به بازارهای جهانی هستند، آسان تر کرده است.

در سال ۱۹۶۷ یک روز پس از جنگ شش روزه اعراب با رژیم صهیونیستی، کشورهای عربی صادرکننده نفت در اقدامی مشترک تصمیم گرفتند برای جلوگیری از حمایت کشورهای غربی از ارتش اسرائیل، صادرات نفت را متوقف کنند. چند کشور خاورمیانه عرضه نفت خود را محدود کردند و برخی فقط آمریکا و انگلیس را تحریم کردند و عده ای نیز صادرات نفت خود را به طور کامل متوقف کردند. در پی این اقدام کشورهای عربی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ برای جلوگیری از کمبود نفت در این کشور صادرات نفت را ممنوع کرد.

این اقدام شفاف ترین نشانه است مبنی بر اینکه دولت آمریکا آماده صدور مجوز برای ورود نفت شیل آمریکا به بازارهای جهانی است.

حفاریهای نفت شیل در آمریکا طی شش سال گذشته این کشور را به یک تولیدکننده بزرگ انرژی تبدیل کرده و تولید نفت این کشور را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است.
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 4536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *