۰

بلومبرگ: نفت ارزان سرمایه گذاران آمریکایی را از بازار خارج نکرده است

بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد با وجود افت شدید قیمت نفت خام، شرکت های نفتی آمریکایی همچنان به رقابت سرسختانه خود در بازار ادامه می دهند.
بلومبرگ: نفت ارزان سرمایه گذاران آمریکایی را از بازار خارج نکرده است
به گزارش «ميزنفت»، پس از افت شدید قیمت نفت خام، شرکت های نفتی آمریکایی همچنان به رقابت سرسختانه خود در بازار ادامه می دهند. سرمایه گذاری در تاسیسات و چاه های اکتشاف و استخراج نفت در ماه های پایانی سال ۲۰۱۴، شاهد رشد بوده است. 

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا، میزان سرمایه گذاری در تاسیسات و چاه های استخراج نفت در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۴، پس از رشد ۸.۳ درصدی در فاصله ژانویه تا سپتامبر، ۸.۹ درصد رشد داشته است. این آمارها هرچند کاهشی اندک نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۴ را نشان می دهد، اما قطعا حاکی از توقف سرمایه گذاری نیست. 

اگر کاهش شدید قیمت نفت برای متوقف کردن شرکت های نفتی آمریکایی کافی نیست، پس چه چیزی می تواند آنها را متوقف سازد؟ قیمت ها ممکن است حتی بیش از این نیز پایین بیاید یا به نحوی که مدیران صنعت نفت امیدوارند، مجددا افزایش نیابد. قیمت نفت از انتهای سال ۲۰۱۴ تاکنون، ۱۴ درصد دیگر کاهش یافته است. 

آنتا مارکوسکا، اقتصاددان ارشد بانک سوشیت جنراله در این باره گفت: «سرمایه گذاری در صنایع مختلف» غلط انداز ترین بخش در پیش بینی میزان رشد تولید داخلی محسوب می شود. «واضح است که قیمت پایین نفت احتمالا سرمایه گذاری در بین تولید کنندگان انرژی را کاهش خواهد داد.» 

وی افزود: «این موضوع حداقل تا حدی به دلیل چشم انداز بهتر سرمایه گذاری در شرکت های تولید کننده محصولاتی غیر از انرژی جبران خواهد شد.» 

قمیت نفت بزرگترین رشد قیمت دو هفته ای خود را در ۱۷ سال اخیر تجربه کرده است. اما قیمت ها همچنان حدود ۵۰ درصد ارزان تر از ژوئن سال گذشته است. وضعیت شکننده است و پیش بینی ها بین ۳۰ دلار (رئیس گلدمن ساکس) و ۲۰۰ دلار (مدیرکل اوپک) در نوسان است. 

بر اساس نظرسنجی انجام شده از ۸۶ متخصص سرمایه گذاری توسط بلومبرگ، در سال ۲۰۱۵، متوسط قیمت نفت احتمالا می تواند هر رقمی بین ۳۵ تا ۸۰ دلار باشد. این یک محدوده قیمت واقعا بزرگی است.
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 5142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *