۰
رونمایی از طرح جدید چینی ها

برنامه جدید ساینوپک برای نفت ایرانی/ شاید شراکت

خبرگزاری رویترز در گزارشی از پکن به قلم چن ایچو نوشت :‌ برخی منابع اعلام کردند شرکتهای بزرگ دولتی نفت در چین قصد دارند تولید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت را در دو طرح نفتی در جنوب غربی ایران نزدیک ماه اکتبر آغاز کنند که در اجرای طرح تهران برای افزایش تولید خود پیش از لغو تحریمها بر ضد این کشور تاثیر خواهد داشت.
برنامه جدید ساینوپک برای نفت ایرانی/ شاید شراکت
به گزارش «ميزنفت»، شرکتهای انرژی چینی از بیم تحریم هایی که واشنگتن به همراه قدرتهای جهانی برای فشار بر تهران به منظور مهار بلندپروازی های هسته ای آن اعمال کرده بودند ، برخی طرح های انرژی در ایران را متوقف و یا سرعت فعالیت آن را از اواخر سال ۲۰۱۰ کند کردند. 

ایران و قدرت های جهانی از جمله چین و آمریکا ۱۴ ژوئیه به توافقی تاریخی دست پیدا کردند که فعالیت هسته ای ایران را در مقابل لغو تحریم ها محدود می کند که کاهش صادرات نفتی ایران را به کمتر از نصف از سال ۲۰۱۲ به دنبال داشته است. 

منابعی در گروه «سینوپک» (شرکت مادر سینوپک کورپ) و شرکت ملی نفت چین اعلام کردند این دو شرکت از اواخر سال گذشته تاکنون فعالیت خود را در طرح های اصلی موجود پس از تشویق همتایان ایرانی خود و با ادامه مذاکرات در خصوص کاهش تحریم ها بر ضد ایران ، افزایش داده اند. 

این منابع افزودند پیش بینی می شود گروه «سینوپک» تولید نفت از میدان «یادآوران» را با میانگین ۸۵ هزار بشکه در روز پس از توسعه فاز نخست آن در چارچوب قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار که در سال ۲۰۰۷ برای تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت امضا کرده بودند ، آغاز کند.  

لو دابینگ سخنگوی رسمی این شرکت گفت :« طرح یادآوران به خوبی پیش می رود و پیش بینی می شود تولید از آن با میانگین ۸۵ هزار بشکه در روز تا پایان امسال آغاز شود.»
یک منبع در شرکت «سی ان پی سی» اعلام کرد پیش بینی می شود یک گروه انرژی نیز فاز نخست طرح شمال آزادگان را اوایل ماه اکتبر راه اندازی کند اما میزان تولید از آن را مشخص نکرد. 

شرکت «سی ان پی سی» روز پنجشنبه در نشریه داخلی خود اعلام کرد طرح شمال آزادگان « به مرحله پایانی پیش از آغاز تولید رسیده است.»  رسانه های ایران اوایل سال ۲۰۱۴ میزان تولید از فاز نخست شمال آزادگان را ۷۵ هزار بشکه در روز برآورد کرده بودند. 

یک مسئول در شرکت «سی ان پی سی» گفت هنوز جدیدترین تحولات طرح شمال آزادگان به وی اطلاع داده نشده است. این دو طرح که هر دوی آن در استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد در چارچوب برنامه ریزی تهران برای افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه ای خود در مدت دو ماه پیش از کاهش تحریم ها صورت می گیرد. 

هر گونه افزایش فوری در تولید و صادرات ایران پیش از لغو تحریم ها می تواند تکرار آنچه در اوایل سال ۲۰۱۴ رخ داد را به دنبال داشته باشد که ایران پس از امضای توافق موقتی که به دستیابی به توافق طولانی تر امضا شده در این ماه منتهی شد ، صادرات خود را به آسیا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. 

بسیاری از تحلیلگران می گویند پیش بینی نمی کنند تا اواسط سال ۲۰۱۶ تولید نفت ایران افزایش زیادی داشته باشد.  ایران در حال حاضر روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت تولید می کند درحالی که صادرات آن به آسیا در ماه ژوئن حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
منابعی در سینوپک اعلام کردند این گروه و شرکت ملی نفت چین مذاکراتی را برای توسعه فاز دوم یادآوران انجام می دهند.
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 7649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *