۰
درباره مرد همه کاره نفت داعش

ابوسیاف؛ دلال نفتی داعش

ابوسیاف در تامین منابع مالی از طریق فروش غیرقانونی نفت و گاز برای شبکه تروریستی داعش نقش جدی ایفا می کرد. ابوسیاف در درگیری های ناشی از این عملیات نیروهای عملیات ویژه آمریکا کشته اما همسرش به نام ام سیاف دستگیر شد.
ابوسیاف؛ دلال نفتی داعش
به گزارش «ميزنفت»، ساعاتی پیش سایت رسمی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون اعلام کرد ارتش ایالات متحده طی عملیاتی نظامی در شرق سوریه ابوسیاف را کشته است.

گزارشگر سایت رسمی پنتاگون ابوسیاف سرکرده داعش را معاون ابوبکر بغدادی معرفی کرده است بر این اساس واحد مرکزی خبر به نقل از سی ان ان نوشته است: تروریست کشته شده در سوریه یکی از دستیاران اصلی سرکرده داعش بود.

ابوسیاف فرد کشته شده در این عملیات ، به صورت فزاینده ای در بخشهای فرماندهی و کنترل داعش نقش داشته است. ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به شدت مخفی است و برخی از وظایف مربوط به فرماندهی روزمره نیروهای این گروه را به ابوسیاف واگذار کرده بود و نقش او در این زمینه به صورت فزاینده افزایش یافته بود. آمریکا نام ابوسیاف را در فهرست سرکردگان داعش قرار نداده بود که تحت تعقیب جدی خودش داشت اما به یکباره می بینیم نام او در این ردیف قرار می گیرد و اعلام می شود.

ابوسیاف در تامین منابع مالی از طریق فروش غیرقانونی نفت و گاز برای شبکه تروریستی داعش نقش جدی ایفا می کرد. ابوسیاف در درگیری های ناشی از این عملیات نیروهای عملیات ویژه آمریکا کشته اما همسرش به نام ام سیاف دستگیر شد. وزیر دفاع آمریکا گفته است که ظاهرا همسر ابوسیاف نقش بسیار مهمی در فعالیتهای تروریستی داعش ایفا می کرده و در زندانی کردن یک زن جوان فرقه ایزدی شریک جرم بوده است. این زن ایزدی در این عملیات شب گذشته نجات پیدا کرد.

ساجان گوهل مدیر مرکز امنیت بین الملل در موسسه آسیا اقیانویسه هم درباره اقدام اخیر آمریکا در کشتن ابوسیاف، وی را از مهره های کلیدی داعش در تجارت غیر قانونی نفت دانست. 

گوهل درباره اعزام نیروهای دلتای آمریکا برای شکار ابوسیاف گفت چیزی که من گمان دارم این است که هر چند اطلاعاتی عمومی درباره ابوسیاف وجود ندارد ولی در میان حلقه دستگاه های اطلاعاتی، وی چهره ای بسیار مطرح در داخل داعش به شمار می آید. هر چند عمده تمرکز روی ابوبکر البغدادی است ولی وی زیر دستانی دارد که در زمینه های لجستیک و تامین مالی، مسئولیت هایی دارند. 

وی ادامه داد در خصوص ابوسیاف، دیدگاه بر این است که وی در تجارت غیر قانونی نفت و تامین مالی مزدوران داعشی و نیز تجارت غیر قانونی برده و قاچاق انسان دست داشت

. همچنین باور بر این است که نیروهای آمریکایی زنی را که برده ابوسیاف بود، با خود آورده اند. موضوع دیگر این است که وی به عنوان یک عامل برای ستیزه جویان تونسی عمل می کرد؛ این را می دانیم که بسیاری از ستیزه جویان خارجی داعش، از تونس گسیل می شوند. 

گوهل ادامه داد هر اطلاعاتی که بتوان از وی (رایانه شخصی یا دیگر اطلاعات) به دست آورد، بسیار اهمیت دارد. تا بحال، داعش موضع برتر را داشته است؛ آنان از رسانه های جدید و تبلیغات برای انتشار اطلاعات و البته باید گفت گاه اطلاعات غلط با هدف گمراه کردن استفاده کرده است.
 
برای دستگاه های اطلاعاتی نیز بسیار دشوار است که اطلاعات مربوط به مناطق تحت کنترل داعش را به دست آورند زیرا این گروه با بی رحمی تمام، افراد مشکوک به جاسوسی را از بین می برد. از این رو هر اطلاعاتی را که در خانه ابوسیاف به دست آمده باشد، بسیار اهمیت خواهد داشت زیرا آمریکا عملا، فقط می تواند از طریق هوایی اقدام کند. 

وی تصریح کرد البته از میان بردن سرکردگان این گروه الزاما به معنی متوقف شدن آن نیست و پیشروی های اخیر در رمادی نیز نشان می دهد هر چند این افراد برجسته گروه حذف می شوند، این گروه همچنان در حال پیشروی است. 


يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 6268
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *