۰
دومینوی تعطیلی پروژه های نفتی عراق

«لیبی ثانی» برچسبی برای عراق

با شدت گرفتن حملات نفتی گروه تکفیری داعش در کشور عراق، بیشتر پروژه های نفتی این کشور به حالت تعلیق درآمده است تا بغداد، در آستانه بن بست بزرگی قرار بگیرد.
«لیبی ثانی» برچسبی برای عراق
به گزارش «ميزنفت»، عراق که پس از سرنگونی رژیم بعث برنامه های افزایش تولید را با سرعت چشمگیری در دستور کار قرار داده  و شرکت های بزرگ بین المللی را به خاک خود کشانده بود، به عنوان قطب جدید جهان نفت شناخته شد و بر همین اساس، برنامه ای تولید ۱۰ میلیون بشکه و ۷ میلیون بشکه را تدوین کرد.

بسیاری از کارشناسان برجسته، بر این باور بودند که با توجه به ظرفیت های دست نخورده نفتی عراق، این کشور از عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک پیشی گرفته و بازیگر اصلی بازارهای نفتی می شود اما وضعیت فعلی این کشور، همه چیز را تحت الشعاع امنیت قرار داده به طوری که پروژه های نفت و گاز این کشور یکی پس از دیگری تعلیق می شود.

روز گذشته بود که مسولان صنعت نفت عراق اعلام کردند بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق(بیجی) به دلیل ناآرامی های اخیر تعطیل شده و کارکنان خارجی آن از منطقه خارج شدند.

همچنین وزارت نفت عراق اعلام کرد که مناقصه بین‌المللی برای توسعه میدان نفتی نصیریه با ظرفیت چهار میلیارد بشکه و احداث یک پالایشگاه مرتبط با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در روز، مجددا به تاخیر افتاده است.

وزارت انرژی کره جنوبی نیز روز گذشته اعلام کرد: توسعه میدان گازی عکاظ در عراق به دلیل بحران اخیر امنیتی در این کشور متوقف شده است.
یک منبع آگاه در شرکت گاز کره جنوبی به رویترز گفت: اگر جنگ داخلی در عراق تشدید شود و ارتش آمریکا وارد عمل شود این احتمال وجود دارد که توسعه این میدان به‌طور موقت متوقف شود و در بدترین حالت ممکن است ما از این پروژه منصرف شویم.
در کنار بروز چنین مشکلاتی اما چالشی مهم تر عراق را در آستانه بن بست بزرگ قرار داده است؛ دولت محلی کردستان که پیش از ناآرامی های اخیر کمتر با دولت مرکزی وارد مناقشه می شد طی خواسته جدید خود، ۲۵ درصد از درآمدهای نفتی عراق را متعلق به خود دانست.

سخنگوی دولت کردستان با توجه به رشد جمعیت در این منطقه و افزایش تولید نفت کشور عراق، خواستار افزایش سهم کردستان از درآمد‌های نفتی شده است.

با توجه به شرایط موجود در عراق، پیش بینی می شود این کشور تبدیل به لیبی دوم شده و ظرفیت تولیدی خود را کاهش ده که با توجه به توسعه درگیری ها و ورود قبایل به این جنگ درونی، بعید به نظر می رسد این پیش بینی محقق نشود.

آژانس بین المللی انرژی نیز با اشاره به پیش بینی خود از افزایش ۲ میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت عراق تا سال ۲۰۱۹ هشدار داد تهدیدات تروریستی اخیر می تواند مانع تحقق این هدف شود.
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 687
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *