۰

پاسخ مدیرعامل شرکت صادرات گاز به ورود به حریم وزارت نیرو

پس از واکنش های پی در پی وزارت نیرو نسبت به صادرات برق توسط وزارت نفت و هشدار شرکت توانیر مبنی بر این که هر کاری در زمینه صادرات برق در کشور انجام شود باید با هماهنگی وزارت نیرو باشد،وزارت نفت اعلام کرده که وظیفه ما صادرات گاز است و آن را به شیوه های مختلف انجام می دهیم.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا پس از اعلام بی خبری وزارت نیرو مبنی بر برنامه های وزارت نفت برای صادرات برق، وزارت نفت اعلام کرد که باتوجه به برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش تولید گاز در کشور ، از سال آینده تولید گاز مازاد بر نیاز مصرف داخلی خواهد بود که قطعا باید از هم‌اکنون برای بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند برنامه‌ریزی کرد.

در این راستا ،علی رضا کاملی ،مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از آمادگی این شرکت برای امضای قرارداد با شرکتهای بخش خصوصی برای صادرات برق خبر داده و گفت: شرکت ملی صادرات گاز ایران به وظیفه اش در زمینه صادرات گاز عمل می کند و به هیچ وجه نمی خواهد وارد حیطه فعالیت وزارت نیرو شود؛ نه مجاز است و نه علاقه ای برای ورود به این حوزه دارد.

وی با بیان این که یکی از راههای صادرات گاز، تبدیل آن به برق است، تصریح کرد: کلیه مسائل مربوط به صادرات برق بر عهده شرکتهای بخش خصوصی که با شرکت ملی صادرات گاز قرارداد امضا می کنند، است که بدون شک باید با هماهنگی وزارت نیرو انجام شود.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با تاکید بر این که وزارت نفت وارد حیطه وظایف وزارتخانه های دیگر نمی شود، افزود: در موافقت نامه هایی که تا کنون با شرکتهای بخش خصوصی امضا شد، اخذ مجوزهای لازم به عهده شرکتهای بخش خصوصی گذاشته شده است.

وی درباره این که چه زمانی دومین قرارداد شرکت ملی صادرات گاز ایران با بخش خصوصی برای صادرات برق انجام می شود، گفت: بستگی به شرکتها دارد، آنها هم اکنون در حال مطالعه نقاط مرزی برای احداث نیروگاه هستند و به طور قطع پس از پایان مطالعه آنها و بررسی آن از سوی شرکت ملی صادرات گاز ایران به تدریج قرارداد با آنها امضا می شود.

کاملی درباره این که آیا تا پایان امسال دومین قرارداد صادرات برق با بخش خصوصی امضا می شود، تصریح کرد: این موضوع بستگی به فعالیت آنها دارد، اما شرکت ملی صادرات گاز ایران آمادگی امضا قرارداد با شرکتهای بخش خصوصی برای صادرات برق را دارد.

در این راستا همچنین همایون حائری،مدیرعامل شرکت توانیر در مورد اعلام وزارت نفت مبنی بر این که به دلیل ساخت نیروگاه در خارج و استفاده از نیروگاه‌های ترکیه لازم نیست با وزارت نیرو برای صادرات برق هماهنگی صورت گیرد، گفته بود که احداث نیروگاه در خارج از کشور و تامین سوخت به منزله صادرات گاز است و فرقی با فروش گاز ندارد.

بر اساس این گزارش اواخر تابستان سال جاری،وزارت نفت در فراخوانی از بخش خصوصی برای مشارکت با شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات برق دعوت کرد.
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 5233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *