۰

نفت ۴۵ تا ۶۰ دلاری مبنای تدوین بودجه ۴ کشور نفتی

در حالی که قیمت جهانی نفت به کمتر از ۵۰ دلار رسیده است کویت بودجه سال آینده خود را با نفت ۴۵ دلاری،‌ عربستان با نفت ۵۵ تا ۶۰ دلاری و عراق با نفت ۶۰ دلاری بسته و نیجریه نیز قصد دارد بودجه خود را بر پایه نفت ۵۰ دلاری تدوین کند.
نفت ۴۵ تا ۶۰ دلاری مبنای تدوین بودجه ۴ کشور نفتی
به گزارش «ميزنفت» به نقل از بلومبرگ، به گفته گودنوز لگالی، یکی از مسئولان ارشد وزارت نیروی نیجریه، این کشور قصد دارد در آستانه انتخابات ماه آینده، قیمت نفت در بودجه امسال خود را باز هم پایین بیاورد و به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه برساند. 

لگالی، روز سه شنبه در کنفرانسی در ابوظبی به خبرنگاران گفت، اقتصاد بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا می تواند برای حدود ۵ سال با نفت بشکه ای ۵۰ دلار دوام بیاورد، و دولت بودجه را در طی یکی دو هفته آینده تکمیل خواهد کرد. 

نگوزی اوکونجو ایویلا، وزیر دارایی نیجریه ماه گذشته پیشنهاد داده بود که بودجه امسال این کشور ۸ درصد کاهش یابد و قیمت نفت در بودجه با توجه به افت قیمت ها، از ۷۷.۵۰ دلار سال گذشته به ۶۵ دلار برسد. 

عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک، احتمالا قیمت نفت را در بودجه سال ۲۰۱۵ خود، ۵۵ تا ۶۰ دلار در نظر گرفته است. عراق، دومین تولید کننده بزرگ اوپک نیز قیمت نفت در بودجه خود را ۶۰ دلار تعیین کرده است. همچنین دولت کویت نیز قیمت ۴۵ دلاری را برای بودجه ۱۶-۲۰۱۵ پیشنهاد کرده است. 

قیمت نفت برنت از ماه ژوئن تاکنون ۵۵ درصد کاهش یافته و دولت های وابسته به درآمدهای نفتی را ناگزیر ساخته تا یارانه پرداختی به گازوئیل، گاز طبیعی، آب و برق و شرکت های مختلف را کاهش دهند تا بتوانند، میلیاردها دلار در هزینه های بودجه ای خود صرفه جویی کنند. 

شرکت های قطر پترولیوم و رویال داچ شل، در ماه جاری میلادی، از طرح ۶.۵ میلیارد دلاری خود برای ساخت یک کارخانه محصولات پتروشیمی به دلیل «غیرعملی بودن آن به لحاظ تجاری» در بازار فعلی انرژی منصرف شدند.
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 4846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *