۰
ادعای تازه بلومبرگ:

صادرات نفت ایران به سوریه

پایگاه اینترنتی بلومبرگ مدعی شد ایران برای حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه نفت خام به این کشور صادر می کند.
صادرات نفت ایران به سوریه
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم «متیو فیلیپس» با عنوان «چگونه تانکرهای نفتکش ایران ماشین جنگی سوریه را زنده نگه می دارد؟» نوشت ایران امسال حدود ده میلیون بشکه نفت برای رژیم بشار اسد ارسال کرده است. کاملا آشکار است که ایران حمایت های بسیار گسترده ای در اختیار بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار می دهد. زمانی که بخواهیم حجم دقیق این حمایت و میزان آن را مشخص کنیم با مشکلات جدی مواجه می شویم. ارزیابی های مختلفی درباره میزان کمک های ایران به سوریه وجود دارد. برای مثال استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است ایران سالانه حدود 6 میلیارد دلار در اختیار رژیم بشار اسد قرار می دهد.

دیگران می گویند زمانی که کمک های ایران را به حزب الله هم مورد توجه قرار دهید که نیروهای آن در کنار نیروهای بشار اسد در سوریه می جنگند میزان کمک های ایران به سوریه در طول سال به حدود 15 تا 20 میلیارد دلار می رسد.

میزان کمک های مالی ایران به سوریه چندان مهم نیست عامل مهم در حمایت های مالی ایران از بشار اسد ارسال نفت خام از ایران به سوریه است. سوریه زمانی نفت مازاد داشت و بخش کمی از آن را هم به خارج صادر می کرد. جنگ داخلی این کشور که در سال 2011 شروع شد بخش تولید نفت خام را در این کشور نابود کرد. به همین علت تولید نفت خام سوریه از 400 هزار بشکه در روز به حدود 20 هزار بشکه در روز رسیده است.

وزارت انرژی آمریکا هم اخیرا در گزارشی این موضوع را تایید کرده است. تابستان گذشته وزارت امور خارجه آمریکا هم تایید کرد که ایران برای مقابله با کاهش تولید نفت خام در سوریه نفت خام به این کشور ارسال کرده است. هنوز مشخص نیست ایران چه میزان نفت خام به سوریه ارسال کرده است. ارزیابی های بلومبرگ نشان می دهد که ایران امسال تاکنون حدود 10 میلیون بشکه نفت خام به سوریه ارسال کرده است که به عبارت دیگر می توان گفت روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت خام به سوریه ارسال می کند. با توجه به آن که قیمت هر بشکه نفت در شش ماه گذشته بطور متوسط حدود 59 دلار بوده این بدان معنا است که از ماه ژانویه تاکنون ایران حدود 600 میلیون دلار به بشار اسد کمک کرده است.

بررسی های بلومبرگ نشان می دهد که امسال تاکنون حدود 10 نفتکش ایرانی به بندر بانیاس سوریه رفته اند که همچنان در کنترل نیروهای بشار اسد قرار دارد. به نظر می رسد این نفتکش های ایرانی از یکی از دو بندر خارک یا سیری در خلیج فارس به سوریه رفته اند. این کشتی ها بعد از عبور از تنگه هرمز و دور زدن شبه جزیره عربستان وارد دریای سرخ می شوند و بعد از عبور از کانال سوئز بعد از دو تا سه هفته خود را به بندر بانیاس می رسانند.

ایران تنها از سه نفتکش برای ارسال نفت به سوریه استفاده می کند که هر سه نفتکش بنام سوئز مکس طبقه بندی شده و قادر به حمل یک میلیون بشکه نفت هستند. این کشتی ها بزرگترین کشتی هایی هستند که می توانند با تمام ظرفیت باری خود از تنگه سوئز عبور کنند. به نظر می رسد آخرین نفتکش ایرانی 26 ماه مه به سمت سوریه اعزام شده و نفتکش امین حدود یک میلیون نفت خام به بندر بانیاس سوریه منتقل کرده است. دومین نفتکش ایرانی هم شانزدهم ژوئن وارد بندر بانیاس شده است.

اندرو تابلر تحلیلگر موسسه مطالعات سیاسی خاور نزدیک در واشنگتن به خبرنگار پایگاه اینترنتی بلومبرگ گفت با توجه به آن که مناطق تولید نفت و گاز سوریه یا در اختیار نیروهای کُرد یا در اختیار نیروهای داعش هستند نفت خامی که از ایران به سوریه ارسال می شود برای باقی ماندن رژیم بشار اسد در قدرت بسیار ضروری است. وی گفت نفت خام ارسالی از سوی ایران در بندر بانیاس پالایش می شود و برای مصارف خانگی، تولید برق و همچنین سوخت مورد نیاز ارتش بشار اسد مورد استفاده قرار می گیرد.

آنتونی کوردسمان تحلیلگر مرکز مطالعات راهبردی در واشنگتن به خبرنگار بلومبرگ گفت ایران سوخت تمام مناطق سوریه را تامین می کند. وی و شماری از کارشناسان دیگر معتقدند سوریه در قبال دریافت نفت از ایران مبلغی به این کشور نمی پردازد. با توجه به وضع اقتصاد سوریه بعد از چند سال جنگ داخلی شدید و تضعیف منابع مالی بشار اسد به نظر می رسد بشار اسد منابع مالی کافی برای پرداخت قیمت نفت دریافتی از ایران را نداشته باشد. ایران با ارسال نفت خام به سوریه و دریافت نکردن پول در قبال آن به سادگی تحریم های آمریکا و اروپا را نقض می کند.

هدف این تحریم ها محدودسازی صادرات نفت خام ایران بوده است. بر اساس تحریم هایی که در سال 2012 علیه ایران اعمال شده ایران تنها مجاز است به شش کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه نفت خام بفروشد. بنابراین اقدام ایران در صادرات نفت خام به سوریه به معنای نقض آشکار تحریم ها است. این مساله به ایران امکان می دهد که بدون هیچ پیامدی از ماشین جنگی بشار اسد حمایت مالی کند. معلوم نیست که آمریکا و غرب چگونه می توانند موضوع صادرات نفت خام از ایران به سوریه را پیگیری کنند چون هیچ نوع نقل و انتقال مالی در این خصوص انجام نمی گیرد.
پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 6886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *