۰

آتش نفت در بازاهای جهانی سرمایه به روایت نیویورک تایمز

نیویورک تایمز نوشت ادامه کاهش بهای نفت در سال جدید باعث شد ارزش بازارهای جهانی کاهش یابد.
آتش نفت در بازاهای جهانی سرمایه به روایت نیویورک تایمز
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم کلیفورد کراوس و پیتر ایویس نوشت، رور دوشنبه بهای نفت خام به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسید که باعث شد بازارهای مالی جهانی به لرزه درآیند و نشان داد امسال نیز قرار است روند کاهش بهای جهانی نفت حتی با سرعت بیشتری ادامه یابد.
 
کاهش 5 درصدی بهای نفت به گزارش ها درباره افزایش میزان صادرات نفت خاورمیانه، ادامه افزایش تولید نفت آمریکا و نیز نگرانی ها جدید درباره آینده اقتصادی اتحادیه اروپا ارتباط دارد. 

سقوط دوباره بهای جهانی نفت موج نگرانی ها را در بازارهای جهانی به راه انداخته است. شاخص سهام استاندارد اند پورز 37.62 واحد یا 1.83 درصد کاهش داشت و به 2میلیون و 258 هزار واحد رسید. 

شاخص التهاب(vix)- ابزاری برای محاسبه التهاب بازار که به عنوان شاخص ترس وال استریت نیز شناخته می شود، در حدود 12 درصد افزایش داشته است. در توکیو نیز بازار نیکی در معاملات روز سه شنبه 2.5 درصد کاهش داشت. 

در واکنش به این کاهش ارزش بازارها، سرمایه گذاران در سراسر دنیا برای امنیت داشتن از این نوسانات بازار به خرید اوراق قرضه دولتی روی آوردند. با افزایش بهای اوراق قرضه، اوراق قرضه 10ساله وزارت خزانه داری روز دوشنبه 2.3  درصد کاهش داشت. 

کاهش بهای جهانی نفت تنها علت بروز نگرانی در بازارهای جهانی نیست. به عنوان مثال در روزهای اخیر نگرانی ها درباره توانایی یونان برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا باعث افزایش نگرانی ها شده است. روز دوشنبه روند افزایش ارزش دلار در مقابل یورو همچنان ادامه داشت. 

در حالی که کاهش بهای نفت همچنان ادامه دارد، اقتصاددانان ادامه این روند را برای اقتصاد جهانی مضر می دانند. شاید یکی از علت های کاهش بهای نفت در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت در نتیجه کاهش فعالیت های اقتصادی باشد.
 
این کاهش بهای نفت همچنین نشان می دهد سیاستگذاران هیچ برنامه ای برای مدیریت و کاستن از تهدیدات ناشی از کاهش قیمت ها ندارند. 

به عنوان مثال بهای نفت خام وست تگزاز اینترمدیت برای نخستین بار در پنج سال گذشته به کمتر از 50 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. بهای نفت خام برنت به عنوان شاخص جهانی، بیش از 6 درصد کاهش داشته و به کمتر از 53 دلار در هر بشکه رسیده است. 

ادمه کاهش بهای نفت باعث شده است شرکت های نفتی در روزهای اخیر بیانیه های کاهش سرمایه گذاری ها در ماه های آینده را منتشر کنند.
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 4616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *