۰

بزرگترین ادغام 2 شرکت نفتی طی یک دهه گذشته

الکترونیک،شرکت نفتی رویال داچ شل در حال گفت‌وگو برای خرید گروه نفت و انرژی بی جی گروپ انگلیس است که اولین ادغام بزرگ نفتی از اوایل دهه ۲۰۰۰ برای ادامه پیشتازی جهانی در تولید گاز طبیعی و کاهش فاصله با اکسون موبیل بزرگترین شرکت نفتی مستقل جهان است.
بزرگترین ادغام 2 شرکت نفتی طی یک دهه گذشته
به گزارش «ميزنفت»به نقل از رویترز، بی جی گروپ که ارزش آن ۴۶ میلیارد دلار برآورد می شود در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال مذاکرات پیشرفته درباره پیشنهاد احتمالی شرکت شل است که سرمایه بازار آن ۲۰۲ میلیارد دلار است. ارزش اکسون موبیل نیز ۳۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 

گروه بی جی در بیانیه‌ای با بیان اینکه شرکت شل باید برنامه قطعی خرید این گروه را تا پنجم می ارائه دهد افزود: هیچ قطعیتی مبنی بر ارائه پیشنهاد خرید بی جی گروپ وجود ندارد. 

مذاکرات در این زمینه ابتدا توسط روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه منتشر شد. 

قیمت نفت از اواسط سال ۲۰۱۴ به دلیل توسعه تولید نفت شیل آمریکا و تصمیم عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید که شرایطی شبیه به اوایل ۲۰۰۰ و ادغامهای بزرگ نفتی را ایجاد کرد، نصف شده است. 

در آن زمان شرکت بریتیش پترولیوم با شرکت‌های رقیب آماکو و آرکو، اکسون با شرکت موبیل و شورون با شرکت تگزاکو ادغام شدند. 

بسیاری از بانکداران اعلام کرده اند که دوران ادغام راحت شرکتهای بزرگ نفتی به سر رسیده و تعداد ادغامهای جدید بسیار محدود شده است. 

بی جی گروپ که هدفگذاریهای بلند پروازانه در زمینه رشد تولید و پروژه‌های چندین میلیارد دلاری در برزیل، شرق آفریقا، استرالیا، قزاقستان و مصر دارد از مدتها قبل هدف ادغام شدن با شرکتهای بزرگ دیگر از جمله رقبای ثروتمندی نظیر شل یا اکسون بوده است. 

بانکداران آگاه به فعالیت‌های بی جی گروپ گفتند، اما این شرکت انگلیسی تولیدکننده نفت مشکلاتی دارد که می‌تواند هرگونه انتقال را پیچیده کند.
یکی از بانکداران مستقر در لندن با اشاره به تحقیقات جاری در برزیل درباره اتهامات فساد مالی شرکت پتروبراس گفت: برزیل مطمئنا باعث طولانی شدن هرگونه انتقال خواهد شد. 

با در نظر گرفتن بدهی ۱۲ میلیارد دلاری بی جی گروپ هرگونه انتقال، بزرگترین ادغام در سال جاری و چهارمین قرارداد بزرگ نفت و گاز جهان از سال ۱۹۹۶ تاکنون خواهد بود. 

شرکت شل در این زمینه اظهار نظر نکرده است. 

بی جی گروپ همچنین در مصر نیز مشکلاتی دارد و ارزش داراییهای این شرکت اخیرا شش میلیارد دلار کاهش یافته است.
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 5760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *