۰

وقتی می‌گوییم برنده شدیم، یعنی ۳ گل زده و ۲ گل خورده‌ایم

رییس‌‌جمهور: فصل تحول و نشاط فرا رسیده/این پیروزی متعلق به مردم است/کسانی که دنبال گشایش سیاسی و فرهنگی هستند، امیدوارتر باشند
وقتی می‌گوییم برنده شدیم، یعنی ۳ گل زده و ۲ گل خورده‌ایم


به گزارش«ميزنفت»،رییس‌‌جمهور: فصل تحول و نشاط فرا رسیده/این پیروزی متعلق به مردم است/کسانی که دنبال گشایش سیاسی و فرهنگی هستند، امیدوارتر باشند
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یک رویداد کم‌نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران به دنبال اثبات حق غنی‌سازی بود و امروز سازمان ملل شورای امنیت به صراحت حق غنی‌سازی کشور ما را پذیرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه «تا پیش از این سازمان ملل و شورای امنیت براساس نظر برخی منابع غیرموثق اعلام می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران تخلف کرده و نمی‌تواند غنی‌سازی داشته باشد»، اظهار داشت: اگر چه توافق ایران با کشورهای ۱+۵ برای مدت زمانی مشخص محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، اما بنا به اظهار نظر متخصصان لطمه‌ای به ادامه و پیشرفت این فناوری در کشور ما نخواهد زد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: طرف مقابل مدعی است که براساس این توافق ایران نخواهد توانست در کمتر از یکسال به بمب اتمی دست یابد، اما این ادعایی مضحک است. زیرا ملت ایران هیچگاه به دنبال ساخت سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و آن را خلاف اخلاق، فقه و فتوای رهبر معظم انقلاب می‌داند. در دکترین امنیتی ایران ساخت چنین سلاحی در دستور کار نیست و اگر تکرار این ادعا برای آنها موفقیت محسوب می‌شود، اشکال ندارد که از این موفقیت خوشحال باشند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه شورای امنیت و سازمان ملل متحد امروز تحریم‌های ظالمانه را لغو کرده است، گفت: آنها با زبان حقوقی پذیرفته‌اند که تحریم‌ها تأثیری بر جمهوری اسلامی ایران نداشته و باید آن را کنار بگذارند، همان دستگاه‌هایی که قطعنامه‌ها را علیه ایران وضع کردند، امروز خودشان آنها را کنار گذاشتند که این موضوع خیلی مهم است.

روحانی با اشاره به اینکه اکنون پرونده ادعایی علیه ایران از ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شده است، گفت: به این ترتیب سازمان ملل و شورای امنیت خودشان قطعنامه داده‌اند که دیگر ایران را مخل صلح و امنیت جهانی نمی‌دانند و این موفقیت بزرگی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: مردم ایران بزرگی و عظمت اتفاق رخ داده را می‌داند و این پیروزی ملی متعلق به همه مردم است. باید در چنین جایی که مسأله‌ای مربوط به منافع ملی است، منافع جناحی و گروهی را کنار بگذاریم و از موفقیت به دست آمده حمایت کنیم.

روحانی با بیان اینکه هم نقد منصفانه و هم بیان نقاط مثبت امری حائز اهمیت است، گفت: ما در میدانی حضور داشتیم که یک طرف ایران و یک طرف دیپلمات‌های شش قدرت جهانی حضور داشتند. در این رقابت داور هم هم‌فکر و هم‌سوی با تیم رقیب بود و اگر می‌خواست سوت بزند به نفع آنها اقدام می‌کرد. در چنین مسابقه‌ای، تیم ایران پیروز شد.

رییس جمهوری افزود: حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند که می‌شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم و الا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچی باشیم، می‌توانیم درخواست‌های بیشتری هم مطرح کنیم.

روحانی با بیان اینکه این موفقیت و پیروزی ناشی از لطف خداوند، توجهات حضرت ولی عصر(عج) و ایستادگی و پشتیبانی مردم، حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و همه قوا و دولت بود، خاطر نشان کرد: ما به تیم مذاکره‌کننده کشورمان که در عرصه‌های سیاسی فنی و حقوقی کار بسیار بزرگی انجام دادند، افتخار می‌کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: تعامل سازنده کلید حل مسأله و پیروزی بود که این راه از ابتدا توسط دولت انتخاب شد. ما مانند برخی نگفتیم که مذاکره با آنها فایده‌ای ندارد و یا معتقد نبودیم که در دنیای سیاست جز راه تسلیم و یا تقابل راه دیگری وجود ندارد. اگر چه ملت ما در دفاع از حقوق خود هیچگاه تسلیم نخواهد شد، اما گفتیم می‌توان با تعامل سازنده راه سومی در پیش گرفت و این استراتژی ابتدا در توافق موقت ژنو کارگشایی خود را نشان داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه در دنیای پیچیده امروز روشن است که نباید در عرصه‌های مختلف به هیچ‌ طرفی صددرصد اعتماد کرد، گفت: امروز شرایط کشور باید شرایط امید، نشاط و فضای بهتر در آینده برای کار و رونق اقتصاد باشد. کسانی که دنبال تولید و صادرات هستند، باید آینده را بهتر ببینند، کسانی که دنبال گشایش سیاسی و فرهنگی هستند، باید امیدوارتر باشند و آنهایی که به دنبال رابطه بهتر کشور با همسایگان و مسلمانان منطقه هستند نشانه‌های آن را می‌توانند ببینند. اکنون فصل تحول، نشاط و امیدآفرینی در عرصه کار و اقتصاد فرا رسیده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: کسانی نیز که به قدرتمند شدن کشور در حوزه نظامی و دفاعی فکر می‌کنند، باید امید را پیش رو ببینند. چون بدون تردید موضع ایران در منطقه تقویت خواهد شد. اما این رخداد به ضرر هیچ‌یک از همسایگان و کشورهای مسلمان نخواهد بود این توهمی است که اگر ایران قدرتمند شود، پس در امور داخلی دیگران دخالت می‌کند، ما مداخله را ناصحیح و غلط می‌دانیم و معتقدیم امور هر کشور باید به دست مردم آن کشور سپرده شود. البته ما از مظلوم و ستم‌دیده دفاع خواهیم کرد و در مبارزه با تروریسم که خطری برای منطقه و جهان است تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت.

روحانی از ملت ایران خواست تا با روحیه قوی‌تر و مصمم و امید و نشاط بیشتر وارد فضای کار و فعالیت شوند، چرا که بدون حضور و مشارکت مردم در همه عرصه‌ها دولت موفق به پیشبرد امور نخواهد شد و برای هر گامی نیازمند همراهی دولت و ملت است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث غیرمترقبه روزهای اخیر در بسیاری از استان‌های کشور، وقوع چنین حوادث طبیعی در دنیا که منجر به بروز خسارت‌هایی می‌شود را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در اینگونه حوادث ابتدا باید تا جایی که می‌توانیم پیش‌بینی درست انجام دهیم و با تمام توان به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. ضمن اینکه باید در طول سال و در زمانی که اوضاع مساعد است به بررسی وضعیت پرداخته و مراقبت‌های لازم را نسبت به مراحل صدور مجوزهای ساخت در حریم رودخانه‌ها، احداث پل‌ها، موانع ایجاد شده در مسیل‌ها و نظایر آن داشته باشیم.

روحانی ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حوادث اخیر از دست داده‌اند، افزود: باید از حوادث غیرمترقبه برای آینده نیز درس بگیریم تا در صورت وقوع مجدد خسارت‌ها را کاهش، امدادرسانی را افزایش و آسیب‌های وارد شده به مردم را جبران کنیم. دولت تمام مساعی خود را به کار گرفته است تا اگر برای برخی خانواده‌ها مشکل و آلامی بوجود آمده به آنها کمک شود.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از گسترش فضاهای معنوی در ماه مبارک رمضان در کشور، از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس و حمایت از آرمان‌ قدس و ملت مظلوم فلسطین قدردانی و از دعای خیر مردم برای پیشرفت و رفاه کشور و حمایت از نظام و دولت تشکر کرد.

منبع:افتاب
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 7385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *