۰
زنگنه تشریح کرد:

تایید ضعف ایران در اوپک

وزیر نفت هشدار داد ایران تولید خود را از ۲.۵ میلیون بشکه پیش از این به یک میلیون بشکه رسانده و با از دست دادن ۶۰ درصد صادرات مواضع خود را از دست نداده است، اکنون نیز به خاطر یک میلیون بشکه کوتاه نمی‌آید.
تایید ضعف ایران در اوپک
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در نخستین کنفرانس ملی اقتصاد ایران با اشاره به این که افزایش عرضه نسبت به تقاضا باعث کاهش قیمت نفت شده است، گفت: در سال ۲۰۰۹ اوپک نیز با این مساله مواجه بوده و در پی آن اعضا تصمیم گرفتند تولید را ۲.۵میلیون بشکه کاهش دهند. این تصمیم برای دفاع از قیمت نفت باعث شد نرخ هر بشکه نفت از ۴۰ دلار به ۸۰ دلار برسد و پس از آن تا صد دلار افزایش یافت.

وی با اشاره به این که تولید نفت شیل در آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی با کاهش عرضه اوپک از ۱.۵ میلیون بشکه به ۵.۵ تا شش میلیون بشکه رسید، گفت: این افزایش عرضه در حدود سه سال رخ داد.

وزیر نفت با اشاره به مواضع اعضای اوپک در جلسه اخیر گفت: تنها ابزار اوپک برای افزایش قیمت کاهش تولید است. تصمیمات در اوپک باید بر پایه اجماع باشد اما قابل توجه است که تصمیمات هیچ ضمانت اجرایی‌ ندارند و گفته می‌شود تنبیه را بازار می‌کند.

زنگنه افزود: اوپک تنها سازمان جهان سومی موثر در اقتصاد جهان است. درست است که اوپک تعاونی است و همه یک رای دارند اما در واقع هر کسی تولید بیشتر و ظرفیت خالی تاثیرگذار در بحران داشته باشد اثرگذارتر است.

وی در واکنش به تفکری که گفته می شود چرا برای مقابله با کاهش قیمت نفت دعوا نشد؟ گفت: دعوا و فحش برای مصرف داخل خوب است اما در اوپک دعوا بین اعضا باعث سقوط بیشتر قیمت می‌شد.

وزیر نفت با اشاره به این که قبل از جلسه اوپک با وزرای کشورهای مختلف مذاکره داشتیم گفت: همه گفتند تولید را کاهش نمی دهند چرا که کاهش تولید باعث افزایش قیمت می‌شود و در نتیجه رقیب و دشمنانمان را فاینانس می کنیم.

زنگنه ادامه داد: بسیاری از اعضای اوپک مدعی بودند که مدتی کاهش قیمت باعث افزایش مصرف و بهبود اقتصاد جهانی می‌شود در نتیجه تقاضا افزایش می یابد و طرف عرضه نفت شیل را خارج می کنیم. البته ما روی این استدلال بحث داریم.

وی با اشاره به این‌که پنج کشور دنبال کاهش تولید اوپک بودند تا قیمت نفت به ۷۰ تا ۸۰ دلار برسد گفت: برخی نیز می گفتند ظرف شش ماه تا دو سه سال آینده روند افزایش قیمت‌ها به سمت تعادل می رود بنابراین ما پای این مساله می ایستیم.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که برای همه مشخص بود که برگزاری اجلاس اوپک باعث سقوط قیمت ها می‌شود گفت: با به عقب انداختن برگزاری اجلاس ۱۰ دلار سود می بردیم اما اجلاس اوپک، عادی بود و نمی شد کاری کرد.

زنگنه با تاکید بر این‌که بعد از جلسه اوپک نیز گفتم اوپک هیچ تصمیمی نگرفت تاکید کرد: تصمیم را دوستان سال‌ها پیش به میزان ۳۰ میلیون بشکه گرفته بودند. شکی نیست علت پایداری کاهش قیمت نفت، عرضه و تقاضا است. برخی عاملا و عمدا مدیریت می کنند که قیمت ها کاهش پیدا کند و معتقدند که کاسته شدن قیمت نفت باعث ۰.۸ درصد رشد اقتصادی آمریکا ، چین و ژاپن می شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۴ تولید نفت شیل ۶۳۰۰ میلیون بشکه بود با وجود این که قیمت نفت بالای صد دلار شده بود. تا پایان سال ۲۰۱۵ در صورت ادامه روند پیشین عرضه شیل به هشت میلیون بشکه می رسد اگر قیمت نفت به ۶۰ دلار برسد عرضه شیل به ۶.۵ میلیون بشکه می رسد و در صورتی که قیمت نفت اوپک به ۱۰ تا ۲۰ دلار برسد عرضه نفت شیل به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که اولین بار است رسانه ها در مقابل افت قیمت نفت مقاومت می کنند بر دعوای جمهوری خواهان و دمکرات‌ها و اجازه صادرات نفت آمریکا که سابقه دراز مدتی دارند تاکید کرد و گفت: مشکلات کنونی نیاز به پیگیری‌های جدی در سطوح سیاسی و نفت در کشور دارد.
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 4567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *