۰
برداشت غیرمنطقی از سخنان اوپکی زنگنه

اوپک همچنان در دسترس نیست

سخنان روز گذشته وزیر نفت در باره اجماع کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید این سازمان در شرایطی به مذاق برخی رسانه ها خوش آمده است که طبق اساسنامه این سازمان، برای چنین تصمیمی همه اعضای اوپک باید موافق باشند به طوری که مخالفت یکی از اعضا، مانع تصویب هر پیشنهادی می شود.
اوپک همچنان در دسترس نیست
به گزارش «ميزنفت»، یکی از اشکالات مهم اساسنامه اوپک که توسط یک مشاور امریکایی تدوین شده است موضوع مصوبات اوپک است؛ بر این اساس برای تصویب هر طرح یا پیشنهادی همه اعضای اوپک باید موافقت خود را اعلام کنند و مخالفت هر یک از اعضا بر موافقت سایر اعضا می چربد. 

این در شرایطی است که در آژانس بین المللی انرژی، رای گیری صورت گرفته و با توجه به نتایج آرا، پیشنهادات رد یا تصویب می شوند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که نحوه تصمیم گیری اوپک به دور از قواعد حاکم بر سازمان های بین المللی است و منیت طلبی ها مانع حصول منافع یک سازمان می شود. شاید به همین دلیل است که امریکایی ها به خوبی می دانند جلسات اوپک پیش از برگزاری در وین، در کاخ سفید تشکیل می شود. 

روز گذشته اما وزیر نفت با اعلام اینکه در نشست ۱۶۶ اوپک چهار کشور مخالف کاهش سقف تولید نفت اوپک بودند، تصریح کرد: با گذشت چند ماه دو کشور از مجموع چهار کشور مخالف کاهش سقف تولید نفت اوپک با انجام مکاتباتی از نظر پیشین خود بازگشتند و خواستار کاهش سقف تولید نفت اوپک شده اند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه این دو کشور حامی حفظ سقف تولید نفت اوپک در نشست ۱۶۶ این روزها از کاهش قیمت نفت ناراضی هستند، تاکید کرد: با این وجود قانون اوپک بر مبنای اجماع است و امیدوارم آن کشور باقیمانده هم به نظر سایر کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید نفت این سازمان احترام بگذارد.

این در حالی است که عربستان طی هفته های گذشته خواستار همکاری همه تولیدکننده های نفت برای سامان دادن به قیمت نفت شده است اما با توجه به توافق اخیر ایران و ۱+۵ بعید است عربستان برای کاهش سقف تولید اوپک رضایت دهد لذا سخن گفتن از شکست اعراب با «دیپلماسی زنگنه» کمی دور از واقعیت و منبعث از ذوق زدگی است.
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 5857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *