۰
بلومبرگ:

شیل نفت ها به اوپک می بازند

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت افزایش تعطیلی دکل های حفاری نفت در آمریکا در شش هفته گذشته نشان می دهد نفت شیل در جنگ با اوپک در حال شکست خوردن است.
شیل نفت ها به اوپک می بازند
به گزارش «ميزنفت»،در حالی که سازمان کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک ، تولید نفت خود را بدون هیچ کاهشی ادامه می دهد و قیمت های نفت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است ، شرکت های حفاری آمریکا شاهد تعطیلی بیشترین تعداد دکل های حفاری نفت در شش هفته گذشته بوده اند.

تعداد دکل های حفاری از پنجم دسامبر تاکنون ۲۰۹ عدد کاهش یافته است که بیشترین کاهش از زمانی است که شرکت بیکر هیوز در ژوئیه ۱۹۸۷ اقدام به جمع آوری اطلاعات در این باره کرد. این هفته با تعطیلی ۵۵ دکل حفاری دیگر تعداد دکل های حفاری به ۱۳۶۶ عدد رسید. تعداد دکل های حفاری افقی که در آمریکا استفاده می شود و عامل اصلی کل افزایش تولید نفت این کشور محسوب می شود ۴۸ عدد کاهش یافت که بزرگترین کاهش در یک هفته بوده است.

تحلیلگران ، از جمله اچ اس بی سی هولدینگز پی ال سی ، می گویند این کاهش نشان می دهد اوپک در جنگ خود برای حفظ سهم بازار و کاستن از سرعت افزایش تولید که محرک آن افزایش تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح در سه دهه گذشته بوده است ، در حال پیروز شدن است. تصمیم اوپک برای کاهش ندادن میزان تولید خود در بحبوحه افزایش عرضه نفت آمریکا و کشورهای دیگر به بازار قیمت های جهانی نفت را از ژوئن گذشته تاکنون ۵۸ درصد کاهش داده است.

جیمز ویلیامز ، رئیس شرکت مشاوره انرژی «دبلیو تی آر جی اکونومیکس» در لندن روز جمعه تلفنی به بلومبرگ گفت :«راهبرد اوپک موثر واقع شده است و تا اواسط سال که رشد تولید نفت شیل متوقف خواهد شد خود را در تولید آمریکا نشان خواهد داد.»

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه فوریه روز جمعه در بازار نیویورک ۲.۴۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت و به ۴۸.۶۹ دلار رسید . این نخستین افزایش قیمت نفت از ماه نوامبر بود. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در بازار سلف‌خری لندن با ۱.۹۰ دلار افزایش در هر بشکه به ۵۰ دلار و ۱۷ سنت رسید که به منزله یک افزایش ۶ سنتی در آن هفته برای ماه پیش رو بود.

تحلیلگران بانک سوسیته ژنرال اس ای از جمله مارک کینان ، رئیس بخش تحقیقات کالا برای آسیا در سنگاپور روز ۱۴ ژانویه در یک یادداشت تحلیلی گفتند :«قیمت ها تا سطحی کاهش یافته است که موجب تعطیلی کار استخراج نفت در مناطق پرهزینه و عمدتا در کانادا و آمریکا خواهد شد.»

کاهش تعداد دکل های حفاری هنوز به توقف رشد بی سابقه تولید نفت آمریکا نینجامیده است. داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد تولید نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ ژانویه با ۶۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۹.۱۹ میلیون بشکه رسید.

در همین حال ، پروژه های نفتی در سراسر جهان در حال تعطیل شدن و بودجه های تولید نیز در حال کاهش یافتن است. شرکت رویال داچ شل پی ال سی (RDSA) یک پروژه ۶.۵ میلیارد دلاری در قطر را لغو کرد. شرکت های پیمانکاری حفاری «هلمریچ اند پاین» Helmerich ampersand Payne Inc و «پایونیر اینرجی سرویسز کورپ» (PES) قراردادهای حفاری در آمریکا را از دست دادند. شرکت های خدمات نفتی مکزیک بیش از ۱۰ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کردند. شرکت «سانکور اینرجی» (SU) نیز کارکنان خود را در کانادا اخراج کرد.

داده های موسسه بیکر هیوز نشان می دهد حوضه پرمین تگزاس و نیومکزیکو ، بزرگترین میدان نفتی آمریکا ، این هفته بیشترین تعداد دکل های حفاری خود را تعطیل کرد که تعداد آنها با تعطیلی ۱۵ دکل به ۴۸۷ عدد رسید. دکل های حفاری در سازند «ایگل فورد» تگزاس با تعطیلی ۱۲ دکل به ۱۸۵ دکل رسید و در «حوضه ویلیستون» ، محل سازند نفت خیز باکن Bakken در داکوتای شمالی ، با تعطیلی ۶ دکل حفاری تعداد آنها به ۱۶۵ دکل کاهش یافت.

تحلیلگران اچ اس بی سی ، از جمله گوردون گری ، روز ۱۵ ژانویه در یک یادداشت پژوهشی گفتند :«ما شاهد آن هستیم که شاخص های اصلی قیمت های پایین به تدریج در حال برقراری توازنی هستند که اوپک به دنبال آن بوده است.»

دکل های حفاری گاز طبیعی در آمریکا با تعطیلی ۱۹ دکل به ۳۱۰ عدد رسید. ذخایر نفت گرمایشی هفته گذشته در ۴۸ ایالت به ۲.۸۵۳ تریلیون فوت مکعب رسید که در مقایسه با یک سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشت.
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب: 4813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *