۰

مصیبت نامه «رای الیوم» برای توافق هسته ای

مصیبت نامه «رای الیوم» برای توافق هسته ای
به گزارش «ميزنفت»، روزنامه رای الیوم نوشت در صورت دستیابی به توافق هسته ای ،‌زیانهای ناشی از کاهش بهای نفت بر ایران کوتاه مدت خواهد بود. 
این روزنامه  در سرمقاله  خود در اینترنت تحت عنوان «‌ آیا کاهش بهای نفت تاثیر بر اقتصاد ایران گذاشته است» نوشت:
 
علی النعیمی وزیر نفت عربستان در همایش انجمن روابط آلمان و اعراب در برلین به شدت از سیاستهای نفتی کشورش حمایت کرد. وی همچنین از منتقدان این سیاست خواست عربستان را در قضیه کاهش بهای نفت متهم نکنند. 

رای الیوم می افزاید این طبیعی است که نعیمی که به خاطر بیست سال وزارت، بیشترین سابقه را در میان وزیران نفت کشورهای عضو اوپک دارد از سیاستهای نفتی کشورش دفاع کند ولی با همه اینها او نمی تواند از پیامدهای فاجعه بار ناشی از این سیاستها که به بحرانی شدن بهای نفت و وارد آمدن زیان به کشورهای صادر کننده نفت منجر شده است و بیشترشان کشورهای اسلامی و عربی هستند شانه خالی کند. 

نعیمی همچنین در سخنان خود ،‌ وجود هرگونه توطئه برای کاهش شدید بهای نفت را تکذیب کرد و گفت بی ثباتی شدید بهای نفت غالبا برانگیزاننده نظریه توطئه درباره علل و اهداف آن (بی ثباتی ) است . با همه اینها او هیچ گونه توجیه علمی و منطقی برای کاهش بهای نفت نداد که پاسخی به منتقدان سیاستهای کشورش باشد. 

رای الیوم با اشاره به این که عربستان در نشست اخیر اوپک درماه دسامبر به شدت با هرگونه کاهش تولید مخالفت کرد تاکید می کند در کاهش بهای نفت ،‌ برنامه ریزی عمدی مطرح بوده است تا به اقتصاد روسیه و ایران ضربه وارد شود و اهداف سیاسی برنامه ریزان محقق شود.
 
رای الیوم تصریح می کند سیاستهای روسیه و ایران با اهداف سیاسی عربستان در سوریه ،‌عراق ،‌یمن و لبنان مغایرت دارد و این دو کشور برای حمایت از هم پیمانانشان در کشورهای مزبور به درآمدهای نفتی اتکای زیادی دارند. 

رای الیوم می افزاید شاید ایران به خاطر کاهش درآمدهای نفتی اش ضرر زیادی کرده باشد ولی این ضرر احتمالا کوتاه مدت خواهد بود چون دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک نزدیک است.
 
این توافق به معنی لغو مجازاتهای تحمیلی و لغو مسدود شدن میلیاردها دلار ایران در بانکهای آمریکا و اروپاست و این امر خطرهای ناشی از کاهش بهای نفت را تا حد زیادی خواهد کاست و شاید کاهش بهای نفت برای عربستان و هم پیمانانش در آینده نتایج عکس داشته باشد. 

رای الیوم می افزاید نعیمی با قاطعیت تاکید کرد تاریخ ثابت خواهد کرد سیاست نفتی کشورش در مسیر درستی پیش می رود و تقاضا برای نفت افزایش می یابد و رشد جهانی اقتصاد بیشتر خواهد شد و بهای نفت هم رو به ثبات می نهد. 

این روزنامه با ابراز امیدواری در خصوص این که این پیش بینی های نعیمی برخلاف پیش بینی های قبلی ریاض نتیجه عکس ندهد می افزاید اواخر دهه هشتاد ،‌ عربستان سیاست مشابهی را پیش روی خود قرار داد و بازارها غرق در مقادیر زیادی از نفت شد و این امر بهای نفت را به کمتر از ده دلار رساند تا منابع درآمدهای ایران خشک شود و انقلاب امام خمینی ره سرکوب شود. ولی این سیاستها تماما نتیجه عکس داد بدین معنی که صدام به کویت حمله کرد و ایران سیاست هسته ای خود را به عنوان اهرم فشاری علیه آمریکا استفاده کرد و واشنگتن در نهایت مجبور شد ایران را به عنوان قدرت منطقه ای و هم پیمان راهبردی که بتوان بر آن اتکاء کرد به رسمیت بشناسد. 

پادشاه جدید عربستان اکنون مشغول بازنگری در سیاستها و مواضع کشورش و همچنین سرو سامان دادن به اوضاع داخلی دربارش است و شاید بخواهد در سیاستهای نفتی اش هم تجدید نظر کند تا از هرگونه پیامدهای منفی و دشمن تراشی بیشتر جلوگیری کند به ویژه که عبد العزیز بن سلمان فرزندش ،‌ در این دوره معاون وزیر نفت شده است و اکنون تمامی کشورهای عضو اوپک منتظر گامهای بعدی عربستان دربخش نفت هستند.
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 5482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *