۰

دور جدید مذاکره وزارت نفت و کرسنت

یک منبع آگاه گفت: مسئولان صنعت نفت به دنبال تغییراتی در نحوه اجرای قرارداد کرسنت هستند، اما هنوز به نتیجه مورد نظر دست‌ پیدا نکرده‌اند و مشخص نیست صادرات گاز به امارات در چه زمانی اجرایی شود.
دور جدید مذاکره وزارت نفت و کرسنت
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران در یک نشست خبری که اخیرا برگزار شد، در جمع خبرنگاران از برنامه ریزی و آغاز مذاکرات به منظور صادرات گاز ایران به امارات متحده عربی خبر داده است.

پیرو این خبر یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران ضمن تایید مذاکره ایران و امارات به منظور صادرات گاز به این کشور حاشیه خلیج فارس گفت: این مذاکرات براساس همان مذاکره صادرات گاز ایران در سال ۲۰۰۵ صورت می گیرد.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه براین اساس مذاکرات ایران و امارات در قالب قرارداد کرسنت در حال انجام است و قرار نیست منتج به قرارداد جدید شود تصریح کرد: مسئولان صنعت نفت به دنبال تغییراتی در نحوه اجرای قرارداد کرسنت هستند، اما هنوز به نتیجه مورد نظر دست‌پیدا نکرده و مشخص نیست صادرات گاز به امارات در چه زمانی اجرایی شود.

وی ادامه داد: طرف اماراتی سعی دارد براساس حکم دادگاه لاهه که چند ماه قبل صادر شد گاز را از ایران تحویل بگیرد اما طرف ایرانی به دنبال مذاکره و رسیدن به یک نتیجه برد- برد است، زیرا هدف ایران صادرات گاز و کسب درآمد برای کشور است. 


*حکم دادگاه لاهه برای پرونده کرسنت
براساس اعلام رسانه های خارجی شرکت دانه گاز (شرکت زیر مجموعه کرسنت) در بیانیه ای اعلام کرد دیوان داوری قرارداد موسوم به کرسنت را معتبر و برای هر دو طرف الزام آور می‌داند.

این شرکت اواسط سال ۲۰۱۴ طی خبر رسمی که برروی خروجی وب‌سایتش قرار داد اعلام کرده بود دیوان داوری در لاهه درباره مناقشه ایران با امارات بر سر صادرات گاز، به نفع شرکت اماراتی رأی داد به طوری‌که ایران موظف است براساس مفاد این قرارداد، گاز را براساس قیمت تعیین شده در سال ۲۰۰۵ و به مدت ۲۵ سال به امارات صادر کند.

این گزارش حاکی است مسئولان دولت یازدهم پس از انتشار این خبر هرگز درمورد این حکم صحبت نکردند و تنها وزیر دادگستری در اظهاراتی کوتاه اعلام کرد ایران این حکم را از طریق قانونی پیگیری و احتمال تغییر حکم وجود دارد. 


*تولید گاز از میدان سلمان و چند ابهام
اخیرا مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در جمع خبرنگاران از آمادگی این شرکت برای صادرات گاز میدان سلمان خبرداده و اعلام کرده بود میدان گازی سلمان با سه سکو و خطوط لوله آماده انتقال گاز است و ما از خرداد ماه امسال آماده صادرات بودیم. 

قرارداد مشهور صادرات گاز به شارجه امارات که مبنای یکی از دعوای حقوقی بین‌المللی بین شرکت اماراتی طرف قرارداد و ایران شده است، بر صادرات گاز لایه گازی میدان مشترک سلمان استوار است.

در حال حاضر چون هیچ قراردادی به ظاهر با شرکت کرسنت وجود ندارد این سوال مطرح است چرا گاز تولید شده در میدان سلمان می‌سوزد و چرا با توجه به نیاز کشور به گاز، این گاز برای شیرین سازی به داخل کشور نمی‌آید؟

بنابراین این ابهام در ذهن می‌ماند که آیا مسئولان، مذاکرات جدیدی را با شرکت کرسنت به منظور صادرات گاز به شارجه انجام داده‌اند که اگر اینگونه است، چرا تاکنون سکوت کرده‌اند؟ 


*احتمال ممنوعیت صادرات گاز ترش ایران با تصمیم نمایندگان مجلس
آبان ماه امسال وزیر نفت در یک برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سئوال مجری از احتمال ممنوعیت صادرات گاز ترش در صورت موافقت و صدور مصوبه‌ای توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

الیاس نادران در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار شده بود، گفت دوستان در شورای عالی امنیت ملی به ما وعده دادند که مسئله را حل کنند و ما هم پیگیر مسئله هستیم و منتظریم که ببینیم مذاکرات به کجا خواهد رسید. در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات طرحی مبنی بر ممنوعیت صدور گاز ترش به خارج از کشور به ویژه امارات متحده عربی به مجلس ارائه می‌کنیم.
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 5323
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *