۰

تلاش برای حضور نفتی در سوئیس

شرکت سرمایه گذاری نفتی پترو فرهنگ وابسته به صندوق مستمری معلمان ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر، مجتمعی با شرکتهای تجاری پتروشیمی که تحت کنترل صندوقهای مستمری ایران است، رسما برای خرید پالایشگاهی در کولومبی واقع در سوئیس که تحت کنترل شرکت لیبیایی تامویل سوئیس است، ابراز تمایل کرده اند.
تلاش برای حضور نفتی در سوئیس
به گزارش «ميزنفت»، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: با توجه به اینکه تهران با نظر به احتمال لغو تحریم های غرب در اواخر امسال به دنبال مفرهایی برای فروش نفت این کشور است، شرکتهای ایرانی سعی دارند یک پالایشگاه نفت سوئیس را خریداری کنند. 

به گفته منابع آگاه، شرکت سرمایه گذاری نفتی پترو فرهنگ وابسته به صندوق مستمری معلمان ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر، مجتمعی با شرکتهای تجاری پتروشیمی که تحت کنترل صندوقهای مستمری ایران است، رسما برای خرید پالایشگاهی در کولومبی واقع در سوئیس که تحت کنترل شرکت لیبیایی تامویل سوئیس است، ابراز تمایل کرده اند. 

استفان تراکسلر مدیر کل تامویل سوئیس گفت، این شرکت تاکنون همه مناقصه دهندگان بالقوه را رد کرده است.وی از تایید پیشنهاد شرکتهای ایرانی خودداری کرد اما گفت یکی از مناقصه دهندگان بالقوه به علت آنکه کشورشان تحت تحریم است، رده شده است. وی نامی از آن کشور نبرد. 

غدیر و پترو فرهنگ به درخواستها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. 

شرکتهای ایرانی قبل از توافق مقدماتی هفته گذشته ایران و شش قدرت جهان، پیشنهاد خرید پالایشگاه را ارائه داده بودند. این توافق در صورت نهایی شدن می تواند به یک دهه نزاع بر سر برنامه هسته ای تهران خاتمه دهد و صادرات نفت ایران را تقویت نماید. 

اما به گفته منابع آگاه، شرکتهای پترو فرهنگ و سرمایه گذاری غدیر از پیشنهادشان در مورد پالایشگاه صرف نظر نکرده اند و مذاکره ادامه دارد. از جمله گزینه های دیگر خرید سهمی در پالایشگاه یا اجاره پالایشگاه بدون مالکیت آن است. 

این امر حاکی از ادامه تلاش ایران برای پیداکردن مفرهایی برای فروش نفت خود است. 

جمهوری اسلامی که (اقتصاد آن) به موجب سالها محدودیت صادرات نفت و سرمایه گذاری خارجی فلج شده است، با این مشکل مواجه است که حتی در صورت لغو تحریم ها چگونه مشتریان از دست رفته اش را مجددا بدست آورد.
پالایشگاه تامویل سوئیس ظرفیت پالایش روزانه شصت و سه هزار بشکه نفت را دارد و بیست درصد فروش فرآورده های نفتی داخلی سوئیس را پوشش می دهد. 

به گفته منابع آگاه، دو صندوق ایرانی قصد دارند تقریبا 300 هزار بشکه نفت در روز را که توسط شرکت ملی نفت ایران تخصیص داده می شود،‌ در این پالایشگاه به کار گیرند. دیگر شرکتهای ایرانی نیز در صدد خرید پالایشگاههایی در اروپا برآمده اند، اقدامی که به محض لغو تحریم ها تسهیل خواهد شد.
 
سوئیس جزو اتحادیه اروپا که تحریم هایی بر ضد ایران وضع کرده است، نیست و مجاز به وارد کردن نفت ایران است. 

به گفته منابع آگاه،‌ شرکت ملی نفت ایران خود در این پیشنهاد شرکت ندارد اما در جریان مذاکرات قرار داشته و از آن حمایت کرده است. 

یک سخنگوی دولت منطقه ای سوئیس گفت یک تولید کننده نفت در خاورمیانه پیشنهادی برای خرید پالایشگاه داده است اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.
 
تحریم های بین المللی که هم اکنون صادرات نفت ایران را به یک میلیون بشکه در روز محدود می کند. اما گفته می شود در صورت لغو تحریم ها، ایران می تواند صادرات نفت خود را دو برابر نماید.
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 5768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *