۰

موضع رسانه رسمی مجلس در باره دکل های حفاری/ وزرات نفت سستی می کند

مدیران وزارت نفت با سیاسی کاری در استفاده از دکل های حفاری و اکتشافی در میادین گازی و نفتی کشور باعث حضور گسترده شرکت های خارجی و نیرو های بیگانه در صنعت نفت کشور شدند که این موضوع بر خلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که از سوی رهبر انقلاب به مسئولین نظام ابلاغ شده است.
موضع رسانه رسمی مجلس در باره دکل های حفاری/ وزرات نفت سستی می کند
به گزارش «ميزنفت»، خانه ملت نوشت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی اواخر بهمن سال گذشته سیاست های اقتصاد مقاومتی را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند دارد که سیاست های اقتصادی نظام در شرایطی که تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا و کشور های غربی بر علیه کشورمان اعمال شده است را تبیین می‌کند.

این سیاست های بر اصل حمایت از تولید ملی و رونق بازار کسب و کار دارد اما متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده و صرفاً اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی در حد کلامی و اقدامات نمایشی بوده است.

کشورمان یک قرن سابقه در زمینه اکتشاف و استخراج نفت دارد و مسئولین همواره بر بومی سازی صنعت نفت کشور تاکید کردند چون کاهش قیمت نفت دستیابی به دانش بومی تولید فرآورده‌های نفتی را ارزشمند کرده است.

متأسفانه در سال های اخیر به علت بی توجهی به موضوع بومی سازی در صنعت نفت شاهد واردات و استفاده از تجهیزات نفتی، اکتشافی و حفاری در میادین گازی نفتی کشور هستیم.

یکی از این تجهیزات دکل های حفاری و اکتشافی است جهت عملیات توسعه چاه‌ها، میادین محرز شده و تعمیر چاه‌ها به کار می‌رود و در حال حاضر ۱۳۹ دکل در میادین نفتی دریایی و خشکی مشغول به کار هستند.

عمده دکل های اکتشافی و حفاری خشکی هستند و تا پایان جنگ تحمیلی تمام آن‌ها مربوط به شرکت ملی حفاری ایران بود تا سال ۱۳۸۰ که قانون جدید مناقصه های صنعت حفاری کرد و باعث شد تا پای شرکت های خارجی به صنعت نفت کشورمان باز شود.

بر اساس آمارها شرکت های خارجی در زمینه حفاری و اکتشافات دریایی حضور پررنگی دارند به‌طوری که شرکتی هند ۷ دکل دریایی با بیش از ۲ هزار نیرو در کشورمان دارد که تابعیت کارگرانش هندی و فیلیپینی است.

البته شرکت های خارجی دیگر هم در زمینه حفاری و اکتشافات دریایی کشورمان فعال هستند که می‌توان به شرکت های چینی اشاره کرد که ۴ دکل با ۵۰۰ نفر نیرو در اختیار دارند که تمام حقوق و مزایای نیروهای شرکت های خارجی از سوی وزارت نفت پرداخت می‌شود.

در زمینه دکل های خشکی شرکت های ایرانی با ۶۴ دکل پیشتاز هستند اما خارجی‌ها هم در این بخش ۱۳ دکل را دارند و تلاش می‌کنند تا جای ایرانی‌ها را در این بخش بگیرند.

این در حالی است جمع دکل های دریایی ایرانی در خلیج فارس و مناطق نفتی به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و دکل‌هایی هم که فعالیت دارند در حال بیکار شدن هستند.

میادین نفتی کشور همچون سلمان، نصرت، فروزان، رسالت و رشادت در حالی از کمبود دکل رنج می برند که برخی از دکل های ساخت کشور بیکار هستند.

استفاده از نیروها و تجهیزات اکتشافی در میدان های نفتی و گازی کشور بجای استفاده توانمندی های متخصصان و تولید داخلی امر بر خلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

سیاسی کاری مدیران نفتی علت عدم استفاده از دکل های ایرانی

محمد سعید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از به‌کارگیری دکل های اکتشافی و حفاری در میادین نفتی و گاز کشور گفت: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با استفاده و به‌کارگیری دکل های خارجی در میادین نفتی و گازی کشور مخالف است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده از دکل های ایرانی در اولویت اول قرار دارد باید فکری کنیم دکل ساخت ایران و تولید ملی استفاده شود.

وی افزود: با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری و نیاز حمایت از صنعت داخلی و استفاده از آن یکی از اولویت های کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

انصاری بیان کرد: چرا باید از دکل های ایرانی استفاده نشود بلکه باید استفاده بشود و وزارت نفت باید از دکل های تولید داخل برای اکتشاف و حفر چاه های نفتی بهره ببرد.

وی تاکید کرد: صنعت نفت نباید سیاسی شود، اگر این اتفاق رخ دهد دچار خسران و ضرر و شکست خواهیم شد، متأسفانه در حال حاضر برخی مدیرانمان می‌خواهند مسئله نفت را سیاسی کنند.

وی با بیان این که سیاسی کاری مدیران وزارت نفت هیچ جای توجیهی ندارد گفت: اگر سیاسی کاری نباشد از دکل های داخلی می‌توانیم به نحو احسن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: از دکل های ایرانی باید استفاده کرد چون ما کشورمان است و باید از تولید ملی حمایت کرد ضمن اینکه وزارت نفت از سیاسی کاری دوری کند و آن‌هایی که به دنبال این موضوع هستند کنار گذاشته شوند.

لزوم تشکیل سازمان خودکفایی متولی حمایت از دکل های داخلی

احمد سجادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت استفاده از تجهیزات داخلی بخش نفت و گاز، درباره اجرا نشدن بخشنامه وزیر نفت مبنی بر ممنوعیت استفاده از دکل های خارجی، گفت: پیش از این پیشنهاد تأسیس سازمان خود کفایی نفت را داده بودم چرا که معتقدم باید تا حد امکان از تجهیزات داخلی استفاده کنیم.

نماینده مردم سرخس، فریمان، احمدآباد، رضویه، ملک آباد و بینالود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان خود کفایی وزارت نفت متولی حمایت از تولید دکل های داخلی خواهد شد، گفت: در وزارت نفت سازمان مشخصی برای گرفتن مجوز استاندارد و دادن تعهد وجود ندارد که این موضوع به نوبه ی خود سهم بسزایی در عدم حمایت از تولید داخلی دارد.

وی با انتقاد از این که برای تأمین تجهیزات درون چاهی، پالایش و استخراج نیز از توان خارجی استفاده می‌شود، افزود: در وزارت نفت پیش از استفاده از دکل های نفتی نیازمند دستگاه های لرزه نگار جهت شناسایی مخازن هستیم که در حال حاضر از نیرو و تجهیزات خارجی (چینی) به صورت اجاره و یا خرید استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس از وزیر نفت خواست که تنها به صدور و ابلاغ بخشنامه اکتفا نکند و نظارت بر اجرا را جدی بگیرد.

سجادی گفت: با تشکیل سازمان خودکفایی می‌توان از توان علمی نخبگان، دانشگاهیان، کارگاه های مرکزی پالایشگاه‌ها در توسعه ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز وزارت نفت و پتروشیمی استفاده کرد.

نماینده مردم سرخس، فریمان، احمدآباد، رضویه، ملک آباد و بینالود در مجلس تصریح کرد: در وزارت نفت سازمان خرید کالا داریم ولی نبود سازمان خود کفایی به طور واضح حس می‌شود.

وی افزود: سازمان خودکفایی به دلیل داشتن مدیریت واحد در وزارت دفاع علی رغم سابقه ی کم و کوتاه مدت توانست کمک شایانی به پیشرفت و توسعه صنعت دفاعی کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت های داخلی صنعت نفت، افزود: استخراج و حفاری و فروش نفت خام نباید تنها برنامه موجود کشور باشد و برنامه ی ایده آل وزارت نفت توسعه هر چه بیشتر پالایشگاه‌ها ی نفت و پتروشیمی باشد.

سجادی خواهان توجه بیشتر وزارت نفت به بخش تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت شد و افزود: باید در این بخش به گونه ای عمل کنیم که هزینه های ناشی از فروش نفت صرف واردات و خرید تجهیزات و دکل های نفتی تجهیزات موردنیاز پالایشگاه‌ها نشود.

نماینده مردم سرخس، فریمان، احمدآباد، رضویه، ملک آباد و بینالود در مجلس اظهار داشت: توسعه پالایشگاه‌ها در ساخت صنایع پایین دستی با اتکا به پول داخلی و فروش اوراق مشارکت آن هم با سود قابل قبول امکان پذیر است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انتشار اوراق بهترین راه برای خروج از تحریم‌هاست گفت: با انتشار اوراق ضمن حمایت از صنعت می‌توان از ورود سرمایه گذاری خارجی جلوگیری کرد و شاهد پیشرفت در بخش نفت و گاز و افزایش توان تولیدی پالایشگاه‌ها و تولید محصولات با کیفیت تر بود.

تولید ملی تجهیزات نفتی گام اصلی در اقتصاد مقاومتی است

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در خصوص به‌کارگیری دکل های خارجی در میادین نفتی و گازی کشور گفت: چند وقت قبل نشستی به منظور بررسی هزینه خرید و اجاره دکل برگزار شد که در این جلسه مطرح شد از نظر ساخت، هزینه و اجاره مشکلات این سه مورد را باید در نظر گرفت.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دانش ساخت دکل و امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد می‌توانیم تولید داخلی داشته باشیم به شرط این که دانش فنی و سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی افزود: وزارت نفت نمی‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند چون عدم بازگشت سرمایه ندارد و برایشان از نظر فنی و سرمایه گذاری قابل توجیه نیست.

ندیمی در خصوص عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت بیان کرد: در بخش حفاری نیاز به ۱۰ هزار دکل و قطعه دارد که همه آن‌ها در تولید داخل نمی‌شود چون تیراژ محدود است.

وی بیان کرد: صنعت می‌بایست از قبل در بخش تولید تجهیزات نفتی، گازی، اکتشافی و حفاری انجام می‌داده است اما به علت مشکلاتی که وجود دارد سرمایه گذاری نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها اقدام به سرمایه گذاری کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اتفاقی بدی رخ دهد موجب یک فاجعه می‌شود بر این اساس باید از نظر سرمایه گذاری، دانش فنی و تکنولوژی و آثار باید به این نکته توجه داشته باشیم اشتباه رخ دهد در حوزه صنعت نفت مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: به علت این که ریسک صنعت نفت بسیار بالاست، این موضوع باعث شده تا مسئولین وزارت نفت نتوانند به علت تبعاتی که در آینده رخ خواهد داد اقدامات زیادی را انجام دهند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کشورمان از نظر تولید ایده و محصول خود کف است بنابراین نباید با موضوع سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به صورت افراطی عمل کرد چرا که اقتصاد مقاومتی یک برنامه است و اراده صرف نیست.
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 5518
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *