۰
افشاگری احمدتوکلی در مجلس

زنگنه خودش گفت نقش مهدی هاشمی در استات اویل نقش قطعی است

در حکم ۱۲ صفحه ای دادگاه، ماجرا به تفضیل شرح داده شده است. از سیر مذاکرات مهدی هاشمی، نقش واسطه گری شرکت هورتن، رشوه های داده شده و منافع مورد انتظار استات اویل، سودآوری قرارداد فاسد منعقد شده و حواشی آن به عنوان واقعیت های کشف شده یاد می کند.
زنگنه خودش گفت نقش مهدی هاشمی در استات اویل نقش قطعی است
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم،  نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از همه خواهش می‌کنم که در مبارزه با فساد متحد شوند، زیرا هیچ خطری بیشتر از فساد، نظام برآمده از خون شهیدان ۲۲ بهمن را به فنا تهدید نمی‌کند.

 احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس، در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی به زوایای دیگری از تخلفات مهدی هاشمی در قرارداد استات اویل پرداخت که متن کامل این نطق به شرح زیر است:

انقلاب اسلامی نتیجه جهاد امام و مردم بود که تحقق آن را باید تبریک بگوییم و همه باید برای اعتلای آن و حفظش از فساد و تبعیض بکوشیم.

امروز می خواهم مطالبی را در باره پرونده آقای مهدی هاشمی به اطلاع ملت شریف ایران و نمایندگان آنان برسانم. البته نتیجه محاکمه به تصمیم قاضی محترم دادگاه و قضات ارجمند بعدی بستگی دارد و همه باید تسلیم قانون باشیم، ولی حق مردم می دانم که یکی از مهم ترین اتهامات این فرد را بدانند و آگاه باشند که در پرونده استات اویل بیگانگان چه کردند. و ما که ادعای اسلامیت می کنیم، چه کرده ایم.

این اطلاعات از اسناد رسمی دولت نروژ، دولت آمریکا، بانک جهانی گرفته شده و یا از داخل است.

الف) شرح مختصر ماجرا

۱- در ژوئن ۲۰۰۲(خرداد ۱۳۸۱) و زانویه ۲۰۰۳ شرکت نفت دولتی نروژ، دو نوبت به یک کارمند رسمی دولت که فرزند رئیس جمهور اسبق ایران و مدیر عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بوده است، مبلغ ۲/۵ میلیون دلار می پردازد تا وی به استات اویل برای انعقاد قراردادی در پارس جنوبی کمک کند. و مشارکت بعدی در صنعت استخراج نفت را برای آن تسهیل نماید.

استات اویل میپذیرد که تا ۱۰ سال بعد نیز سالانه یک میلیون دلار به طرف ایرانی پرداخت کند. بعد از یک سال مذاکرات فشرده بین دو طرف توافق می شود. برای پنهانکاری و پولشویی شرکت سرمایه گذاری هورتن به مدیریت عباس یزدانپناه، واسطه شده و قرداد به ظاهر بین هورتن و استات اویل منعقد می گردد. عباس یزدانپناه دوست دیرینه دوران دبیرستان و دانشگاه مهدی هاشمی بود.

این قرارداد در ظاهر برای دادن مشاوره به استات اویل، در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۲ در لندن با حضور مهدی هاشمی امضاء میگردد. بالاخره در پایان ۲۰۰۲ استات اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران می شود.

۲- بر خلاف روش معمول شرکت نفت، بدون تشکیل شرکت مشترک ایرانی – نروژی و بدون برگزاری مناقصه قرارداد می‌بندد. در حالی که تشکیل شرکت مشترک برای انتقال فناوری و مناقصه برای دستیابی به حداقل قیمت حیاتی بود.

البته متهم اصلی نروژی پرونده، در اعترافات خویش تصریح می کند که هیچ دلیلی ندارد که مقامات وزارت نفت برای انعقاد این قرارداد تقاضای رشوه کرده و یا از رشوه پرداختی سهمی گرفته باشند.

۳- یک سال بعد در ۶ اکتبر ۲۰۰۳ (۱۵ شهریور ۱۳۸۲) یک روزنامه نروژی قرار داد را افشا و افکار عمومی را از آن آگاه می کند و موجی از اعتراض برمی خیزد.

ب) نروژ با این موضوع چگونه برخورد کرد؟

۱- چهار روز بعد از اطلاع رسانی روزنامه نروژی، هیات مدیره استات اویل قرارداد را متوقف می کند و روز بعد از آن دولت نروژ نهاد مسئول تحقیق و تعقیب جرائم اقتصادی و زیست محیطی نروژ را مامور رسیدگی به این قرار داد می نمایند.

۲- مدیر امور بین الملل استات اویل بازداشت وتعقیب می شود. مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره نیز استعفاء می دهند.

۳- ۹ ماه بعد یعنی در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۴، دادگاه حکم به وقوع جرم می دهد و طی آن به دلیل پرداخت رشوه، استات اویل به پرداخت ۲۰ میلیون کرون و مدیر امور بین الملل به پرداخت ۲۰۰هزار کرون محکوم می گردند.

۴- نماد استات اویل برای مدتها از تابلوی بورس نروژ و اروپا و آمریکا حذف می گردد.

ج) در آمریکا با این فساد چه برخوردی شد؟

۱- کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا که به منزله دادگاه رسیدگی به اقدامات شرکت هایی که در بورس سهیم هستند عمل می کند، به ماجرای استات اویل و پرداخت رشوه رسیدگی می کند.

زیرا استات اویل با داشتن سهام در بورس آمریکا، پذیرفته بود که قوانین مالی ضد فساد آمریکا را رعایت کند. و در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۶ (۲۱مهر ۱۳۸۵) رای خود را صادر کرد.

۲- در حکم ۱۲ صفحه ای دادگاه، ماجرا به تفضیل شرح داده شده است. از سیر مذاکرات مهدی هاشمی، نقش واسطه گری شرکت هورتن، رشوه های داده شده و منافع مورد انتظار استات اویل، سودآوری قرارداد فاسد منعقد شده و حواشی آن به عنوان واقعیت های کشف شده یاد می کند.

۳- دادگاه مذکور جرم استات اویل را پرداخت رشوه و عدم انعکاس درست و دقیق پرداخت های غیر قانونی مذکور در اسناد خویش می شمارد.

۴- دادگاه آمریکا حکم میکند که استات اویل باید برای دوره ای سه ساله نهاد مشاوره ای مستقلی را که آمریکا با انتخاب آن مخالف نباشد استخدام کند تا روش های کنترل داخلی آن را بررسی کند. استات اویل موظف است تمام توصیه‌های اصلاحی را برای گردش کار شرکت به طوری که تکرار این قبیل اقدامات را منتفی سازد، بپذیرد. و تمام هزینه های مشاوره را نیز بپردازد. علاوه بر آن باید۲۱ میلیون دلار جریمه به خزانه داری آمریکا بپردازد که انجام می شود.

۵-بانک جهانی بیانیه مشترک بین آمریکا و استات اویل را که در آن تمام اطلاعات سابق الذکر هست،، در سال ۲۰۰۶ منتشر می کند.

۶- سرانجام در ۲۰۰۹ پس از آنکه استات اویل طی سه سال تمام تعهدات خویش را در قبال دادگاه آمریکا ایفا کرد، پرونده ی هورتن به وسیله آمریکا بسته شد.

د) در ایران چه گذشت؟

۱- در تاریخ ۲۴ آبان ۸۲ وزیر نفت ایران به وزیر اقتصاد وقت می نویسد: به دنبال انتشار مطالبی در روزنامه های نروژ، در اواسط شهریور هیاتی از طرف این وزارت به نروژ رفت و با وزیر نفت، دادستان عمومی نروژ و مدیران ارشد شرکت استات اویل طی جلسات طولانی گفتگو کرد. وی در ادامه نامه خویش می نویسد "بر اساس اظهارات مدیران استات اویل نقش مهدی هاشمی قطعی است." و در انتها، اعلام می کند که پرونده کاملا در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

۲- وزیر اطلاعات وقت در گزارش به رئیس جمهور می نویسد که ۹ ملاقات بین مهدی هاشمی و استات اویل در اینجا و خارج از کشور انجام شده است و از قول مهدی هاشمی نقل می کند که من می خواستم نروژی‌ها را تشویق کنم که در عرصه پارس جنوبی فعال شوند و این ماجرا را نروژ و آمریکا برای لطمه زدن به هاشمی رفسنجانی ساخته‌اند.

۳- وزارت اطلاعات همچنین مدعی می شود که ماجرا به این دلیل به مهدی هاشمی ارتباط داده شده که فساد درونی استات اویل پوشانده شود. در حالیکه نروژ پنجمین کشور جهان از حیث سلامت مالی است.

۴-باید پرسید شرح وظایف مدیر عامل سازمان بهینه سازی سوخت، چه ربطی به قرارداد های نفتی خارجی دارد که مهدی هاشمی حداقل ۹ بار در اینجا و خارج با استات اویل ملاقات می کند؟

۵- پس از ۱۲ سال از افشای ماجرا و شش سال از پایان رسیدگی به فساد و اعمال مجازات ها در نروژ و آمریکا، رسیدگی قضایی به اتهامات مهدی هاشمی در جریان است، وکلای وی کیفر خواست دادستان را بیانیه سیاسی می خوانند، و ادعا می کنند که اسناد جمع آوری شده از طرق قضایی بین المللی از آمریکا و انگلیس معتبر نیست چون این دو کشور دول متخاصم با ما هستند.

۶-متهم نیز در دفاعیه خود کیفر خواست را بیانیه شوم سیاسی می خواند و آن را وسیله تسویه حساب با پدرش می نامد. وی اعترافات متهمان دیگر را که چند نفر از آنان اعضای دفتر خود او بودند، تحت شکنجه اعلام می کند.

۷- عباس یزدان پناه در دبی به طرز مرموزی به قتل می رسد. مهدی هاشمی در دادگاه، پس از پخش فیلم اعترافات یزدان پناه که در بازداشت قبلی ضبط شده بود، با عصبانیت و اضطراب می گوید قتل یزدان پناه کار مافیایی است و اعترافات او را رد می کند. ولی اداره مبارزه قاطع با کلاهبرداری انگلستان وقتی به درخواست مقامات قضایی نروژ دفاتر یزدان پناه در لندن را بازرسی می کند اسناد مبادله شده بسیاری بین یزدان پناه و یار دیرینه اش به دست می آورد.

بنده به عنوان نماینده ملت ایران بخشی از اطلاعات ذیربط را گفتم تا ملت که جز اجرای عدالت در برخورد با ضعیف و قوی از هر قشر و جناحی انتظاری ندارد، توجه داشته باشد که اگر قاضی محترم دادگاه، فردا حکم قاطعی داد، دست غوغا سالاران متکی به زر و زور فاسدان را که به تخطئه قوه قضاییه خواهند پرداخت، بخواند و فریب سیاسی سازی پرونده را نخورد. خطی که از همان اول متهم و وکلایش درصدد القای آن بوده اند. بنده از همه خواهش میکنم که در مبارزه با فساد متحد شوند، زیرا هیچ خطری بیشتر از فساد، نظام برآمده از خون شهیدان ۲۲ بهمن را به فنا تهدید نمی کند.
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 5083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *