۰

سی ان ان: روسیه بزودی با کمبود سوخت روبرو می شود

روسیه ذخایر نفت و گاز عظیمی دارد، اما در عین ناباوری به نظر می رسد که ممکن است این کشور در آینده ای نزدیک با کمبود بنزین روبرو شود.
سی ان ان: روسیه بزودی با کمبود سوخت روبرو می شود
به گزارش «ميزنفت»، مدیرعامل بزگترین شرکت نفت روسیه هشدار داده است که نخستین تولید کننده نفت خام جهان ممکن است در آینده نزدیک با کمبود سوخت روبرو شود. 
ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت پیش بینی می کند که میزان کمبود بنزین در روسیه تا سال ٢٠١٧ می تواند به سالانه پنج میلیون تن برسد.

بنابر گزارشهای وزارت انرژی روسیه، این کشور در سال ٢٠١٤ میلادی حدود ٣٨ میلیون تن بنزین تولید کرد.

گفته می شود این کمبود سوخت به دلایل مختلفی از جمله قوانین تازه مالیاتی در روسیه، اقتصاد ضعیف مسکو در پی تحریمهای غربی علیه بخشهای اقتصادی این کشور و دیگر مسائل رخ می دهد، این عوامل قیمت سوخت را در روسیه افزایش داده است و حتی کاهش قیمت نفت نیز نتوانسته به کاهش آن کمک کند.

در ٦ ماه نخست امسال قیمت بنزین در روسیه ٣,٦ درصد افزایش داشت. 
سچین در نامه ای خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواست تا این مسئله را از طریق در نظر گرفتن سود بیشتر برای پالایشگاههای روسی حل کند.

به گفته مدیرعامل روسنفت، این اقدام سبب افزایش سرمایه گذاری در این بخش و همچنین بهبود کارایی پالایشگاهها می شود.

قوانین تازه مالیاتی روسیه ماه ژانویه وضع شد و به وخامت اوضاع مالی در روسیه کمک کرد، این قوانین با هدف کاهش قیمت صادرات نفت صورت گرفت، اما مالیات را برای صادرکنندگان فرآورده های نفتی افزایش داد.
این اقدام برای ایجاد توازن در تحمل بار مالیات بر دوش بخش انرژی و معدن در روسیه انجام شد، همچنین سبب شد صادر کنندگان نفت خام قدرت بیشتری پیدا کنند، اما سرانجام این تغییر ساختار مالیات سبب شد نفت خام به قیمت بیشتری در اختیار پالایشگاههای داخلی قرار گیرد و سود آنها را کاهش دهد.

به گفته دیمیتری لوکاشوو، مشاور برجسته نفت و گاز در موسسه وی تی بی، کاهش قیمت نفت و ارزش روبل روسیه به آن معناست که تأثیر این سیاست مالیاتی می تواند از هدف تعیین شده فاصله بسیاری بگیرد.

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی از حدود ١٠٧ دلار برای هر بشکه در سال ٢٠١٤ هم اکنون به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه کاهش یافته است، که این اقتصاد وابسته به نفت مسکو را تحت فشار قرار می دهد.
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 7891
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *