۰
تردید ژاپنی ها برای انتخاب متحد نفتی

مردد میان ایران و عربستان

در حالی که یک هیأت اقتصاد 60 نفره از ژاپن در ایران به سر می‌برد،‌ وزیر امورخارجه پیشین ژاپن اعلام کرده است بستن قرارداد با ایران ریسک بزرگی است و ژاپن می‌تواند عربستان و کشورهای خلیج فارس را برای قراردادهای نفتی انتخاب کند.[
مردد میان ایران و عربستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از وال استریت ژورنال، در حالی که یک هیات 60 نفری اقتصادی ژاپن به سرپرستی معاون وزیر اقتصاد این کشور به ایران سفر کرده است تا پیمان‌های تجاری با ایران منعقد کند ، نوبوتکا، میاهارا،‌وزیر امور خارجه پیشین ژاپن گفته است: امنیت انرژی ژاپن با محکم کردن قراردادها با عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای ایران و روسیه امن تر خواهد شد.

هیئت تجار نفت ژاپنی در حال سبک سنگین کردن اوضاع عقد قرادادهای نفتی بعد از توافق بین ایران و 6 قدرت جهانی با این امید که تحریم‌ها برداشته خواهد شد،‌هستند.

اما در این میان نوبوتکا، میاهارا،‌وزیر امورخارجه پیشین ژاپن و مسئول پژوهش‌ها در موسسه کانون، معتقد است که هنوزریسک بسیار زیادی وجود دارد چرا که احتمال وقوع تنش‌ همچنان بالاست. وی اضافه می‌کند که تضمینی وجود ندارد که اوضاع برای سه سال آینده ثابت بماند، و زود است که برای بستن قرارداد با ایران عجله کنیم.

بر اساس این گزارش،‌کارشناسان ژاپنی همچنان در قراداد با ایران بسیار محتاطند و معتقدند که برای عقد قراداد باید قیمت‌ها ی نفت مرتب بررسی شود،‌چر اکه قیمت نفت می‌تواند برای اقتصاد ژاپن تعیین کننده باشد و می‌تواند برای اقتصاد این کشور توقف یا رونق ایجاد کند.

اقتصاد ژاپن سال گذشته قبل از اینکه رشد 3.9 درصد داشته باشد در سه ماهه نخست امسال یک دهم درصد افت کرد و بسیار محتمل است که در نیمه دوم سال هم دوباره افت پیدا کند و بنابراین باید ژاپن جلوی هر گونه ریسک‌ با بگیرد

اما در این میان بزرگترین پالایشگاه ژاپنی و ارد کننده نفت از ایران اشاره کرده است که به دنبال این است که واردات بییشتری از ایران داشته باشد.

وی گفت:" ما بعد از بررسی عوامل مختلف اقتصاد ی به نقشه خوب اقتصادی با ایران و همچنین برداشته شدن تحریم‌ها رسیده‌ایم .

نیپون گفت: میزان واردات نفت این شرکت ازایران حدود 10درصد قبل از تحریم‌ها علیه ایران که در سال 2012 شدت بیشتری یافت کاهش پیدا کرد.

میزان واردات نفت ژاپن از ایران از 10 درصد در سال 2010 تا حدود 5 درصد سال گذشته کاهش یافه است.

ساکانشی، تحلیلگر ارشد موسسه اقتصادی انرژی ژاپن، می‌گوید: ایران درصدد یافتن سرمایه‌گذاری خارجی برای منابع نفتی خود است که مکمن است سرمایه‌گذارانی برای میدان نفتی آزادگان از سوی ژاپن پیدا شود.

با وجود این کارشناسان به ریسک در این مورد هشدار می‌دهند و تامین نیاز نفتی ژاپن را نیازمند تنوع سازی عرضه می‌دانند.

نوبوتکا، میاهارا،‌وزیر خارجه پیشین ژاپن و مسئول بخش پژوهش در بنیاد توکیو گفته است: امنیت انرژی ژاپن با محکم کردن قراردادها با عربستان و و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ایران و روسیه امن تر خواهد شد.

منبع: فارس
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 7894
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *