۰
چالش جدید شالکه با گازپروم

«گاز» پوتین در فوتبال

همه چیز از آغاز فعالیت های جاسوسی ولادیمیر پوتین در آلمان آغاز شد؛ جایی که جاسوس ارشد کا.گ.ب برای افزایش اطلاعات مورد نیاز به بیشتر نهادهای دولتی و غیردولتی آلمان ها رسوخ کرد و در این میان علاقه مندی اش به فوتبال شکوفا شد.
«گاز» پوتین در فوتبال
به گزارش «ميزنفت»، بر خلاف قاعده همیشگی تفریق علائق شخصی به علائق سازمانی، پوتین جوان حس اشتیاق به فوتبال را نهان ساخت تا پس از به قدرت رسیدن در چند دهه بعد، آرزوهای جوانی خود را زنده کند؛ فوتبال و به ویژه تیم فوتبال شالکه ۰۴.

رفاقت دیرینه وی با کلمنس تونیس رئیس باشگاه شالکه، اتفاق بزرگی را برای این تیم آلمانی رقم زد؛ این تیم مطرح اروپایی یک شبه به طور غیر ملموس به مالکیت گازپروم روسیه در آمد و پوتین در مدح این اتفاق گفت: طرفدار دیرینه شالکه ۰۴ هستم.

  علاقه پوتین به این تیم به زمانی بر می گردد که وی روزگاری جاسوس شوروی در آلمان بوده است و ردپای گردهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان در آن دیده می شود.

دولت روسیه است که اکثریت سهام در شرکت گاز گازپروم را در اختیار دارد از سال ۲۰۰۷، حمایت مالی خود را از این تیم آلمانی آغاز کرد و مقرر داشت سالانه ۱۶ میلیون دلار به این تیم کمک مالی کند تا لوگوی گازپروم روی پیراهن این تیم بنشیند.

روابط نزدیک رئیس باشگاه با رئیس جمهور روسیه تا پیش از ناآرامی های اوکراین و کریمه با اقبال طرفداران و هواداران مواجه بود و مجالی بود برای فخر فروشی اهالی «گلزن نرشنت» به سایر شهرهای آلمان بود تا روزی که ورق برگشت و طرفداران در نامه ای به مدیران شالکه، خواستار جدایی مرز سیاست و ورزش در راس هیات مدیره شدند.

طرفداران شالکه چندی پیش در این نامه از روابط صمیمی رئیس باشگاه با پوتین ابراز نگرانی کردند و نوشتند:« ما نمی خواهیم زیر سایه یک دیکتاتور خودکامه باشیم.لطفا فاصله تان را با پوتین حفظ کنید.»

              

رئیس باشگاه شالکه که خود صاحب یک شرکت گوشت با گردش مالی سالانه چندین میلیارد یورو است اما نظر دیگری دارد؛ عکس وی در حاشیه بازهای زمستانی سوچی روسیه که خشم تیفوسی های شالکه را درآورده بود دستاویز جدیدی برای حملات تندتر به وی شد. کلمنس تونیس اما گفت که آقای رئیس جمهور طرفدار شالکه است. مساله فوتبال و اقتصاد هیچ ارتباطی با سیاست ندارد درست مانند ارتباط اقتصادی و نزدیک دیگر شرکت های آلمانی با روس ها.

سخنان تونیس البته در آلمان واکنش‌های بسیاری به همراه داشته و هم حزبی‌های آنجلا مرکل، دیدار از کرملین را پس از بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه به نوعی مشروعیت بخشیدن به روسیه می‌دانند و آن را کاری تبلیغاتی در راستای حمایت از روسیه می‌دانند. آن‌ها تلاش دارند با اعمال فشار، مانع دیدار بازیکنان و عوامل تیم شالکه با پوتین در روسیه شوند.

             

پوتین زیرک برای نشان دادن ضرب شصتی بزرگ به مرکل، از بازیکنان و دست اندرکاران شالکه عوت رسمی کرد تا به مسکو سفر کنند و علاوه بر بازدید از کاخ کرملین، دیداری هم با وی داشته باشند.این دعوت به یکی از مشکلات امروز آلمانی‌ها بدل شده است. رئیس تیم شالکه از این دعوت استقبال کرده و سیاستمداران آلمانی با اعمال فشار خواهان لغو این دیدار هستند.
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *