۰

می‌خواهند پتروشیمی‌ها را به یک گروه خاص واگذار کنند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سیاست‌های خصوصی‌سازی در دولت یازدهم گفت: اگر قرار است یک مجموعه از پتروشیمی‌ها را به صورت هلدینگ، به یک گروه خاصی واگذار کنیم با این کار به یک گروه خاص انحصار دادیم.
می‌خواهند پتروشیمی‌ها را به یک گروه خاص واگذار کنند
به گزارش «ميزنفت»، سید حامد واحدی به گفت و گو با فارس نشسته است که بخشی از این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

*در حوزه قیمت خوراک پتروشیمی ها کار بسیار درستی انجام شد و امسال مجلس به نرخ خوراک ورود پیدا نکرد، زیرا این کار مجلس نیست و این موضوع را بازگرداند به ۳ وزارتخانه که امیدواریم در وزارتخانه‌های اقتصادی دولت این هماهنگی ایجاد شود و متأثر از مشاورین خودشان نشوند.برخی از این انجمن‌ها مشاورین وزیر هستند و اثرگذاری هم دارند قطعاً چیزی که به پتروشیمی ها کمک کند جذب سرمایه گذار در این صنعت است.

* به نظر من قیمت خوراک باید زیر ۱۰ سنت و بیشتر از ۹ سنت باشد؛ الان مسئولان امر بر اساس میانگین وزنی به دنبال نرخ‌گذاری هستند که به نظرم بر همین اساس در نرخ‌های ۹ تا ۱۰ سنت قرار می‌گیرد. این قیمت می‌تواند شائبه‌هایی را بر داشته باشد.

*خوراک ۳ یا ۴ سنت اشتباه بزرگی بود، بارها اعلام کردیم نرخ خوراک را پلکانی افزایش دهیم تا تحت فشار قرار نگیریم اما خیلی از همین واحدهای پتروشیمی این موضوع را قبول نکردند و سودهای زیادی و فضایی می‌خواستند، آنهم در کشوری که دیگر صنایع آن ورشکسته است شما نمی‌توانید بیایید ۲۰۰ درصد سود ببرید و این حرف منطقی و حاکمیتی است.

*البته دو وزارتخانه مقداری چالش جدی خواهند داشت، مثلاً وزارت صنعت، معدن و تجارت خوراک ارزان را می‌خواهد اما وزارت نفت و آقای زنگنه از سال گذشته بر روی نرخ خوراک ۲۰ سنت تکیه کرده بود.

* باید از مسئولان صنعت نفت پرسید که خصوصی‌سازی یعنی چی؟ اگر قرار است یک مجموعه از پتروشیمی‌ها را به صورت هلدینگ و به یک گروه خاصی واگذار کنیم این خصوصی‌سازی نیست در صورتی که به یک گروه خاص انحصار دادیم.اگر نخواهیم انحصار بشکنیم و دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و رقابت ایجاد کنیم قطعاً پیشرفت نخواهیم کرد. ما در روند خصوصی‌سازی بحث‌هایی داریم اما امروز که این کار صورت گرفته نمی‌توانیم بگوییم چرا فلانی صاحب پتروشیمی است ولی ما نیستیم.

*با این مخالفم که تیم جدید صنعت پتروشیمی اعلام کرده است ای کاش واگذاری انجام نمی‌شد و اگر پتروشیمی دولتی بود بیشتر توسعه پیدا می‌کرد. در واقع این یک دیدگاه اشتباه است مسئولان صنعت پتروشیمی می‌خواهند پتروشیمی ‌ها را مانند هلدینگ خلیج فارس به یک گروه و قشر خاص واگذار کنند که به این کار خصوصی‌سازی نمی‌گویند.
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 5022
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *