۰

روشنگری قمصری در باره فروش نفت با امارات و عراق

با توجه به شرایط حاکم بر بازار بعید می‌دانم در سال ۲۰۱۵ قیمت نفت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه برود و تمام پیش‌بینی‌ها هم حاکی از همین است؛ مگر اینکه اتفاق خاصی در عرضه و تقاضا رخ دهد.
روشنگری قمصری در باره فروش نفت با امارات و عراق
به گزارش «ميزنفت»، سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شركت ملی نفت ایران و مسئول فروش نفت ایران، در گفتگو با تراز در خصوص پیش‌بینی آینده قیمت نفت، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازار بعید می‌دانم در سال ۲۰۱۵ قیمت نفت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه برود و تمام پیش‌بینی‌ها هم حاکی از همین است؛ مگر اینکه اتفاق خاصی در عرضه و تقاضا رخ دهد.
وی در مورد اینکه با کاهش قیمت نفت، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل و تولید این نوع نفت کاهش یافته‌است، افزود: این موارد را شنیدم، ولی آن‌ها کل‌هایشان را کاهش ندادند، بلکه جابجا کردند.

قمصری در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده همزمان با بررسی این لایحه در صحن علنی در هفته آینده، گفت: مجلس خودش می‌داند که چه تصمیمی بگیرد و افرادی هستند که در آنجا پیش‌بینی و نظر خودشان را اعلام کنند. به‌هرحال منتظر هستیم تا مجلس تصمیم نهایی خود را بگیرد.

مسئول فروش نفت ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و تأثیر توافق و یا عدم هسته‌ای ایران بر فروش نفت کشورمان به تراز پاسخ داد: فعلاً هیچ‌چیز معلوم نیست؛ باید اتفاق بیافتد تا شرایط و وضعیت خودمان را آن زمان بررسی کنیم؛ اما بستگی دارم که ما چقدر بتوانیم نفت صادر کنیم.

وی بابیان اعلام اینکه خیلی خوش‌بین نیستم که توافق هسته‌ای حاصل شود، گفت: باید صبر کنیم و بر اساس شرایط روز وارد بازار خواهیم شد که چه‌کاری را انجام دهیم؛ ولی اکنون، آینده خیلی قابل پیش‌بینی نیست. به نظرم اگر توافق حاصل شود، تلاش می‌کنیم که سهم ایران را بازار بگیریم.

قمصری در پاسخ به این سؤال که عربستان در ادامه حمایت خود از نفت ارزان، اقدام به دادن تخفیف تاریخی در فروش نفت خود در بازار آسیا کرد، آیا ایران هم با توجه به رقابت با این کشور، قیمت نفت خود را کاهش خواهد داد، بیان کرد: این تخفیف نیست و عربستان فرمول فروش نفت خود را برای ماه آینده میلادی تغییر داده و اعلام کرده است؛ درواقع این فرمول جدید فروش نفت آن‌ها است و نمی‌توان اسم آن را تخفیف گذاشت.

وی با اشاره به تعیین قیمت نفت ایران برای ماه آینده میلادی، ادامه داد: هنوز جلسه تعیین قیمت برگزار نشده است و در همین هفته جاری این جلسه را برگزار و تصمیم می‌گیریم، البته ما رقابت خاصی آن‌طور که بیان می‌شود، با عربستان نداریم و تمام نفتی که برای فروش در نظر می‌گیریم، فروخته می‌شود.
معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ با این سؤال که رسانه‌های خارجی از افزایش صادرات و فروش نفت ایران خبر می‌دهند، به‌طور مثال رویترز از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر ‌داده است، پاسخ داد: صادرات و فروش نفت به چین افزایش نیافته است؛ و هم‌اکنون میزان صادرات نفت ما همان مقداری است که بر اساس شرایط تحریم بوده و این‌ها مسائل رسانه است که می‌خواهند بازار شلوغ کنند و به ما ضربه بزنند.

قمصری بابیان اینکه فقط به مشتریان سنتی نفت می‌فروشیم و تاکنون درخواست جدیدی برای خرید نفت ایران نداشتیم، از درخواست شرکت‌های خصوصی خارجی برای خرید نفت ایران خبر داد و گفت: فعلاً با این شرکت‌ها در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی در پاسخ به اینکه چند شرکت خواستار خرید نفت ایران هستند، بیان کرد: اجازه بدهید تعداد آن‌ها اعلام نکنم و این شرکت‌های خارجی به دنبال راه‌کارهای هستند تا بتوانند شرایط خرید نفت از ایران را فراهم کنند.

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سؤال که آیا این شرکت‌ها اروپایی‌اند، گفت: نه، فقط از آسیا و افریقا هستند.

قمصری در پاسخ به این سؤال که نمایندگان مجلس می‌گویند، برخی از شرکت‌های خارجی پس از خرید نفت ایران در پرداخت پول آن تعلل می‌کنند که به‌عنوان‌مثال همین موضوع ۱.۲ میلیارد دلاری از نمونه آن‌ها است، پاسخ داد: مشتریان سنتی ما پول نفت را سررسیدهای خود پرداخت می‌کنند و تاکنون خریداری نبوده که نفت بخرد و پول آن را ندهد.

وی با بیان اینکه شاید منظور مجلس همان دو محموله که در دولتی قبل فروخته‌شده و هنوز هم در کش‌وقوس است، تصریح کرد: مورد جدیدی نداریم که نفت فروخته و پول آن را نگرفته باشیم و این دو محموله قبلی مربوط به دوتا شرکت ایرانی است که قبل از حضور من در شرکت ملی نفت به آن‌ها نفت فروخته‌شده است.

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در خصوص خبری که شرکت‌های هندی اعلام کردند پول نفت ایران را ۹۰ روزه پرداخت می‌کنند نیز، گفت: در این مورد چیزی نشنیدم و شرکت‌های هندی نفت پس‌ازاین که نفت را از ما تحویل می‌گیرند؛ در سررسید‌های خودشان، پول آن را پرداخت می‌کنند.

قمصری در واکنش به خبر خبرگزاری رویترز که مدعی شده بود ایران برای دور زدن تحریم‌ها نفت را با عنوان نفت امارات و عراق می‌فروشد، آیا این موضع را تکذیب و یا تأیید می‌کنید، بیان کرد: این موارد خبرهای ژورنالیستی هستند که منتشر می‎شود و نمی‌توان آن را تأیید کرد و اصلاً قابل بررسی نیست و به صحبت‌هایی است که گفته می‌شود و فقط جنبه رسانه‌ای دارد.
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 5144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *