۰

مکزیک از آمریکا نفت وارد می‌کند

مکزیک، نهمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا، با هدف بهینه‌سازی کارایی پالایشگاه‌های خود، تصمیم به واردات نفت از آمریکا گرفته است.
مکزیک از آمریکا نفت وارد می‌کند
به گزارش «ميزنفت» به نقل از «تله‌سور»، پس از اصلاحات چالش برانگیز تصویب شده «پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک در حوزه انرژی، مکزیک پس از چند دهه تصمیم بر این دارد که واردات نفت را از سر گیرد.

«ادواردو مدینا مورا» سفیر مکزیک در آمریکا اعلام کرد که کشورش روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک از آمریکا وارد می‌کند.

وی افزود: تشریفات لازم برای تصویب این مبادله با وزارت تجارت آمریکا از سال گذشته تا‌کنون بخوبی در حال انجام است.

به عقیده سفیر مکزیک، خرید نفت خام سبک از آمریکا در جهت پاسخگویی به نیاز بهینه‌سازی کارایی پالایشگاههای مکزیک با هدف بالابردن توانایی‌های رقابتی آنها صورت می‌گیرد.

مکزیک پس از کانادا و عربستان سعودی سومین صادر کننده نفت به آمریکاست؛ این صادرات اکثرا به صورت نفت سنگین است که پس از طی مراحل پالایش به مشتقات نفت مانند بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شود.

مکزیک روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده و در عوض ۵۰ درصد بنزین مصرفی خود را از این کشور وارد می‌کند.

«مدینا مورا» در ادامه افزود: دولت مکزیک به دنبال گاز مورد نیاز برای بازار داخلی خود می‌باشد؛ و هم اکنون در حال بررسی امکان بوجود آوردن زیرساختهای توزیع برق و گاز از آمریکاست.

روزنامه مکزیکی «لاخورنادا» در این باره می‌نویسد: دولت مکزیک با این فرض که نفت تولیدی این کشور از نوع سنگین بوده و پالایش آن دشوار است، با اجرای اصلاحات پیشنهادی «پنیا نیتو» به دنبال خرید نفت از آمریکاست.

مکزیک طی ۲ دهه گذشته کمتر به واردات نفت روی آورده به طوری که آخرین واردات این کشور در این حوزه به سال ۱۹۹۰ بر می‌گردد.

تولید نفت مکزیک روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده؛ این مقدار یک میلیون کمتر از رکورد ۳ میلیون و ۴۰۰ بشکه در روز ثبت شده در سال ۲۰۰۴ است.

پنیا نیتو در اواخر سال ۲۰۱۳ اصلاحاتی را در حوزه انرژی به تصویب رساند که قوانین و بخشنامه‌های آن در اواسط ۲۰۱۴ اجرایی شدند؛ این اصلاحات اعتراض بسیاری از نهادهای مهم این کشور را بر انگیخت؛ منتقدین این اصلاحات خواستار برگزاری یک همه‌پرسی همزمان با انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۵ هستند.

از طرفی دیگر، دولت مکزیک از اصلاحات خود دفاع کرده و ادعا می‌کند که طرحهایش موجب جذب میلیاردها دلار سرمایه خواهند شد، چیزی که در نهایت به افزایش تولید و بهبود بخشیدن به جایگاه کشور در عرصه جهانی خواهد انجامید.

قانونهای فرعی برای مشخص کردن دستورالعملهای اساسی برای اجرای اصلاحات در حوزه انرژی طی ماه آینده در کنگره به بحث گذاشته خواهند شد.

بر اساس قانون اصلاحات انرژی که به تازگی در مکزیک به تصویب رسیده شرکت دولتی نفت «پیمکس» مکزیک در آینده با مشارکت شرکت‌های خصوصی نفتی ۸۳ درصد از ذخایر نفتی احتمالی و اثبات شده این کشور را تأمین می‌کند در حالی که تنها ۲۱ درصد از ذخایر نفتی آینده مکزیک در دست شرکت‌های دولتی است.

دولت مکزیک همچنین بر این باور است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه‌های نفتی جذب کند.

با به کارگیری اصلاحات جدید در بخش انرژی میزان تولیدات نفت این کشور افزایش یافته و میزان خروجی شرکت دولتی نفت «پیمکس» ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

بسیاری از مردم معتقدند که این اصلاحات باعث تزلزل در حاکمیت کشور می‌شود زیرا راه را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش انرژی باز می‌کند.

آمریکا با استفاده از روش شکست هیدرولیکی «فراکینگ» موفق به افزایش تولیدات نفتی خود شده است؛ این روش به دلیل تأثیرات مخرب بر روی محیط زیست و در خطر انداختن سلامت ساکنین مناطق اطراف به شدت مورد انتقاد واقع شده است.

شکستگی هیدرولیکی بدین معناست که با استفاده از تحریک شکاف در چاه‌های نفتی، میزان بهره‌برداری از آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند؛ این عملیات، سفره‌های آب زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آلودگی آب‌ها تنها یکی از خطرهای زیست‌محیطی روند مذکور می‌باشد که با استفاده از مواد شیمیایی صورت می‌پذیرد و سرطان‌زا نیز هست.

استفاده مکرر و زیاد از این روش طی سال‌های اخیر، کره زمین را با تهدیدها و خطرهای جدید روبه‌رو کرده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۰۲۰۰۰۱۱۷۱#sthash.sR۰lmDdw.dpuf
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 4681
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *