۰

راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون اسکله پشتیبانی و خط لوله انتقال!

درحالی که مسئولان وزارت نفت از بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال ۹۴ خبر می دهند، اسکله پشتیبانی صادرات و واردات آن و خط لوله انتقال تولیدات آن تا این تاریخ به بهره برداری نمی رسد.
راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون اسکله پشتیبانی و خط لوله انتقال!
 به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی در ایران وجود دارد که از این میزان، ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله، کار انتقال فرآورده های نفتی از جنوب به جنوب شرق کشور و از جنوب شرق کشور به مرکز ایران را انجام می دهد. 

در این منطقه، فرآورده های تولیدی در پالایشگاه بندرعباس و همچنین فرآورده های نفتی وارداتی توسط کشتی به بنادر جنوبی ایران توسط خطوط ۱۴، ۱۶، ۲۰ و ۲۶ اینچ به استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد و اصفهان منتقل شده و نیاز این ۵ استان به فرآورده های نفتی اعم از بنزین معمولی و سوپر، گازوئیل و نفت سفید را برطرف می کند. 

مرکز انتقال نفت بندرعباس که در ۲۵ کیلومتری شهر بندرعباس واقع شده، نخستین محل جمع آوری و ذخیره فرآورده های نفتی برای انتقال در این مسیر است. بهمن رشیدی - رئیس مرکز انتقال نفت بندرعباس - در خصوص ظرفیت های این مرکز می گوید: مرکز انتقال نفت بندرعباس در کیلومتر صفر خط ۲۶ اینچ بندرعباس - قطب آباد واقع شده که این خط تا مرکز انتقال نفت رفسنجان ادامه دارد و از آنجا فرآورده های نفتی با دیگر خطوط به استانهای دیگر انتقال می یابد. 

رشیدی با بیان اینکه "ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از این مرکز۳۲۰ هزار بشکه در روز است"، گفت: قرار است فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال ۹۴ به بهره برداری برسد که برنامه ریزی کرده ایم تا با نصب ۴ الکتروپمپ و احداث خط لوله ۲۶ اینچ جدید بین بندرعباس تا رفسنجان، فرآورده های تولیدی آن منتقل شود. 

در برخی روزهای سال از تمامی ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه ای انتقال فرآورده های نفتی این مرکز استفاده می شود اما در برخی روزها، ظرفیت خالی در خط لوله ۲۶ اینچ موجود انتقال نفت وجود دارد که میزان انتقال فرآورده های نفتی از این خط کاملا با اعلام نیازهای مصرف در استانهای هدف و همچنین برنامه ریزی های کلان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با احتساب میزان ذخایر در مراکز انتقال نفتِ مسیر، ارتباط مستقیم دارد. 

در طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیده شده که فرآورده های تولیدی این پالایشگاه از طریق مرکز انتقال نفت بندرعباس به جنوب شرق کشور و پس از آن به مرکز ایران انتقال یابد. از آنجایی که ظرفیت انتقال خط ۲۶ اینچ موجود بین بندرعباس و رفسنجان با انتقال فرآورده های تولیدی پالایشگاه بندرعباس و فرآورده های وارداتی تکمیل می شود، به منظور انتقال فرآورده های تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، احداث خط لوله ۲۶ اینچ جدید در برنامه قرار گرفته است. 

علیرضا کدیور - رئیس مرکز جنوب شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت - در این خصوص گفت: اگر ساخت و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس باز هم به تأخیر نیفتد، در نیمه دوم سال ۹۴ به بهره برداری می‌رسد و برای انتقال فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه، خط جدید ۲۶ اینچ به‌طول ۴۶۹ کیلومتر بین بندرعباس تا رفسنجان احداث می‌شود که پیمانکار ساخت این خط انتخاب و زمین آن تحویل شده است اما این خط تا نیمه دوم سال ۹۴ به بهره برداری نمی‌رسد و قرار است در صورت بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فرآورده‌های تولیدی آن با کشتی از بندرعباس به بنادر دیگر ارسال شود و بخشی از آن نیز با ظرفیت خالی خط ۲۶ اینچ موجود انتقال یابد. 

این مقام مسئول اذعان داشت: مدت زمان احداث خط ۲۶ اینچ جدید برای انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶ ماه در نظر گرفته شده و هزینه احداث این خط ۳هزار میلیارد ریال به‌علاوه ۳۲۰ میلیون یورو است. 

با توجه به زمان ۳۶ ماهه احداث این خط لوله و اذعان مسئولان وزارت نفت برای بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال ۹۴، حداقل تا دو سال فرآورده های نفتی تولیدی این پالایشگاه باید با صرف هزینه بارگیری، حمل و تخلیه کشتی از بندرعباس به سمت دیگر بنادر ایران ارسال شود و از آنجا با خطوط لوله موجود (در صورت خالی بودن ظرفیت) به مرکز ایران منتقل شود. 

نکته قابل توجه در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس این است که برای صادرات فرآورده های نفتی تولیدی آن نیز پروژه پشتیبان مورد نظر اجرایی نشده است. 

به منظور پشتیبانی از این پروژه بزرگ ملی و پوشش مطلوب صادرات بنزین و نفت سفید تولیدی این پالایشگاه و همچنین واردات MTBE و نفتای مورد نیاز ستاره خلیج فارس، پروژه احداث اسکله های نفتی جدید در بندرعباس کلید خورد اما این پروژه در مرحله تأمین مالی باقی ماند و برنامه ریزی شده در صورت بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صادرات و واردات مورد نظر، از اسکله های موجود در بندرعباس انجام گیرد.
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 4682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *