۰

دلیل رکود پروژه نفتی آذر چیست؟

در حالی که عملیات توسعه‌ای میدان نفتی آذر که با عراق مشترک است، در کشور همسایه با جدیت و توسط شرکت‌های خارجی در حال انجام است، آن‌چه "مشکلات بی‌پولی" عنوان شده باعث شده تا توسعه این میدان در ایران با تعویق روبه رو شود و درحالی که بنا بوده برداشت زود هنگام به میزان روزانه ۱۵ هزار بشکه در اسفندماه سال جاری محقق شود، تحقق این وعده به سال آینده موکول شده است.
دلیل رکود پروژه نفتی آذر چیست؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، بلوک نفتی اناران در استان ایلام که از دو میدان نفتی چنگوله و آذر تشکیل شده از سال ۲۰۰۳ میلادی به کنسرسیومی متشکل از شرکت های روسی گاز پروم و لوک اویل وشرکت نروژی استات اویل واگذار شد اما پس از چندی عملیات حفاری چاه اول به نام چاه آذر ۱ متوقف شد اما حفاری چاه شماره ۲ یا آذر ۲ موفقیت‌آمیز بود و پس از مشخص شدن وجود هیدروکربور در سازندهای ایلام و سروک‏، میدان نفتی آذر بین دو شهر دهلران و مهران در جنوب غربی استان سمنان، یک میدان تجاری شناخته شد.

اما فعالیت این شرکت ها در میدان نفتی آذر به عنوان یکی از میادین مشترک با عراق، به دلیل تحریم های اعمال شده علیه کشور با مشکل روبه رو شد و در نتیجه طرح توسعه این میدان نفتی آنطور که باید انجام نشد تا این که سرانجام در سال ۱۳۹۰،شرکت ملی نفت ایران، رکت به دلیل تاخیرهای متعدد، شرکت گازپروم روسیه را به عنوان بزرگترین شرکت گازی جهان از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر کنار گذاشت.

شرکت نفت در آن زمان درگزارشی اعلام کرد که پس از اولتیماتوم های متعدد و تاخیرهای گازپروم روسیه، این شرکت بزرگ تولیدکننده گاز جهان را از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر کنار گذاشته است.

پس از این اقدام در دی ماه همان سال قرارداد توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی با صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)به امضا رسید.

بنا به این گزارش، هدف اصلی از اجرای پروژه افزایش تولید نفت از این میدان مشترک طی مدت ۵۵ ماه به میزان روزانه ۶۵ هزار بشکه است به طوری که تولید ۳۰ هزار بشکه در قالب فاز اول طی ۳۶ ماه و تولید ۳۵ هزار بشکه در قلب فاز دوم طی ۱۹ ماه محقق شود.

همچنین پیش بینی شده با توسعه کامل و بهره برداری نهایی از این میدان روزانه ۵۰ تا ۶۵ هزار بشکه نفت خام سبک در مدت ۲۵ سال استحصال شود.

اما درباره آخرین وضعیت توسعه این میدان نفتی مشترک،عبدالرضا حاجی حسین نژاد،مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) در گفت و گو با ابسنا ،با بیان این که اجرای طرح توسعه این میدان از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است،تصریح کرد:همه قراردادها باز شده و پیمانکارها انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه اجرای ان پروژه مشکل مالی دارد ،اضافه کرد:تامین مالی باید توسط صندوق بازنشستگی نفت صورت بگیرد اما با توجه به مشکل مالی ، پروژه را برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به بانک‌ها معرفی کرده ایم.

حاجی حسین نژاد با اشاره به این که تولید زودهنگام به میزان روزانه ۱۵ هزار بشکه باید در اسفندماه محقق می شد، اظهار کرد:با توجه به مشکل بی پولی برداشت روزانه ۱۵ هزار بشکه شاید در سال آینده محقق شود.

وی تولید نهایی این میدان را روزانه ۶۵ هزار بشکه اعلام و اظهار کرد:تحقق کامل این پروژه به دو سال زمان نیاز دارد.

بر اساس این گزارش این میدان مشترک در عراق بدری نام دارد و طرح توسعه آن، با مشارکت ۴ شرکت گازپروم روسیه، کوگاز کره جنوبی ، پتروناس مالزی و تی.پی.ای.او ترکیه مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 4797
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *