۰

تداوم تناقض گویی در باره صادرات بنزین به افغانستان

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با توقف صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی ایران به افغانستان گفت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم اما در تلاشیم حجم صادرات نفتی خود به کشورهای منطقه را اصلاح و افزایش دهیم.
تداوم تناقض گویی در باره صادرات بنزین به افغانستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  تسنیم، ولی‌الله افخمی راد امروز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که عدم پرداخت جوایز صادراتی به صادر کنندگان باعث شده تا آنان امید چندانی به حضور در بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق نداشته و حتی تعدادی از بازارهای خود را از دست بدهند اظهار داشت: چرا می‌گویید بازار عراق را از دست داده ایم، رقم صادرات ۵.۱ میلیاردلاری در ۱۰ ماه نخست به کشور عراق نشان از آن دارد که ایران حضور فراوانی در این کشور دارد. 

وی با اشاره به اینکه البته برای توسعه ظرفیت صادراتی باید توجه بیشتری را به ارتقای ظرفیت تولید در کشور قرار دهیم، گفت: هم اکنون از ظرفیت تولید در کشور به نحو مناسبی استفاده نمی‌شود. به اعتقاد بنده اگر ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم قطعا میزان حضور خود را نیز در بازارهای صادراتی ارتقاء خواهیم داد. 

افخمی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور به همراه هیئتی این هفته عراق سفر کرده و ضمن افتتاح نمایشگاه ایران و عراق جلساتی را برای رفع موانع تجارت صادر کنندگان ایرانی با عراق برگزار خواهد کرد، افزود: امیدواریم در این جلسات ضمن شناسایی مشکلات اقدامات مناسبی برای حل آنها صورت گیرد.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با جوایز صادراتی نیز افزود: قرار است جوایز صادراتی به صادرات خدمات فنی مهندسی و کالاهای با ارزش افزوده اختصاص پیدا کند به همین منظور امسال اگر رقم جوایز صادراتی اختصاص پیدا کند برای صادر کنندگان سال جاری بوده و در سال آینده پرداخت خواهد شد. 

افخمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان نیز اظهار داشت: من دقیقا از موضوع توقف صادرات بنزین به کشور افغانستان اطلاع چندانی ندارم اما در آینده امیدوارم ایران بتواند صادرات فرآورده‌های نفتی خود به کشورهای همسایه را اصلاح و افزایش دهد. 

وی در رابطه با امکان حضور فعالان تجاری ایران در بازار ترکیه با ارائه تسهیلات خاص از سوی سازمان توسعه و تجارت گفت: نمایشگاه اخیر ترکیه در ایران بر اساس توافقنامه‌ای که قبلا منعقد شده بود برگزار شد. همچنین در این قرار تفاهمنامه قرار شد در سه ماهه اول سال آتی نمایشگاه پوشاک ایرانی نیز در ترکیه برگزار شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت حمایت‌های لازم را از تجار ایرانی برای حضور در بازارهای صادراتی انجام خواهد داد اظهار داشت: اما قبول کنید باید به فضای رقابتی بازار ورود پیدا کرده و با تولید محصولات با کیفیت و قیمت‌های مناسب حضور خود را در بازارهای منطقه افزایش دهیم. 

افخمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست ایران قرارداد تجارت ترجیحی دیگری را با کشورهای منطقه داشته باشد، گفت: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم حتی به طرف عراقی پیشنهاد کرده‌ایم تا به انعقاد تجارت آزاد با این کشور بپردازیم. در رابطه با روسیه نیز در حال مذاکره برای تنظیم قرارداد تجارت ترجیحی با این کشور هستیم.
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 5210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *