۰
«ميز نفت» بررسی می کند

تنها 2 درصد ظرفیت پالایشی جهان در اختیار ایران!

توسعه یافته و صنعتی بیش از 80 درصد نفت جهان را مصرف می کنند./ ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در این سال 17.8 میلیون بشکه در روز اعلام شده است./ چین با 12.5 میلیون بشکه در روز در رتبه دوم و روسیه با 6 میلیون بشکه در روز به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند./ ظرفیت پالایش نفت ایران در سال 2013 معادل 2.1 درصد کل ظرفیت پالایش نفت جهان بوده است.
تنها 2  درصد ظرفیت پالایشی جهان در اختیار ایران!
به گزارش «ميزنفت»، نگاهی به آمار و ارقام موجود در بخش انرژی جهان نشان می دهد ایران در رتبه یازدهم صنعت پالایش نفت جهان قرار دارد که با توجه به ظرفیت تولید نفت کشور، این رتبه چندان در شان صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران نیست.

از مجموع نفت تولیدی کشور رقمی بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰هزار بشکه نفت در پالایشگاه ها تبدیل به فرآورده های با ارزش و کاربردی می شوند که البته به دلیل ضعف در مکانیزم های پالایشی که مهم ترین دلیل آن، قدیمی بودن پالایشگاه های کشور است، ایران جایگاه قابل قبولی در این حوزه ندارد.

جالب است بدانید کشورهای توسعه یافته و صنعتی بیش از ۸۰ درصد نفت جهان را مصرف می کنند به نحوی که کشورهایی که ذخایر اندکی دارند بیشترین مصرف کننده نفت خام هستند. کشورهای در حال توسعه و عقب افتاده همچنان به خام فروشی ادامه می دهند هر چند که برخی از این کشورها در خارج کشورشان پالایشگاه دارند.

جدیدترین آمار مربوط به صنعت پالایش جهان نشان می دهد آمریکا بزرگترین کشور پالایش کننده نفت جهان در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در این سال ۱۷.۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده است. چین با ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز در رتبه دوم و روسیه با ۶ میلیون بشکه در روز به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کل ظرفیت پالایش نفت جهان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۹۴.۹ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم با افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

ایران طی دو سال گذشته ۱۱۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت خود افزوده بدین ترتیب نفتی را که به دلیل تحریم امکان صادرات آن وجود نداشته را در داخل به فرآورده نفتی تبدیل کرده است. ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۲ هزار بشکه در روز افزایش یافت و در سال ۲۰۱۳ نیز ۷۸ هزار بشکه در روز معادل ۴.۱ درصد افزایش یافت و به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید.

ایران در بین کشورهای جهان از نظر میزان پالایش نفت خام در رتبه ۱۱ قرار گرفته است. ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۱۳ معادل ۲.۱ درصد کل ظرفیت پالایش نفت جهان بوده است. کل ظرفیت پالایش نفت جهان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۹۴.۹ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم با افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 669
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *