تخفیف استثنایی ایران در فروش نفت

22 بهمن 1393 ساعت 15:47

شرکت ملی نفت قیمت رسمی نفت سبک خود برای ماه مارس را ۲ دلار و ۱۰ سنت پایین تر از قیمت شاخص نفتی خاورمیانه عرضه می کند که پایین ترین رقم دست کم از مارس ۲۰۰۰ تاکنون است.


به گزارش «ميز نفت» به نقل از بلومبرگ، ایران و عراق‌ پس از عربستان، قیمت نفت خود را برای تحویل در ماه مارس در بازار آسیا کاهش دادند. 

عربستان، قیمت نفت خود برای ماه مارس در بازار آسیا را به پایین ترین رقم در بیش از یک دهه گذشته رساندند تا مشخص شود که جنگ بر سر سهم بیشتر از بازار در بین اعضای اوپک در حال بالا گرفتن است. 

شرکت بازاریابی نفت عراق دیروز اعلام کرد، نفت سبک بصره عراق ۴ دلار و ۱۰ سنت ارزان تر از شاخص نفتی خاورمیانه به فروش خواهد رسید که پایین ترین رقم دست کم از سال ۲۰۰۳ تاکنون است. 

به گفته منابع آگاه در شرکت ملی نفت ایران که نخواستند نامشان فاش شود، این شرکت نیز قیمت رسمی نفت سبک خود برای ماه مارس را ۲ دلار و ۱۰ سنت پایین تر از قیمت شاخص نفتی خاورمیانه عرضه می کند که پایین ترین رقم دست کم از مارس ۲۰۰۰ تاکنون است. 

این کاهش ها پس از آن اعمال می شود که عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت قیمت نفت خود در بازار آسیا را هفته گذشته به پایین ترین رقم دست کم در ۱۴ سال اخیر رساند.
اوپک در نشست ماه نوامبر، میزان سقف تولید اعضای خود ا بدون تغییر حفظ کرد و ترجیح داد به جای حمایت از قیمت ها، بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار با تولید کنندگان نفت شیل امریکا رقابت کند. عراق دومین و ایران چهارمین تولید کنندگان بزرگ اوپک محسوب می شوند.
سارا امرسون، از تحلیلگران موسسه مشورتی اسای انرژی در ماساچوست در این باره گفت: «این تلاشی از سوی برخی تولید کنندگان برای حمایت از سهم خود از بازار است.»
تولید کنندگان نفت در خاورمیانه به شدت در حال رقابت با محموله های نفتی ارسالی از آمریکای لاتین، آفریقا و روسیه به بازار آسیا هستند. قیمت نفت در طی ۶ ماه گذشته و با افزایش تولید نفت آمریکا و اوپک، حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.
آژانس بین المللی انرژی دیروز اعلام کرد، در حالی تلاش اوپک برای حفظ سهم خود از بازار به دیگر عرضه کنندگان از جمله روسیه ضربه خواهد زد، آمریکا مهمترین عامل رشد عرضه جهانی نفت تا سال ۲۰۲۰ خواهد بود.
انتهای پیام// ۴۲


کد مطلب: 5179

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/5179/تخفیف-استثنایی-ایران-فروش-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir