۰

آماری شگفت انگیز از قاچاق سوخت و کالا

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ارزش ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق در سال ۹۲ خبر داد و گفت: این میزان معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان است که دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.
آماری شگفت انگیز از قاچاق سوخت و کالا
به گزارش  مهر، حبیب الله حقیقی در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بدون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خروج از رکود و توسعه مسائل اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود. 

حقیقی افزود: اگر هر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موجب ایجاد یک شغل در جامعه شود، حال این ۶۰ هزار میلیارد تومان زمینه اشتغال زیادی را فراهم خواهد کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حجم کالاهایی از طریق معابر غیررسمی که هیچ تشریفات گمرکی و قانونی بر آن مترتب نیست، ۱.۳ میلیارد دلار است که از ۱۰ معبر غیررسمی تحت عنوان کوله بر انجام می شود.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشکلات و فرآیندهای رسمی صادرات و واردات کشور را به لحاظ قوانین و تعرفه ها یکی از عوامل دامن زدن به قاچاق دانست و افزود: هزینه مسیر ورود کالا از طریق قانونی تقریباً ۴ برابر ورود کالای قاچاق است که نشان می دهد کاملاً قاچاق به صرفه است.

وی تنوع قاچاق را از دیگر عوامل دامن زدن به قاچاق دانست و گفت: ‌۱۵ استان مرزی با ویژگی های جغرافیایی و مسائل معیشتی متفاوت همچنین با سیستم های اقتصادی متفاوت و بعضاً بی ثبات موجب شده است دامنه قاچاق تنها محدود به کالای غیر ممنوع نباشد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تأمین منابع مالی و حمایتی گروه های تروریستی نظیر داعش را از طریق قاچاق بیان کرد و گفت: آثار قاچاق در حوزه امنیتی مشهود است.

حقیقی افزود: ورود دارو و لوازم بهداشتی از مسیر قاچاق آثار سویی بر حوزه سلامت می گذارد که صدمات آن غیر قابل جبران است.

وی قاچاق را موجب تغییر نگاه به سبک زندگی نیز دانست و گفت: در برخی از مناطق کشور بر اساس سود باز آورده قاچاق، بچه های دبیرستانی تحصیل را رها می کنند و به قاچاق سوخت مشغول می شوند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در برنامه پنج ساله باید در مسیر کاهش قاچاق به گونه ای پیش برویم که قاچاق کالا و ارز کنترل و مهار و به عنوان معضل اقتصادی رفع شود.

وی افزود: باید برنامه ریزی های ما بیشتر بر علت های بروز قاچاق کالا باشد در غیر اینصورت برخورد با معلول ما را به جایی نخواهد رساند. در این مدت بیشتر در برخوردها به معلول پرداخته ایم و علت ها را بررسی نکرده ایم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اکنون در بحث قاچاق سوخت با حجم قابل توجهی روبرو هستیم، افزود: در حوزه های مقصدی و خروجی هر چقدر هم برخورد شود تا منشاء سوخت اصلاح نشود کار به جایی نخواهیم برد.

حقیقی گفت: باید فرآیند کنترل مبدا ، مسیر و مقصد را طی کنیم و ببینیم این سوخت از کجا می آید و به کجا می رود چون یک مسیر ورودی و خروجی دارد که اگر آن را کنترل کنیم هزینه برخورد در خروجی را کم خواهیم کرد در غیراینصورت این سیکل همیشه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید برنامه های خود را به اقدامات پیشگیرانه سوق دهیم، افزود: در این حوزه هم در بحث مقابله به سمت مقابله با دانه درشت ها رفتیم تا در کنار پیشگیری و مقابله بتوانیم به نتیجه برسیم.
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 4691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *